مکان‌های مهجور را قهرمان کردم/ گیلانی‌ها و علاقه به حفظ هویت فردی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۱ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۲۰
کیارنگ علایی در گفتگو با صبا:

مکان‌های مهجور را قهرمان کردم/ گیلانی‌ها و علاقه به حفظ هویت فردی

کیارنگ علایی معتقد است سیاه و سفید بودن عکس‌ها به آشنایی‌زدایی از گیلان سبزِ نقش بسته در ذهن و همچنین به پررنگ کردن وجه انتزاعی عکس‌ها کمک می کند.
کیارنگ علایی عکاس و فیلمساز که نمایشگاه عکس‌هایش با
عنوان «وضعیت چهارم» تا ۱۹ بهمن ماه در گالری پروژه‌های آران برپاست درباره این
نمایشگاه به خبرنگار صبا گفت: عکس های نمایشگاه «وضعیت چهارم» شامل مکان‌نگاری و
پرسه‌گردی عکاسانه در گیلان و مناطق حومه گیلان است که بدون پشتوانه مالی و
اسپانسر طی ۸ سال گذشته خلق شده‌اند.

نمایش عکس‌های متفاوت از گیلان/ در پس عکس‌ها تفکر و ایده وجود دارد

وی با اشاره به اینکه این عکس‌‎ها با هدف فردیت متمایز
شده آدم‌هایی که در شهر زندگی نمی‌کنند به نمایش درآمده است، بیان کرد: این نکته برایم
جالب بود که گیلانی‌ها فردیت خاصی دارند که یا از علاقه به زادگاه‌شان نشأت می‌گیرد
یا این موضوع بخشی از فرهنگ عامه‌شان است به حدی که حتی تقسیم‌بندی کارهای روزمره
بین مردان و زنان نیز مشخص است. این خصوصیت شخصیتی گیلانی‌ها در کل ایران کمتر
دیده می‌شود و ماندگاری بر اصول و قواعد این خطه به قدری زیاد است که در زندگی شهری
گم شده است.

علایی افزود: اینقدر طبیعت و فضای زیستی برای زنان گیلانی مهم
است که لباس های زیبایشان را بیرون از خانه می‌پوشند و به دل طبیعت می‌آیند.

نمایش عکس‌های متفاوت از گیلان/ در پس عکس‌ها تفکر و ایده وجود دارد

وی خاطرنشان کرد: به دلیل نمایش این فردیت است که آثار
نمایشگاهم، تک پرسوناژ، در انزوا و متاثر از محیط هستند چون در این نوع عکاسی
مکان‌نگارانه تاثیرات محیط بر آدم‌ها نمایش داده شود.

این هنرمند عکاس که دبیری بخش عکس یازدهمین جشنواره هنرهای
تجسمی فجر را نیز برعهده دارد، گفت: با نمایش مکان‌های متروک در عکس‌هایم به جای
مکان‌هایی که بسامان هستند، می‌خواستم مکان‌های مهجور را قهرمان کنم تا نوری بتابد
و دیده شود. در سنت عکاسی مکان‌نگارانه این موضوع وجود دارد و به همین دلیل
فضاهای عکس‌هایم،‌ متروک و سیاه و سفید و آدم ها نیز متاثر از فضا هستند.

وی درباره سیاه و سفید بودن عکس‌های نمایشگاه نیز اظهار
کرد: سیاه و سفید بودن عکس‌ها به آشنایی‌زدایی ما از گیلان سبز نقش بسته در ذهن ما
و همچنین به پررنگ کردن وجه انتزاعی عکس‌ها نیز کمک می کند.

نمایش عکس‌های متفاوت از گیلان/ در پس عکس‌ها تفکر و ایده وجود دارد

علایی در پایان در پاسخ به اینکه آیا تعدادی از عکس‌ها طراحی
و ساخته شده‌اند یا خیر، گفت: عکس‌‎ها طراحی شده نیستند،‌ اما در پس آنها تفکر و
ایده وجود دارد. اغلب عکس‌ها مستند هستند،‌ اما مستندی که من کار می‌کنم در آن
گزاره و حدیث نفس وجود دارد به این معنی که ایده و تفسیر من در عکس‌ها مشهود است.

نمایشگاه عکس های کیارنگ علایی با عنوان «وضعیت چهارم» تا
۱۹ بهمن ماه در گالری پروژه‌های آران به نشانی خیابان نوفل لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک
۵ برپاست.

آزاده فضلی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۷/۳۴۱/۲۱۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • زودپز
    ۱۱۲/۰۲۸/۱۷۳/۵۰۰
  • پول و پارتی
    ۸۹/۵۳۶/۲۱۹/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۳۴/۰۴۱/۳۷۶/۵۰۰
  • قیف
    ۲۶/۲۷۷/۸۱۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۳/۸۶۹/۵۵۱/۱۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۳۲/۰۲۶/۰۰۰
  • ملاقات با جادوگر
    ۱۱/۳۹۹/۸۴۷/۵۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۰/۶۶۷/۵۵۸/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۵۰۳/۶۹۳/۵۰۰
  • صبحانه‌با‌زرافه‌ها
    ۸/۵۱۱/۶۵۲/۵۰۰
  • آغوش باز
    ۲/۵۲۲/۲۱۵/۰۰۰
  • استاد
    ۶۰۲/۸۶۰/۰۰۰
  • باغ کیانوش
    ۳۷۳/۹۰۲/۵۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۲۳۵/۹۷۷/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۳/۳۲۰/۰۰۰