به گزارش صبا، محمدحسین ابراهیمی صداگذار مستند درباره فعالیتهای تازه خود گفت: این روزها مشغول انجام کارهایی هستم، یک مستند برای مرتضی پایهشناس که پارسال شروع شده و هنوز در مراحل اولیه آن هستم، پروژه دیگری نیز برای محسن اسلامزاده در حال فاین کات تدوین است. علاوه بر این دو پروژه دیگر هم دارم، اولی یک سریال پلتفرمی به نام «هزارتو» که کارگردان آن علی هاشمی و تهیه کننده سجاد قافله باشی است، فیلم ۱۹۶۸که در جشنواره فجر روی پرده رفت هم با برخی تغییرها قرار است به زودی وارد مرحله اکران میشود.
صداگذار «تورگی» درباره نقش مستندسازان در ثبت اتفاقات کشور به خبرنگار صبا گفت: وظیفه یک مستندساز در هر شرایطی، به ویژه در بزنگاههای سیاسی و نظامی، ثبت دقیق و موشکافانه وقایع است. چه در عرصه سیاسی، چه اقتصادی، و چه سایر بحرانهای کشور. مستندساز باید تحقیق کند، روایت کند و تلاش کند صورت مسئله را درست ارائه دهد، نه اینکه صرفاً جنجال رسانهای ایجاد کند.
صداگذار «تکثیر در اسارت» با اشاره به تجربیات خود در این زمینه گفت: در جریان درگیریهای اخیر، ویدئویی برای شبکه مستند فرستادم و آنجا هم گفتم: اینکه ایستادهایم و آمادهایم، طبیعی است. مستندساز وظیفه دارد حتی اگر مجوز ندارد، یا نمیتواند دوربین را بالا بیاورد، از ابزارهای در دسترس مثل موبایل یا ضبط صوت استفاده کند. منِ طراح صدا، باید فکر کنم در چنین لحظاتی بهترین صدا را چگونه ضبط کنم تا بعداً در مستندها به بهترین شکل ارائه شود. بسیاری از صداهایی که ما امشب و امروز ضبط میکنیم، میتوانند در آینده بسیار ارزشمندتر از آرشیوهای رسمی دنیا باشند.
صداگذار مستند «خط نورانی» گفت: بعضی شبها و روزها من امکان بازگشت به فضای مستندسازی گذشته را نداشتم، اما صدا ضبط کردم، از پدافند، از خیابانها، از فضاهایی که در آن روزها جریان داشت. این صداها قرار است پیشبرنده مستندهای آینده باشند. خیلی از مستندسازان در چنین موقعیتی حتی دنبال قصه نمیگردند. مثل مستند «تازه نفسها» که روایت آدمها در لحظه است. لحظهنگاری. آنچه در این ۱۲ روز نیاز داریم، ثبت حال شهر، حال مردم، و حال موقعیت است، نه قصه پردازی عجیب وغریب با پرتره سازی از یک شخصیت خاص. ما به مستندسازانی نیاز داریم که تاریخ را همانطور که هست ثبت کنند.
صداگذار «گلوله باران» ادامه داد: مستندهایی مثل آثار محسن اسلامزاده یا مستند خصوصیسازی یا آنچه مهدی انصاری درباره ایرانخودرو و مافیای خودرو ساخت، هنوز مجالی برای ارائه رسمی نیافتهاند. بااینحال مستندساز نباید دوربینش را زمین بگذارد. همانطور که مستند« تازهنفسها» از رخدادهای اوایل انقلاب ایران بهعنوان یک اثر تاریخنگارانه در حافظه سینمای مستند مانده، امروز نیز باید لحظات و وقایع بادقت و تعهد ثبت شوند.