خطر ورشکستگی تماشاخانه‌های خصوصی وجود دارد/ ۴۰ میلیون ضرر ماهانه خانه دا | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۶
مدیر تماشاخانه دا در گفتگو با صبا:

خطر ورشکستگی تماشاخانه‌های خصوصی وجود دارد/ ۴۰ میلیون ضرر ماهانه خانه دا

کسری شاهینی به تحلیل و بررسی وضعیت تماشاخانه های مستقل در زمان کرونا و پس از آن پرداخت.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا، شیوع ویروس کرونا روی کمرنگ شدن اکثر فعالیت ها تاثیر مستقیم گذاشت و تئاتر و تماشاخانه های مستقل از این قاعده مستثنی نیستند. حوزه تئاتر در حالت عادی در زمینه های مختلف حمایتی مهجور است تا جایی که فعالان آن، نقدها و گلایه های زیادی دارند که کمتر به آنها توجه می شود.

اینکه چرا چنین حوزه مهم فرهنگی هنری مورد حمایت جدی قرار نمی‌گیرد و خلاهای فراوانی در آن دیده می شود جای سوال دارد.

در گفتگویی که با کسری شاهینی مدیر خانه نمایش دا (تماشاخانه دا) انجام‌دادیم به تحلیل و بررسی تماشاخانه های خصوصی در شرایط شیوع ویروس کرونا که تعطیلی آن به ماه چهارم رسیده است گفتگویی کردیم که می خوانید.

* جزییات ضرر خانه نمایش دا در ایام تعطیلی کرونایی محاسبه و به وزارت ارشاد اعلام شده است؟

-جزییات را محاسبه کرده و به وزارت ارشاد هم‌ داده ایم که ماهانه حدود ۴۰ میلیون تومان ضررکرد ما می شود.

*فکر می کنید با بازگشایی سالن های نمایش از اول تیر ماه واکنش مخاطب چگونه خواهد بود و آیا گروه های تئاتری امکان تمرین و اجرا خواهند داشت؟

-فشار این موضوع خیلی زیاد است زیرا نمی توان هیچ برنامه ریزی انجام داد از سویی تئاتر به گونه ای است که گروه های نمایشی باید یک یا دو ماه قبل در جریان تاریخ اجرا قرار بگیرند تا بتوانند تمرین کنند و برای اجرایی باکیفیت، آماده شوند.

*با توجه به دشواری های ناشی از شرایط کرونایی و تعطیلی، سرنوشت کارمندان و حقوقشان به کجا رسید و آیا اخراجی هم‌ داشتید؟

-همان ابتدای کار پرداختی هایی داشتیم ولی پس از فروردین نتوانستیم بچه ها را حمایت کنیم. در بخش تعدیل نیرو باید یگویم برخی ها حضور دارند و قسمت هایی تعطیل شدند ولی اخراجی نداشتیم چون از این کارها نمی کنیم و اگر به زیرساخت های تئاتر صدمه ای وارد نشود می توانند به کارشان برگردند.

*خانه تئاتر، اداره کل هنرهای نمایشی و صنف تماشاخانه داران به عنوان حامیان اصلی تا کنون چه کمک هایی کردند؟

-هیچ کمکی نکردند. ما و صنف و مرکز هنرهای نمایشی پیگیر جریان هستیم که فعلا در حد حرف است و تا اینجا هیچ اتفاقی نیفتاده است.

*افق پیش روی خودتان را چطور می بینید و آیا امیدی به بهبودی شرایط در ایام پساکرونا وجود دارد؟

-افق پیش رو تاریک است و هیچ خبری نیست فقط اینکه مدیر کل هنرهای نمایشی پیگیر یک سری کارها است و ما هم صبر کردیم و منتظر خروجی این رایزنی ها هستیم.

*در صورت باز شدن و ادامه فعالیت چه استراتژی هایی برای جبران عقب ماندگی این چند ماه اعمال می‌کنید و از دولت چه انتظاری دارید؟

-از دولت خواستیم که یک سری وسایل بهداشتی در اختیارمان قرار دهد البته نمی دانیم خواسته ما عملی می شود یا نه. جدا از این خودمان یک سری برنامه ریزی های بهداشتی انجام‌ دادیم از طرفی بخش فعالیت در فضای مجازی را قوی تر خواهیم کرد.

*برای اینکه پس از بازگشایی مخاطب را جذب کنید سراغ چه نمایش هایی می روید؟

-حوزه کاری ما شاید تا حدودی متفاوت تر و پیشرو تر از دیگر تماشاخانه ها باشد در نتیجه فعلا به انتخاب متن و نمایش خاصی فکر نکردیم و بیشتر برای حمایت از نمایش هایی که لغو و دچار مشکل شدند برنامه ریزی می‌کنیم. حدود سه ماه برای پایان اجرای نمایش هایی که از قبل به آنها متعهد بودیم، نیاز است و برای بعد از آن هم برنامه ای نداریم البته در ادامه به ماه محرم و صفر و ریزش مخاطب و کم رنگ تر شدن اجراها هم‌ می رسیم.

*اجرای چه تعداد نمایش به علت کرونا نیمه تمام ماند و آیا قرارداد نیمه کاره ای وجود دارد؟

-در اسفند ۹۸ پنج نمایش داشتیم و برای ۶ نمایش در فروردین ۹۹، یازده اثر و یک جشنواره در اردیبهشت برنامه ریزی کرده بودیم که تمام این ها در اولین فرصت باید انجام شود.

*معضل اصلی تئاتر مستقل به ویژه در مواقع حساس و ضروری که نیاز به حمایت بیشتری دارند، چیست؟

-دولت در سیستم جهانی به حوزه ما به عنوان بازوهای اجرایی تئاتر اطمینان می کند و ردیف بودجه سالانه دارند اما متاسفانه در ایران به علت حاکم بودن سیستم اداری نامناسب و مریض و البته منافع های شخصی، پول جایی می رود که نباید برود و فقط حدود پنج درصد به حوزه تئاتر می رسد و مابقی خورده می شود و ما به عنوان پایه و اساس شکوفاتر شدن تئاتر در ابعاد مختلف بی نصیب می مانیم. در بیشتر کشورها که نگاه حرفه ای به تئاتر دارند بر اساس عملکردها ردیف بودجه در نظر می‌گیرند ولی متاسفانه در ایران بر اساس رابطه ها و ضابطه های خاص خودشان پول ها تقسیم می شود.

*حتی به نظر می رسد خطر تعطیلی دائم تماشاخانه ها در بخش خصوصی وجود دارد.

-تماشاخانه ها در هر روزی که می گذرد به تعطیلی دائم نزدیک می شوند و اگر چنین اتفاقی رخ دهد ضررش به ما و از آن‌مهمتر به بدنه تئاتر وارد می شود و جبران پذیر نیست. این بسیار واضح است و مدیران و مسئولان کاملا مطلع هستند.

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید

تماشاخانه‌های خصوصی با پول دو اتومبیل آقازاده‌ها نجات می‌یابند/ تعیین تکلیف تا فردا

پردیس تئاتر شهرزاد ماهانه ۴۰۰ میلیون هزینه بدون درآمد دارد/ نیرویی را تعدیل نکرده‌ایم

دولت در بحران کرونا حمایتی از هنرمندان نکرد/ نه تدبیر دیدیم نه امید داشتیم

انتقاد میکائیل شهرستانی از بی‌عملی مسئولان در کرونا/ منتظرند زیر تابوتمان را بگیرند

چرا وزارت ارشاد تکلیف قانونی خود در قبال هنرمندان در بحران کرونا را عملیاتی نمی‌کند

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰