روز جهانی گرافیک با تاخیر برگزار می‌شود/ حضور استادان در برنامه زنده مجازی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۳
رییس هیات مدیره انجمن طراحان گرافیک ایران در گفتگو با صبا خبر داد:

روز جهانی گرافیک با تاخیر برگزار می‌شود/ حضور استادان در برنامه زنده مجازی

فاطمه کرکه آبادی از برگزار شدن برنامه روز جهانی گرافیک با چند ماه تأخیر و حضور استادان گرافیک در برنامه های زنده فضای مجازی خبر داد.

فاطمه کرکه آبادی رییس هیات مدیره انجمن طراحان گرافیک ایران در گفتگو با خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا درباره برنامه ریزی های این انجمن برای روز جهانی گرافیک در شرایط کنونی کشور بیان کرد: برنامه های ما برای روز جهانی گرافیک که از قبل پیش بینی شده هیچ کدام لغو نشده است و فقط زمان برگزاری آن به دلیل شرایط شیوع ویروس کرونا و تعطیل بودن خانه هنرمندان تغییر کرده است.

وی با اشاره به برنامه های این انجمن برای روز جهانی گرافیک بیان کرد: پروژه ای را تعریف کرده بودیم با عنوان «حرفه ای باش، استاد ممیز، هنر به مثابه حرفه» که با پیشنهاد دبیر این برنامه، محوریت این شعار و  عنوان برنامه را استاد ممیز در نظر گرفتیم که سمبل کار حرفه ای در ایران بودند و این هنر را شروع کرده اند. برگزاری این نمایشگاه قرار بود در خانه هنرمندان ایران باشد که این مکان تا ۱۵ اردیبهشت ماه تعطیل است و بعد از آن هم هنوز برنامه های خانه هنرمندان اعلام نشده است، بنابراین ما می دانستیم که برگزاری این برنامه در اردیبهشت ماه در خانه هنرمندان امکان پذیر نیست در نتیجه فراخوان را تا آخر اردیبهشت ماه تمدید کردیم و معمولا بعد از دو هفته از اتمام فراخوان می توان کارهای نمایشگاه را برای برگزاری انجام داد و البته باز هم برگزاری این رویداد بستگی به شرایط آن زمان و چگونگی برگزاری نمایشگاه ها به طور کلی دارد.

کرکه آبادی همچنین تصریح کرد: در خوشبینانه ترین حالت من فکر می کنم که برگزاری این نمایشگاه به تیرماه می انجامد و نمایشگاه روز جهانی گرافیک را با دو ماه تاخیر برگزار خواهیم کرد.

وی افزود: برنامه دیگر ما به کمپینی که آقای آرمان داوودی و فرزاد ادیبی تشکیل داده بودند و مساعدت انجمن را خواستار بودند، مربوط می شود که می خواستند کمپین خود را با همکاری انجمن در ابعاد بزرگتر برگزار کنند. این کمپین شامل ۱۰پست آنلاین بود که از ۱۰ روز قبل از هفته گرافیک شروع شد و آخرین پست آن هم امروز دوشنبه ۸ اردیبهشت ماه که روز جهانی گرافیک است، منتشر می شود. هر سال روز جهانی گرافیک یک روز جابه جا می شود. سال قبل ۷ اردیبهشت ماه بود و امسال ۸ اردیبهشت ماه روز جهانی گرافیک است. این کمپین با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان روبرو شد و صفحه اینستاگرام انجمن نیز با افزایش تعداد دنبال کنندگان مواجه شد.

رییس هیات مدیره انجمن طراحان گرافیک درباره ویژگی های این کمپین توضیح داد: این کمپین درباره رفتارهای یک طراح گرافیک حرفه ای است که اگر بخواهد یک طراح حرفه ای باشد لازم است این گونه رفتار کند.

حضور استادان گرافیک در برنامه های زنده فضای مجازی

کرکه آبادی درباره برنامه های دیگر انجمن یادآور شد: به برگزاری تعدادی برنامه لایو و زنده هم در فضای مجازی فکر کرده ایم که قرار است این برنامه های زنده را با حضور پنج استاد گرافیک و با موضوع حرفه ای بودن در فضای مجازی برگزار کنیم. در حال حاضر دو استاد اول ما شهرزاد اسفرجانی و کیانوش غریب پور برای این برنامه انتخاب شده اند که با هم درباره حرفه ای بودن به صورت زنده گفتگو خواهند داشت که البته جزییات آن هنوز دقیق مشخص نیست.

وی با اشاره به تجربه برگزار کردن برنامه های آنلاین افزود: از بعد نوروز ۹۹ جلسات خودمان را به شکل آنلاین برگزار کرده ایم و فکر می کنیم با توجه به شرایطی که به وجود آمده است و در شرایط شیوع کرونا بسیاری از برنامه های خودمان را باید به سمت برنامه های آنلاین ببریم و حتی اگر این موضوع کرونا هم برطرف شود باز هم باید به آنلاین برگزار کردن برنامه های خود فکر کنیم شاید کرونا فرصتی را در اختیار ما قرار داد که به این موضوع آنلاین برگزار کردن برنامه ها فکر کنیم. به طور مثال تعرفه های انجمن سالهاست که به صورت چاپی در اختیار متقاضیان قرار می گیرد که شاید تعداد محدودی هم از این نسخه های چاپی استفاده می کنند ولی خود من همیشه از نسخه پی دی اف آن استفاده می کنم و در این شرایط فکر کردیم که لازم است این موارد را از شکل چاپی به دیجیتال تبدیل کنیم که البته اهمیت آن به دلیل توجه به مسائل زیست محیطی و استفاده کمتر از کاغذ است.

کارت پستال هایی برای نوروز

این طراح گرافیک در ادامه بیان کرد: اولین تلاش ما برای یک نمایشگاه آنلاین در نوروز ۹۹ بود که از طراحان خواستیم کارت پستال های خود را به مناسبت نوروز برای ما بفرستند کارت پستال هایی که به صورت شخصی طراحی کرده اند یا برای سفارش دهندگان طراحی کرده اند و انجمن این آثار را در صفحه اینستاگرام خود به نمایش گذاشت که تجربه بدی نبود استقبال از آن خیلی زیاد نبود اما به هر حال کم هم نبود و به اندازه ای بود که بتوان از این آثار یک نمایشگاه مجازی برگزار کرد.

کرکه آبادی همچنین گفت: سعی داریم که فعالیت برخی از کمیته های انجمن را نیز به شکل آنلاین پیش ببریم به طور مثال کمیته عضویت را آنلاین کنیم که البته اینها مواردی است که به آنها فکر کرده ایم ولی هنوز به تصویب نرسیده است. با این حال فکر می کنیم کرونا فرصتی را در اختیار ما قرار داد که برگزاری بسیاری از برنامه هایی را که به شکل سنتی همیشه انجام می دادیم با توجه به اتفاقاتی که در سراسر جهان رخ می دهد به سمت برنامه های مجازی و آنلاین پیش ببریم.

وی تاکید کرد: به جز رویدادهای اصلی انجمن یعنی «هفته گرافیک» و «سرو نقره ای» که باید در کنار نمایشگاه آنلاین، حتما به شکل فیزیکی در فضای گالری نیز برگزار شود، برخی نمایشگاه های فرعی تر انجمن را می توان از این پس به شکل مجازی و آنلاین برگزار کنیم و این ها مواردی است که به آنها فکر کرده ایم.

رییس هیات مدیره انجمن طراحان گرافیک ایران در پایان گفت: نمایشگاه های موزه گرافیک هم معمولا به شکل فصلی در فضای موزه برگزار می شود و ابتدای هر سال برنامه های سالانه آن از سوی کمیته موزه اعلام می شود و طبق همان برنامه پیش می رود.

فاطمه حامدی خواه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است