فاطمه محمدی مجری و کارشناس برنامه «ایران بانو» که این روزها روی آنتن شبکه دو سیما است، در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا درباره این برنامه توضیح داد: «ایران بانو» روزهای یکشنبهها روی آنتن شبکه دو سیما میرود و تاکنون چهار قسمت از آن پخش شده است. «ایران بانو» یک برنامه تخصصی در حوزه زنان با محوریت مادری، همسری و یک حضور اجتماعی متفاوت است. البته مهمانهایی هم در برنامه داریم که خانهدار هستند و حضور اجتماعی ندارند. لزوما قصد نداریم بگوییم که همه شاغل هستند بلکه زنانی مهمان برنامه بودند که تحصیلات تکمیلی داشتند و کار پژوهشی میکردند و یا نه تنها شغل مادری دارند اما هسته اصلی ماجرا و پایه این برنامه همسر و مادر بودن زنان است.
طرحی که به دلیل نداشتن اسپانسر کوتاه شد
وی با اشاره به اینکه سه سال است از مرحله پیش تولید این برنامه میگذرد، گفت: «ایران بانو» در ابتدا یک کار پژوهشی و علمی بود و مفصل و بزرگتر از آن چیزی قرار بود باشد که در حال حاضر روی آنتن است اما نتوانستیم حمایت مالی خوب و جذب اسپانسر داشته باشیم. مجبور شدیم مواردی را از آن حذف و مختصر کنیم تا تبدیل به یک طرح تلویزیونی شود.
مجری «ایران بانو» ادامه داد: اتاق فکر این برنامه از پژوهشگران حوزه زنان و خانواده تشکیل شده است. ما در ابتدا تلاش کردیم یک برنامهای که شاکله اصلی آن زنان باشد، تولید کنیم. از آنجاکه زنان بخش زیادی از جامعه ما را تشکیل میدهند و بر بخش دیگر نیز تاثیرگذار هستند ما احساس کردیم تولید برنامهای با این موضوع لازم است. این روزها مساله خانواده تبدیل به یک مساله سخت شده است یعنی در واقع ازدواج نمی کنند یا ازدواج میکنند مادر نمیشوند یا مادر میشوند اما فکر میکنند متوقف شدهاند و نمیتوانند رشد اجتماعی داشته باشند. این موارد از دغدغههای اصلی ما برای ساخت «ایران بانو» بود.
اولویت اول اکثر مهمان های «ایران بانو» خانواده هایشان هستند
محمدی درباره مهمانهای دعوت شده به برنامه عنوان کرد: افراد را دعوت کنیم تا خود آنها درباره مسایل صحبت کنند؛ مسایل واقعی که خودشان درگیر آن هستند. مهمانهای ما هیچ کدام تظاهر به اتفاقی نمیکنند یا قرار نیست که فضایی را ترسیم کنند که نشدنی و ناممکن است. هرکس به عنوان یک مادر، همسر، فردی که شغلی را تجربه کرده است، تحصیلاتی دارد و یا هر چیزی که فکر کنید در ردیف شهروندی قرار میگیرد درباره خودشان حرف میزند.
وی با اشاره به اینکه اتفاق خوب «ایران بانو» این است که تقریبا اکثر خانمهایی که به برنامه دعوت میشوند، اولویت یک آنها خانوادهشان بوده است، اظهار کرد: من به عنوان مجری و کارشناس برنامه صرفا میخواهم بدانم مهمان برنامه چگونه زندگیاش را در زمینه تربیت فرزند، همسرداری و شغل خود مدیریت کرده است. اکثر خانمهایی که به برنامه دعوت میشوند و ما با آنها صحبت میکنیم خانواده اولویت آنها است. برایشان مهم ترین مبحث تربیت نسل و فرزندشان بوده است. در واقع کنار فرزندان خود بودهاند، به همسرشان رسیدگی کردهاند و همه آن مواردی که برای خانمها به عنوان عرف تعیین شده است، در کنار هم پیش برده و توانستهاند یک برنامه ریزی خوب داشته باشند و بخش حضور اجتماعی خود را نیز تعریف درست کنند.
بسیاری از افراد متولی حوزه زنان هستند اما همین قدر بی متولی است
کارشناس «ایران بانو» افزود: بسیاری از بانوان احساس میکنند در «ایران بانو» بستری برای آنها فراهم شده است که از مشکلات شغلی خود سخن بگویند. برخی میگفتند اگر ساعت کاری تا ۲ بعد از ظهر بود هم بهرهوریشان بیشتر بود و هم بهتر میتوانستند به بچههای خود برسند و دغدغهای نداشته باشند. یا برخی از قانون زنان سرپرست خانوار گلایه داشتند که چرا با این قانون در دورههای مختلف مدیریتی متفاوت برخورد میشود و کاش این قانون سروسامانی به خود میگرفت. بسیاری از افراد متولی حوزه زنان هستند اما همین قدر بی متولی است و شاید نمیدانند باید به کدام بخش توجه کنند و با نگاه زنانه دغدغهها را رفع کنند.
محمدی با اشاره به اینکه خبرگزاری تسنیم اسپانسر تولید برنامه است، اظهار کرد: به این دلیل که ذهنیت ما یک سوی زنانه نرود و محکوم به فمنیست و اینگونه بازیها نشویم مردان را به عنوان عوامل برنامه انتخاب کردیم تا ریزبینیهای خود را به ما بگویند. البته میشد با تهیهکننده خانم نیز کار کرد اما ما عمدا سجاد شیرافکن را انتخاب کردیم. در برنامهریزی اولیه ما این بود که بانوان با همسر و خانواده خود در برنامه حضور پیدا کنند و یک کارشناس و متخصص هم داشته باشیم اما نتوانستیم تامین اعتبار مالی کنیم و ناچار به حذف این قسمت شدیم. هدف ما این نیست که دنیا را زنانه کنیم ما به دنبال این هستیم که به افرادی که ما را تماشا میکنند بگوییم، میتوان دکتر شد و حضور اجتماعی داشت و در کنار آن نیز صاحب فرزند شد.
صحبت بانوان از سختی ها و شیرینی های زندگی
وی ادامه داد: البته از سختیهای زندگی زنان شاغل نیز صحبت کردیم. برخی بانوان در برنامه عنوان کردند که بیخوابی دارند، سریع غذا میخورند، برای انجام کارهای پژوهشی خود مجبور میشود شبها بیدار بمانند و…البته در این میان از شیرینیهای زندگی و لذتهای مادری و همسری برایمان گفتند. جذابیت برنامه به این بود که خانمها در «ایران بانو» از مردانی حرف میزدند که انصافا با گذشت هستند و معتقدند اگر این مرد و زن کنار هم قرار نگیرند داستان غم انگیز می شود. آنها میگفتند همانگونه که پشت همسر خود میایستم تا بتواند رشد کند و در بیرون از منزل بستر خوبی برای کار داشته باشد او هم پشت من وایستاده تا مادر و همسر باشم، درس بخوانم و کار کنم.
مجری «ایران بانو» با بیان اینکه حضور اجتماعی زنان در جامعه در «ایران بانو» تعریف میشود، تصریح کرد: ما اصلا در برنامه نمیگوییم زنان در خانه بنشیند و از فرزندان خود نگهداری کنند. ما میگوییم هر چیزی باید سر جای خود قرار بگیرد و این هنر زن بودن است. ما فقط در برنامه میگوییم اگر بانوان مدیریت کنند هم میتوانند ازدواج کنند و بچهدار شوند و هم شاغل باشند. من خودم طراح برنامه هستم و شاغل پس چگونه ممکن است این ذهنیت را داشته باشم که زنان باید در خانه بمانند.
از همه اقشار دعوت کردهایم تا مخاطب بتواند با آن همذاتپنداری کند
محمدی درباره تیم محتوایی برنامه نیز خاطرنشان کرد: در این برنامه افرادی را نداریم که فقط به ما ایده بدهند بلکه همه پژوهشگر این حوزه هستند. تیم محتوایی داریم که با ملاکهای تعیین شده مهمانان را به ما معرفی می کند و ما نیز پس از بررسیهای لازم آنها را دعوت میکنیم. از همه مشاغلی که بانوان در آن ورود پیدا کردهاند مانند قضاوت، معلمی، استاد دانشگاه، پزشک، مهندس، صاحب مزون لباس، مدل اسلامی، فنی کار، معاون وزیر، نماینده محلس و…. در برنامه مهمان ما هستند. همچنین از خانمی با ۷۰ تا ۸۰ ساله سن تا بانوی ۲۲ ساله در برنامه حضور پیدا میکنند. از همه اقشار دعوت کردهایم تا مخاطب بتواند با آن همذاتپنداری کند. همچنین معنویات مقام معظم رهبری را نیز در حوزه زنان و خانواده در برنامه پیاده میکنیم. فراخوانی هم در این زمینه دادهایم که هرکس زنانی با این ویژگیها را میشناسد به ما معرفی کند.
وی درباره بخشهای مختلف برنامه نیز گفت: میتوان گفت این برنامه از سه بخش تشکیل شده است؛ در بخش اول گفتگو با مهمان درباره زندگی شخصیاش در زمینه مادری و همسری است سپس مستندی که از هرکدام از مهمانها داریم پخش میکنیم. این مستندها در محل کار، خانه و یا در مکانی که آنها میخواهند ضبط می شود. در این مستند درباره مهمان برنامه از فرزندان، همسر، پدر، مادر و یا هرکسی که خود مهمان برنامه پیشنهاد بدهد سوال میپرسیم. در پایان و در بخش سوم «ایران بانو» مهمان برنامه نیز از انتخابی که داشته است و حوزه کاریاش صحبت میکند.
حوزه زنان حرف برای گفتن زیاد دارد
کارشناس «ایران بانو» با اشاره به اینکه اینگونه برنامهها نیاز به حمایت دارند، بیان کرد: حوزه زنان حرف برای گفتن زیاد دارد. «ایران بانو» به بخش مادری و همسری حوزه زنان و یک مقدار حضور اجتماعی آنها پرداخته است. کاش صداوسیما و رسانهها به این حوزه فکر کنند و یک بخشی را به هویت زنانه و ساخت برنامه در این حوزه اختصاص بدهند. زنان باید مطالبهگرانه به این قضیه نگاه کنند تا بتوانیم مدیران را قانع کنیم. من نباید دنبال اسپانسر بدوم و یا به دلیل نبود اسپانسر بخشهایی از برنامه را حذف کنم. همانگونه که برای برنامههای سرگرم کننده هزینه میشود باید برای اینگونه برنامهها نیز بودجه در نظر گرفته شود نه اینکه من برای کار اسپانسر بیاورم.
محمدی ادامه داد: زنان هویت اصلی جامعه را تشکیل میدهند و قطب وجودی بسیار از اتفاقات رسانه هستند آن وقت سهم کمی از رسانه دارند. ما یک حرکتی را شروع کردهایم و دوست داریم حمایت شویم. «ایران بانو» آنقدر باید درست ساخته شود که شبکههای دیگر برنامههای فاخرتر در این حوزه تولید کنند. زنان فرزندانی را تربیت میکنند که سرنوشت فردای مملکت را رقم میزنند. مدیران پرورش یافته مادران و زحمت کشیده همسران هستند. بعد ما به آن همسر و زن نمیپردازیم و بیشتر موفقیتهای مرد را نشان میدهیم. ما مهمانهایی داریم که تا به حال به تلویزیون نیامده بودند و آن قدر موفق هستند که محل پردازش دارد و چه قدر حیف است که به آن ها پرداخته نمیشود.
باید هویت زنان را به آنها برگردانیم تا باور کنند که هستند
وی در پایان خاطرنشان کرد: خانمها باید به عنوان یک مسئولیتپذیر اجتماعی شناخته شوند. ما باید شروع کنیم حق خود را از رسانه بخواهیم. زنها باید دیده شوند. «ایران بانو» نیاز به همین جریان دارد که ادامه دار شود و دیگران بهتر از این برنامه را تولید کنند. باید هویت زنان را به آنها برگردانیم تا باور کنند که هستند و دیده میشوند. خوشحالم مردم این برنامه را دوست دارند و اقبال خوبی داشته است. فکر میکنم «ایران بانو» جای خود را در میان باز کرده است. این برنامه تا انتهای زمستان یک روز در هفته روی آنتن است و شهریورماه دو روز در هفته پخش میشود.
سپیده شریعت رضوی
انتهای پیام/