به گزارش صبا، هرچند سریال «قطب شمال» اولین تجربه کارگردانی امین محمودی یکتا محسوب میشود اما این کارگردان جوان، سابقهای قابلتوجه در نگارش فیلمنامه سریالهای خانگی دارد و پیش از این آثاری همچون «ملکه گدایان» و «عقرب عاشق» را با قلم و داستانپردازی او دیده بودیم. فصل مشترک هر دو تجربه گذشته هم، همراه کردن طیفی از مخاطبان عام با خود بود. به تعبیر سادهتر میتوان گفت محمودی یکتا، قصه گفتن را خوب یادگرفته و بهدرستی میتواند با ایجاد تعلیق و وارد کردن شوک به مخاطب، او را مجاب به همراهی با داستان خود کند.
«قطب شمال» از این منظر، تکمیلکننده تجربههای قبلی این فیلمنامهنویس و کارگردان محسوب میشود. سریالی که فراتر از مباحث فنی و اجرایی، داستانی پرکشش دارد و به همین دلیل توانسته است مخاطبان بسیاری را نسبت به سرانجام کاراکترهایش کنجکاو کند. اکبر تحویلیان از تهیهکنندگان با سابقه تلویزیون محمودی یکتا را همراهی میکند که بارها نشان داده یک تهیهکننده تاثیرگذار در فرآیند خلق سریال است.
داستان «قطب شمال» از یک رفاقت آغاز شد. همایون و ارغوان در آستانه ازدواج، ناگهان با خیانتی ناجوانمردانه از سوی نزدیکترین افراد به خود، مواجه میشوند و این نقطه آغاز جدا افتادن آنها از یکدیگر است. همایون به زندان میافتد و آنجاست که متوجه میشود چگونه قربانی یک خیانت جمعی شده است. او سالها حبس را تحمل میکند و براثر یک اتفاق، در حالی که دیگر گمان میبرند او از دنیا رفته است، با هویتی متفاوت، آزاد میشود. آزادیای که با ثروتی هنگفت همراه میشود و اینها تنها مواد اولیهای میتوانست باشد که همایون برای انتقام بزرگ خود، به آن نیاز داشت.
آرشام، نام تازهای است که همایون برای خود انتخاب کرده است. این خط داستانی، یعنی بازگشت یک فرد قربانی برای انتقام از خائنان، آن هم با هویتی جدید، همان خط داستانیای است که محمودی یکتا آن را از رمان معروف «کنت مونت کریستو» نوشته مطرح جهانی از الکساندر دوما، اقتباس کرده است. «قطب شمال» به پشتوانه همین خط داستانی حالا روایتی پرتعلیق را پیش روی مخاطبان شبکه نمایش خانگی قرار داده است. احتمالا آنهایی که رمان معروف الکساندر دوما را خواندهاند، پیشبینیهایی درباره سرانجام داستان و عاقبت کاراکترها داشته باشند اما نمیتوان کتمان کرد که طیف گستردهای از مخاطبان ناآشنا با این رمان مشهور، حالا برای رمزگشایی از سرنوشت کاراکترها لحظهشماری میکنند. این جدیترین برگبرنده سریال تازه فیلیمو محسوب میشود.
به این ویژگی مهم چاشنی ترکیب درست بازیگران را هم میتوان افزود. البته در قیاس با بخش قابلتوجهی از تولیدات سریالی شبکه نمایش خانگی در سالهای اخیر، ترکیب بازیگران «قطب شمال» را نمیتوان ترکیبی فوقالعاده توصیف کرد اما بهراحتی میتوان حکم به درست بودن آن داد. فرزاد فرزین، هرچند از خوانندگانی است که پیشتر تسلیم وسوسه بازیگری شده بود و تجربههای پراکندهای هم در نقشهای فرعی در کارنامهاش ثبت کرده بود اما ایفای نقش «آرشام» بهعنوان نقش اصلی یک سریال، تا به اینجا جدیترین تجربه او در عرصه بازیگری بوده است.
امیرحسین فتحی هم که همین سال گذشته با ایفای نقش در سریال «جیران» به کارگردانی پدرش، فعالیت خود در شبکه خانگی را تقویت کرده بود، حالا ایفای یکی از نقشهای کلیدی «قطب شمال» را برعهده دارد. آناهیتا درگاهی و نازنین بیاتی هم قطعا انتخابهایی هوشمندانه برای ایفا نقش دو کاراکتر اصلی زن در داستان این سریال بودهاند.
«قطب شمال» تا به اینجا عملکرد موفقی را در زمینه همراه کردن مخاطبان با خود داشته و مهم است که سوگیری خود در زمینه ایجاد تعلیق برای همراه نگه داشتن مخاطبان با خود را در ادامه مسیر فراموش نکند.
یک نظر