نقش شگرف ادبیات در خلق جهان امروز در سفری به «جهان مکتوب» | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۴۰
معرفی کتاب؛

نقش شگرف ادبیات در خلق جهان امروز در سفری به «جهان مکتوب»

کتاب «جهان مکتوب» نوشته مارتین پوکنر و با ترجمه علی منصوری از سوی نشر بیدگل به تازگی روانه بازار کتاب شده است.

به گزارش خبرنگار ادبیات صبا، نهمین عنوان از مجموعه دانش عمومی نشر بیدگل با نام «جهان مکتوب» به قلم مارتین پوکنر و ترجمه علی منصوری به تازگی وارد بازار کتاب شده است.

در این کتاب، مارتین پوکنر ما را با خود به سفری یگانه در دل‌ زمان و به گرداگرد عالم می‌برد و طی آن از نقش شگرفی پرده برمی‌دارد که داستان‌ها و ادبیات در خلق جهان امروز ما ایفا کرده‌اند.

پوکنر در این کتاب ضمن کندوکاو در شانزده متن بنیادینی که آن‌ها را از بیش از چهارهزار سال تاریخ ادبیات جهان انتخاب کرده، ما را با بسیاری از کسانی که اهل شهود و صاحب بینش بوده‌اند آشنا می‌کند و به روشنی نشان می‌دهد که چگونه نوشتن و به تبع آن ادبیات الهام‌بخش ظهور و سقوط ملت‌ها و امپراتوری‌ها بوده، افکار فلسفی و سیاسی را در درخشان‌ترین اذهان و عقول شرر زده، باورها و عقاید مذهبی را در جان باورمندان پدیدآورده و با تأثیرگذاری بر زندگی نسل‌های بسیار، سیر تاریخ را عوض کرده است.

در این سفر با آثاری آشنا می‌شویم که به تمدن انسانی شکل بخشیده‌اند، آثاری که برخی از آن‌ها دیر زمانی گم شده و از یاد رفته بودند و بعدها از نو کشف گشتند: نخستین شاهکار مکتوب، حماسه گیلگمش؛ کتاب مقدس عبری، کار عزرای کاتب؛ و سرگذشت گِنجی، نوشته بانویی ژاپنی معروف به موراساکی.

در دیدار از بغداد، پوکنر از شهرزاد و داستان‌های هزارویک شب سخن می‌گوید. می‌بینیم که چگونه گوته ادبیات جهان را در سیسیل کشف می‌کند و گام‌ به ‌گام تأثیرگذاری روزافزون و خیره‌کننده مانیفست کمونیست را دنبال می‌کنیم. به دیدار تروآ، پرگامون و چین می‌رویم و با برنده نوبل ادبی، دِرِک والکوت، در جزایر کارائیب و اورهان پاموک در استانبول به گفتگو می‌نشینیم.

استیون گرین‌بلت، نویسنده کتاب «جهان چگونه مدرن شد» درباره این کتاب می‌گوید: «جهان مکتوب» صرفا تحقیقی گسترده و پرمایه در خصوص اهمیت بی‌بدیل ادبیات در فرهنگ بشری نیست؛ بلکه یک داستان ماجرایی بزرگ نیز هست؛ داستانی از حروف و کاغذ‌ها و سفینه‌های فضایی، از فاتحان خون‌ریز و بانوان دلربای درباری، و ازکارآفرینان طبقه متوسط، اراده معطوف به قدرت و رویای باشکوه آزادی.

نیویورک تایمز نیز درباره «جهان مکتوب» نوشت: این کتاب نه تنها جایگاه و اهمیت ادبیات را نشان می‌دهد بلکه نشان می‌دهد برای انسان ادبیات به اندازه نفس کشیدن حیاتی است.

در مقدمه این کتاب آمده است: «گاهی اوقات سعی می‌کنم جهان را در غیاب ادبیات تصور کنم. جهانی که در هواپیماهایش هیچ کتابی پیدا نمی‌شود و کتابفروشی‌ها و کتابخانه‌ها مملو از قفسه‌های خالی‌اند. همه این‌ها ناگوارند اما چیزی نیستند در برابر این تصور که اگر ادبیات هرگز به وجود نیامده بود و قصه‌ها فقط به شکل شفاهی تعریف می‌شدند و هیچگاه به روی کاغذ نیامده بودند، چه بر سر ما می‌آمد. تصور چنین جهانی برایمان غیر ممکن است.

 درک ما از تاریخ و از ظهور و افول امپراتوری‌ها و ملت‌ها همگی شکل متفاوتی پیدا می‌کرد. اکثر ایده‌های فلسفی و سیاسی هرگز پا به عرصه وجود نمی‌گذاشتند، زیرا ادبیاتی که به آن‌ها پر و بال می‌دهد اصولا در کار نبود. تقریبا خبری از باورهای مدهبی نبود، چون متن مقدسی حاوی آن باورها در دست نداشتیم.»

کتاب «جهان مکتوب» به قلم مارتین پوکنر و با ترجمه علی منصوری در نوبت چاپ اول و در ۵۰۶ صفحه با قیمت ۹۸ هزار تومان از سوی نشر بیدگل هم‌اکنون در دسترس علاقه‌مندان به حوزه دانش عمومی قرار گرفته است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است