«دختر ابریشمی» به خرافات می‌پردازد/ دخترها نحس نیستند | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۳۱

«دختر ابریشمی» به خرافات می‌پردازد/ دخترها نحس نیستند

نویسنده نمایشنامه «دختر ابریشمی» درباره موضوع این نمایشنامه و همچنین از اهمیت توجه کودکان و نوجوانان به متون کهن توضیح داد.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، «دختر ابریشمی» عنوان نمایشنامه‌ای است که امور سینمایی و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نگارش آن را به عباس جهانگیریان سفارش داده است.

جهانگیریان درباره این نمایشنامه گفت: نمایشنامه «دختر ابریشمی» داستان دختری است که مادرش را از دست می‌دهد. در زمانه‌‌ای که دخترها فرزند به‌ حساب نمی‌آیند به‌ ویژه دختری مانند شخصیت اصلی این نمایشنامه که مسائل خرافاتی مثل نحسی و بد بیاری نیز به دوش می‌کشد. این دختر، از سوی پدر و برادرهای خود از خانه طرد می‌شود، اما به‌جای غصه خوردن و انفعال با تدبیر اتفاق‌هایی را در زندگی‌اش رقم می‌زند که روزهای غمبارش را فراموش می‌کند.

وی افزود: داستان این نمایشنامه از متون کهن اقتباس شده اما با اصل داستان فاصله دارد و می‌توان گفت تنها نگاهی به این داستان کهن داشته که تاکنون از ظرفیت نمایشی آن استفاده نشده است.

جهانگیریان ضرورت پرداختن به این‌گونه داستان‌ها را کم‌توجهی نوجوانان به خواندن متون کهن ادبی از جمله آثار فردوسی، عطار، بیهقی و دیگران دانست و ادامه داد: زمانی که به‌ صورت نمایش‌نامه یا نقل و نقالی روایت می‌شود، این پل ارتباطی کم‌کم شکل می‌گیرد و نوجوان‌ها علاقه‌مند می‌شوند.

این نویسنده حوزه کودک و نوجوان همچنین کم‌توجهی متولیان فرهنگی را زمینه‌ساز دور شدن نسل جدید از هویت تاریخی و فرهنگی خود عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: کانون می‌تواند با مشارکت صداوسیما دست به تولید و ضبط تئاتر برای کودکان و نوجوانان بزند و تئاتر را به خانه‌ها ببرد تا با استفاده از ظرفیت تلویزیون، تئاتر عادلانه در اختیار تمام بچه‌های ایران قرار بگیرد.

جهانگیریان در زمینه کمبود محتوای نمایشی برای کودکان و نوجوانان نیز بیان کرد: در سه دهه گذشته اتفاق خوبی در عرصه نمایشنامه‌نویسی کودک و نوجوان ایران روی نداد و بیش‌تر آثار به نوعی تکرار بود یکی از دلایل آن شاید این باشد که برای نمایشنامه‌نویسان بااستعداد انگیزه و شرایط مناسبی فراهم نشده تا خلاقیت‌شان را بروز دهند.

وی اضافه کرد: خلاقیت و آفرینش، پدیده‌ای دلی و درونی است و تنها یک مدیر تئاتری می‌تواند توجه نمایشنامه‌نویسان را به یک ضرورت تاریخی و اجتماعی جلب و جذب و به تعبیری بسترسازی کند.

نویسنده رمان‌ «سایه هیولا» در پایان تصریح کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این ظرفیت را دارد که در تولید نمایشنامه و اجرای تئاتر کودک ایران پیشگام باشد.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است