وی با اشاره به اینکه این عکسها با هدف فردیت متمایز
شده آدمهایی که در شهر زندگی نمیکنند به نمایش درآمده است، بیان کرد: این نکته برایم
جالب بود که گیلانیها فردیت خاصی دارند که یا از علاقه به زادگاهشان نشأت میگیرد
یا این موضوع بخشی از فرهنگ عامهشان است به حدی که حتی تقسیمبندی کارهای روزمره
بین مردان و زنان نیز مشخص است. این خصوصیت شخصیتی گیلانیها در کل ایران کمتر
دیده میشود و ماندگاری بر اصول و قواعد این خطه به قدری زیاد است که در زندگی شهری
گم شده است.
علایی افزود: اینقدر طبیعت و فضای زیستی برای زنان گیلانی مهم
است که لباس های زیبایشان را بیرون از خانه میپوشند و به دل طبیعت میآیند.
وی خاطرنشان کرد: به دلیل نمایش این فردیت است که آثار
نمایشگاهم، تک پرسوناژ، در انزوا و متاثر از محیط هستند چون در این نوع عکاسی
مکاننگارانه تاثیرات محیط بر آدمها نمایش داده شود.
این هنرمند عکاس که دبیری بخش عکس یازدهمین جشنواره هنرهای
تجسمی فجر را نیز برعهده دارد، گفت: با نمایش مکانهای متروک در عکسهایم به جای
مکانهایی که بسامان هستند، میخواستم مکانهای مهجور را قهرمان کنم تا نوری بتابد
و دیده شود. در سنت عکاسی مکاننگارانه این موضوع وجود دارد و به همین دلیل
فضاهای عکسهایم، متروک و سیاه و سفید و آدم ها نیز متاثر از فضا هستند.
وی درباره سیاه و سفید بودن عکسهای نمایشگاه نیز اظهار
کرد: سیاه و سفید بودن عکسها به آشناییزدایی ما از گیلان سبز نقش بسته در ذهن ما
و همچنین به پررنگ کردن وجه انتزاعی عکسها نیز کمک می کند.
علایی در پایان در پاسخ به اینکه آیا تعدادی از عکسها طراحی
و ساخته شدهاند یا خیر، گفت: عکسها طراحی شده نیستند، اما در پس آنها تفکر و
ایده وجود دارد. اغلب عکسها مستند هستند، اما مستندی که من کار میکنم در آن
گزاره و حدیث نفس وجود دارد به این معنی که ایده و تفسیر من در عکسها مشهود است.
نمایشگاه عکس های کیارنگ علایی با عنوان «وضعیت چهارم» تا
۱۹ بهمن ماه در گالری پروژههای آران به نشانی خیابان نوفل لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک
۵ برپاست.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است