مقبولیت بین‌المللی داشتن مهم‌ترین معیار ما برای انتخاب داور بود | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۰۳
محمد فهیمی:

مقبولیت بین‌المللی داشتن مهم‌ترین معیار ما برای انتخاب داور بود

حضور داوراني که از مقبولیت بین‌المللی برخوردار باشند و تجربه داوری در مجامع بین‌المللی را داشته باشند از مهم‌ترین معیارهای ما برای انتخاب بود

محمد فهیمی، کارشناس‌ارشد دانشگاه تربیت مدرس و مدرس این دانشگاه است. او هم‌اکنون
مدیر روابط بین‌الملل انجمن
سینمای جوانان ایران
است و سمت مدیر امور بین‌الملل سی‌وچهارمین
جشنواره فیلم کوتاه تهران را برعهده دارد. فهیمی تاکنون مسئولیت‌های مختلفی را
عهده‌دار بوده است که می‌توان به
مدیر امور بین‌الملل در نهادهای مختلف، مجری کارشناس بخش مستند پرس تی‌وی، تهیه‌کننده برخی از برنامه‌های تلویزیونی وزارت بهداشت، فعالیت در واحد دوبلاژ صدا و سیما
اشاره کرد. به‌بهانه نزدیک بودن به ایام سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم
کوتاه تهران که ۲۵ تا ۳۰ مهر‌ماه در پردیس ملت تهران برگزار می‌شود با محمد فهیمی،
مدیر امور بین‌الملل جشنواره به گفت‌وگو نشستیم تا از شرایط برگزاری جشنواره آگاه
شویم.

تعداد فیلم‌های
ارسال شده در این دوره از جشنواره به بخش بین‌الملل را نسبت به سال‌های گذشته چگونه
دیدید و کیفیت فیلم‌ها چطور بود؟

تعداد فیلم‌ها
که نسبت به سال‌های قبل دو برابر شده است؛ استقبال از لحاظ تعداد کشورهای شرکت‌کننده
همانند سال گذشته بود و ۱۱۷ کشور برای حضور در جشنواره ابراز تمایل کرده‌اند اما از
نظر تعداد فیلم‌های ارسال شده رشد چشمگیری را شاهد بودیم. مسلما این تعداد اثر، دست
هیات انتخاب را بازتر گذاشت و نهایتا فیلم‌های بهتری را در ایام جشنواره شاهد خواهیم
بود. چندین فیلم حاضر در این دوره پیش از این در جشنواره‌هایی چون ونیز، برلین، کن
و… حضور داشته‌اند.

آیا تغییراتی
هم نسبت به دوره‌های قبل در بخش بین‌الملل جشنواره سی‌وچهارم فیلم کوتاه تهران صورت
گرفته است؟

به‌روز بودن و
تازگی فیلم‌ها یکی از مهم‌ترین نکاتی بود که بر آن تاکید داشتیم و به‌همین دلیل تنها
آثار تولید شده در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ را مورد پذیرش قرار دادیم. حتی آثار شاخصی میان
فیلم‌های ارسالی وجود داشتند که به دلیل تولید در سال ۲۰۱۵ کنار گذاشته شدند.

برای انتخاب
فیلم‌ها در بخش بین‌الملل چه معیار‌ها و ملاک‌های داشتید که بهترین فیلم‌های خارجی
را برای سی‌وچهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران انتخاب کنید؟

آشنایی فیلمسازان
با روند فیلمسازی مدرن و تکنیک‌های به‌روز و این‌که امروزه در دنیا بیشتر روی چه موضوعاتی
کار می‌شود در انتخاب‌ها بسیار مورد توجه بود، تا این اندازه که فیلم‌های خوش‌ساختی
به‌دلیل داشتن تکنیک‌ها و موضوع‌‌های تکراری به فهرست نهایی راه نیافتند؛ همچنین عدم
حضور فیلم‌ها در جشنواره‌های کشور و منطقه از دیگر شروط فیلم‌های انتخاب شده در بخش
بین‌الملل بود که چنین فیلتری برای اعتبار بیشتر در این دوره اعمال شد.

آیا به
جشنواره امسال چه داخلی یا خارجی بخشی اضافه شده است و اگر شده علت این مضاف شدن
چیست؟

بخش ویدئو‌آرت
به جشنواره امسال اضافه شده است و هدف ما از قرار دادن بخش ویدئو‌آرت در بخش مسابقه
با هدف ترویج و غنی‌تر شدن ویدئو‌آرت صورت گرفته است؛ در این بخش نیز فیلم‌های حرفه‌ای
حضور دارند که با تماشای آن‌ها می‌توان به تعریف صحیحی از ویدئو‌آرت رسید.

آیا به‌غیر از
مواردی که اشاره کردید معیارهای دیگری هم برای انتخاب فیلم‌ها در بخش بین‌اللملی سی‌وچهارمین
جشنواره فیلم کوتاه تهران تاکید داشتید؟

بله؛ در این
دوره تنوع کشورها هم برای ما مهم بود در جشنواره امسال تنوع کشوری بالایی را شاهد خواهیم
بود و در کنار فیلم‌هایی از کشورهای صاحب نام، آثاری از کشورهایی چون کامبوج، فیلیپین،
تایلند، نپال و… نیز حضور دارند.

در مورد هیات
انتخاب هفت‌نفره جشنواره هم بگویید که بیشتر آن‌ها چه نوع انتخاب‌های در فیلم‌های امسال
داشتند؟

در انتخاب‌ها تاکید
بسیاری روی تنوع سلایق وجود داشت و سعی شد نمونه‌ای از سلیقه‌های کل جامعه میان فیلم‌ها
حضور داشته باشد. فکر می‌کنم جشنواره امسال یک سبک خاص را دربرنگرفته تا بتواند ذائقه‌های
مختلف را راضی کند. ضمنا با اضافه شدن پلت‌فرم «
film
free way»
» در این دوره از جشنواره، از چهار پلت‌فرم فیلم
دریافت کرده‌ایم.

برای انتخاب
داوران بخش بین‌الملل سی‌وچهارم فیلم کوتاه تهران چه اقداماتی انجام دادید و به چه
نتایجی رسیدید؟

حضور داورانی که
از مقبولیت بین‌المللی برخوردار باشند و تجربه داوری در مجامع بین‌المللی را داشته
باشند از مهم‌ترین معیارهای ما برای انتخاب بود و امسال دو داور که در سال‌های
۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ در جشنواره تامپره حضور داشته‌اند در هیات داوران حضور دارند.

در پایان اگر
صحبتی دارید که پرسیده نشده خوشحال می‌شویم که بفرمایید؟

فکر می‌کنم نتیجه
انتخاب‌ها مجموعه جذابی شده و علاقه‌مندان فیلم‌های باکیفیتی را در ایام جشنواره شاهد
خواهند بود. سعی‌مان بر این بود که زیبایی‌شناسی، تازگی، آموزش و تنوع سلیقه را توامان
مدنظر قرار دهیم که بتوانیم رضایت طیف وسیعی از مخاطبان را جلب کنیم.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰