به گزارش خبرگزاری صبا، تئاتر آپارتمانی به قدمت یک قرن را امروزه نیز میتوان جدی و مهم برشمرد. تئاترهای قرن بیستمی و گونههای تئاتر کافهای و پیچیدهتر آن یعنی تئاتر رستورانی، تئاتر آپارتمانی و در گونهای غیررسمیتر، تئاتر داخلی و… همگی محصول شرایط زیستی و موسمی بودهاند اما جایگاه خود را یافتهاند و آن را تثبیت کردهاند.
جبر سیاسی و اقتصادی و شرایط پیچیدهی اروپا که در دهه ۳۰ میلادی باعث شکلگیری تئاتر آپارتمانی شد، امروزه بر جهان حاکم نیست اما دلایل متمایز دیگری حضور آن را در این دوره از تاریخ هم تثبیت و ضروری میکند.
به نظر میرسد امروز با التزامهایی که بهداشت و ضرورتهای آن برای ما ایجاد کرده است، بازگشت مقطعی کشور به رشد زمینههای بروز خلاقیتها در قالب تئاتر آپارتمانی یک استراتژی صبورانه برای برونرفت از این دوران باشد. تئاتری که با حداقل توجه به طراحی صحنه و بیشتر با توجه به داشتههای صحنه و تغییرات مختصر زیباییشناسانهی آن، با بازیگران محدود و فضایی مختصر در امنیتی جذاب و محدود شکل بگیرد.
این میانه، بیشک، شرایط دوران، برگزاری ویژه آن را با پروتکلهای «بومی ـ اقلیمی ـ مقطعی» ضروری خواهد ساخت.
مرکز هنرهاى نمایشى حوزه هنرى در راستاى تداوم تولید و ارایه محصولات فرهنگى و هنرى در عرصه هنرهاى نمایشى در روزهاى قرنطینه و فاصلهگذارى اجتماعى در دوران شیوع کرونا، همایش «تئاترمان» تولید تئاتر آپارتمانى در قرنطینه را برگزار مىکند.
خانوادههای تئاتری علاقهمند مىتوانند با در نظر گرفتن شرایط و ضوابط مشروحه ذیل، حداکثر تا تاریخ ۱۰/۰۳/۱۳۹۹، نسخه PDF و Word متون نمایشى خود را به آدرس apartmenttheatre@yahoo.com ارسال کنند.
لازم است متقاضیان، مشخصات نویسنده و کارگردان اثر را به همراه شماره تماس و شماره ارتباطی خود در پیامرسانهای رایج روی صفحهی اول متن نمایشی ارسالی درج کنند.
شرایط و ضوابط
١- تک نگارههای شهدای دفاع مقدس، حاج قاسم سلیمانی از منظر خانواده، جهاد و زندگی اجتماعی، سبک زندگی ایرانی اسلامی، کرونا و آثار کمیک و شاد از اولویت برخوردارند.
٢- مدت زمان نمایشها حداقل ۳۰ دقیقه باشد.
٣. کلیه عوامل نمایش بهجز نویسنده، در این دوره، به دلیل شرایط موجود، ترجیحا از یک خانواده تشکیل شده باشند. در غیر این صورت، منعی برای حضور عوامل غیر عضو در صورت رعایت موارد بهداشتی وجود ندارد.
۴. در تولید نمایشها صرفا از امکانات منزل در صحنهآرایى، نورپردازى، لباس و لوازم صحنه استفاده شود.
۵. استفاده از موسیقى زنده در نمایشها در صورتى که توسط اعضاى خانواده اجرا شود، بلامانع است.
۶. در ضبط اثر، باید هویت و شرایط تئاتر آپارتمانی و ویژگیهای تئاتری اثر حفظ و لحاظ شود. (با توجه به تاکید بر استفاده از امکانات منزل و اجتناب از هرگونه هزینه، دوربین تلفنهاى همراه نیز بهعنوان در دسترسترین دوربین براى ضبط نمایشها مورد پذیرش بوده، ولى استفاده از دوربینهاى با کیفیت شخصى ارجحیت دارد.)
٧. نسخه ضبطشده نمایشهای پذیرفتهشده، در فضایى که براى این امر در فضای مجازی در نظر گرفته شده، براى تماشاى عموم در دسترس خواهد بود.
٨. نمایشها به لحاظ تعداد پرسوناژ، در صورتى که همه بازیگران از یک خانواده باشند و تعدد آنها در تصویربردارى تکدوربین اختلال ایجاد نکند، محدودیتى ندارند اما بدیهی است به حکم تجربه با تعداد کمتر شخصیتها نتایج بهتری حاصل خواهد شد.
٩. به نویسندگان کلیه متون ارسالى که کارشناسان مرکز هنرهاى نمایشى متون آنها را پذیرفته باشند، فارغ از اینکه متن مورد نظر در مرحلهی بازبینى تایید یا بنا به دلایلى از رقابت و اجرا خارج شود، مبلغ ۵٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال به عنوان تقدیر پرداخت خواهد شد. این پرداخت مجزا از تعهد و توافق کارگردان با نویسنده است.
گاهشمار
ارسال متون: حداکثر تا تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
اعلام متون پذیرفتهشده: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
ارسال آثار ضبطشده: ۲۸ تیــر ۱۳۹۹
اعلام آثار پذیرفتهشده مرحلهی پایانی و معرفی پنج اثر برگزیده: ۴ مرداد ۱۳۹۹
علاقهمندان برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانند با شمارهتلفنهای مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تماس بگیرید.
انتهای پیام/
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است