بناهای هویت‌ساز از «وادی» یک برنامه تلویزیونی | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۲۴
نگاهی به برنامه تلویزیونی «وادی» شبکه دوم سیما

بناهای هویت‌ساز از «وادی» یک برنامه تلویزیونی

مجموعه تلویزیونی به نام «وادی» به تهیه کنندگی حمید صالحی و کارگردانی میثم ملکی‌پور در شبکه دوم سیما در حال پخش است که به معماری مکان رویدادها و معماری یادمانی می‌پردازد. پرداخت به این مکان‌های مهم فرهنگی می‌تواند برای جامعه و به خصوص قشر نخبگانی این حوزه بسیار سودمند باشد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، محمد محمدی در یادداشتی درباره برنامه تلویزیونی «وادی» که این روزها در شبکه دوم سیما پخش می‌شود، نوشت:

برخی بناها و نمادها رابطه‌ای دو سویه با فرهنگ و هویت جامعه دارند. گاهی یک بنای مهم در دل شهر می‌تواند برای مردم آن شهر و یا حتی آن کشور یک تاریخ بسازد، هویتی ارزشمند اعطا کند و فرهنگ آن را شکل دهد. و گاهی برای آن فرهنگ و هویت، یک بنا به عنوان نماد می‌سازند، حتی برای فرهنگ و هویتی که وجود ندارد نیز بنا و نماد ترتیب می‌دهند تا بتوانند با تحریف تاریخ به خود هویت دهند.
اینچنین بناها در سراسر جهان و در میان جوامع مختلف از اهمیت به خصوص برخوردارند. البته کشور ما نیز از این نوع فضاها کم نداریم و در سرتاسر کشور شاهد بناهای متعدد و مهم تاریخی فرهنگی هویتی هستیم. اما در میان همه، هشت دفاع مقدس در ابتدای انقلاب اسلامی سبب شد از این دست بناهای مهم و هویتی برای جامعه به ارمغان بیاورد.

به تازگی یک مجموعه تلویزیونی به نام «وادی» به تهیه کنندگی حمید صالحی و کارگردانی میثم ملکی‌پور در شبکه دوم سیما در حال پخش است که به معماری مکان رویدادها یا به عبارت دیگر به معماری یادمانی می‌پردازد. پرداخت به این مکان‌های مهم فرهنگی می‌تواند برای جامعه و به خصوص قشر نخبگانی این حوزه بسیار سودمند باشد.
«وادی» با بهره گیری از کارشناسان معماری، شهرسازی و فرهنگی یک مجموعه محتوایی حجیم و گسترده‌ای را تهیه کرده و در برنامه‌اش به ارائه آن می‌پردازد، هرچند که انبوه محتوا و بار سنگین آن کار را برای گیرایی مخاطب کمی سخت می‌کند و مقداری اجازه نمی‌دهد تا صریح و راحت مخاطب عام را همراه خود کند. درواقع برنامه سردبیر دارد، سید فاضل سجادی کسی که وظیفه دارد این مقدار محتوا را گرد هم آورد.
عبدالحمید قدیریان نقاش و طراح صحنه فیلم‌های تاریخی و دینی به عنوان کارشناس این حوزه مجری برنامه است و تعدادی دانشجو نیز در امر اجرا او را یاری می‌نمایند هرچند که او به حدی کارشناس است که گاه از مهمان پیشی می‌گیرد و به بیان نظراتش می‌پردازد، شاید او خود می‌توانست یک کارشناس دائم باشد و یک مجری در کنار او حضور می‌داشت. برنامه حول مجری پیش می‌رود، او گاهی با دانشجویان صحبت می‌کند و گاهی هم با مهمانان برنامه گفتگو دارد. میان کلام‌ها تعدادی موشن گرافی هم تولید شده و پخش می‌شود، آیتم‌هایی که فرم و محتوای جذابی هم دارند و مخاطب را به خود خیره می‌کنند.
هرچقدر که موشن گرافی‌های خوبی می‌بینیم اما در صحنه اصلی برنامه روایت خوب پیش نمی‌رود. برنامه «وادی» می‌خواهد با سناریو وداستان پردازی جذابیت نمایش را افزایش دهد اما بیشتر روایت را مصنوعی می‌کند. بگذارید کمی از قسمت اول برنامه مثال بزنیم؛ آقای مجری با شیرینی و سورپرایز کردن بچه‌ها به آنها می‌گوید که کار را می‌خواهد شروع کند اما چند لحظه بعد یک آیتم موشن گرافی قوی پخش می‌شود، اگر به تازگی کار را می‌خواهید شروع کنید حتی یک نوع سورپراز صورت گرفته پس کی و چگونه آن آیتم سنگین را ساخته‌اید؟ و یا وقتی که مهمان می‌آید دانشجویان هر کدامشان به کاری مشغول می‌شوند و اصلا انگار برایشان حضور مهمان اهمیتی ندارد درحالی که جناب مجری چندین بار تاکید می‌کند که مهمان‌ها برای دانشجویان جذابیت دارد و آنها در حال گوش دادن به سخنان مهمان هستند. حتی اگر دانشجویان نبودند چه تاثیر منفی می‌داشت؟ هیچ، چرا که آنها هیچ اثری بر روند روایت داستان ندارند و انگار بخشی از آکسسوار صحنه هستند. گلدان و قاب عکس‌ها را یک طرف گذاشته‌اند و دانشجویان هم طرف دیگر و فرقی بین آنها نیست. همچنین برخی ایرادات فنی به خصوص به دلیل ضبط اثر همزمان با دو دوربین بر آن وارد است.
البته اگر از همه این ایرادات فرم بگذریم الحق محتوای این برنامه لازمه نسل جدید است. نگاه‌های دقیق‌تر، هوشمندانه‌تر، خلاقانه‌تر و مفیدتر بر هشت سال دفاع مقدس اتفاق مبارکی است که در وادی رخ می‌دهد. همچنین مثال‌های خوبی که از تجربیات سایر کشورها زده می‌شود بر تبیین هرچه بهتر موضوع اثرگذار است. یکی از دلایل ضعف برخی نکات فنی و فرم هم شاید حجیم بودن محتواست، به قدری حرف‌های بسیاری برای گفتن وجود دارد که گویی اهمیت فرم اولویت دوم است.
درهرحال شما می‌توانید هر روز حوالی غروب برنامه وادی را از شبکه دو سیما ببینید. برنامه‌ای که طبیعتا نقاط قوت و ضعف‌هایی دارد که در مجموع می‌تواند در لیست برنامه‌هایی قرار بگیرد که دیدنش سودمند است.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۸۳/۷۶۶/۸۳۷/۵۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۷۶/۵۱۸/۲۲۹/۰۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۵۰/۵۹۳/۳۶۹/۰۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • ۷۰سی
    ۱۴/۸۲۳/۰۷۰/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۸/۰۶۵/۳۷۲/۵۰۰
  • در آغوش درخت
    ۷/۰۲۹/۶۷۱/۵۰۰
  • شنگول منگول
    ۲/۷۷۱/۳۵۵/۰۰۰
  • استاد
    ۱/۰۰۶/۴۷۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۴۳۲/۸۵۵/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۸۹/۷۹۵/۰۰۰