آلبوم سام اصفهانی رونمایی شد/ تکرار المان های ایرانی در «مانترا» | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۱
در مراسم رونمایی از آلبوم «مانترا» مطرح شد؛

آلبوم سام اصفهانی رونمایی شد/ تکرار المان های ایرانی در «مانترا»

نادر مشایخی در مراسم رونمایی از آلبوم «مانترا» به آهنگسازی و نوازندگی سام اصفهانی این اثر را دارای المان های فرهنگی ایران به صورت تکرارشونده ذکر کرد.

به گزارش خبرنگار موسیقی صبا، آیین رونمایی و بررسی آلبوم «مانترا» به آهنگسازی و نوازندگی سام اصفهانی روز جمعه ۱۱ مرداد ۹۸ در شهر کتاب مرکزی با حضور جمعی از هنرمندان و علاقه مندان برگزار شد.

در این مراسم نادر مشایخی، هوشیار خیام، مانی جعفرزاده، بهنام ابوالقاسم، رضا فرهادی، سام اصفهانی و… حضور داشتند.

این آلبوم که توسط نشر ماهور منتشر شده، دومین تجربه‌ شخصی‌ هنرمند در قالب انتشار مجموعه‌ای برای سولوی پیانو است. اصواتِ راویِ دنیای درونی اصفهانی با خاستگاه شرق و غرب٬ این بار در مقطعی‌ تازه و نگرگاهی متفاوت از حیث زمان و زیستن است.

در ابتدای این مراسم، سام اصفهانی آهنگساز و نوازنده آلبوم «مانترا» گفت: شاید مهمترین و لذت بخش ترین اتفاق از میان صحبت ها و برداشت هایی درباره آلبوم «مانترا» برایم این بود که چه قدر به گونه و نگرش شخصی من نزدیک است. استاد جعفرزاده نکته جالبی فرمودند که سام اصفهانی در دام بازار موسیقی نیفتاده است و فکر می کنم دلیل آن رویکرد شخصی من نسبت به پدیده خلق اثر هنری است تا آنجا که نه تمجید، مرا به وجد بیاورد و نه نقد منفی مرا مایوس کند. اصولا من برای خلق یک اثر هنری از قبل برنامه ریزی نمی کنم بلکه در مسیری که باید جریان یابد، آن را جاری می کنم. این اتفاق گاهی می تواند با موسیقی رخ دهد یا با شعر یا نقاشی…

وی درباره پروسه خلق این اثر موسیقایی بیان کرد: خلق این مجموعه تقریبا از همان زمانی که مجموعه قبل به اتمام رسید، نگارش آن یک به یک شروع شد. در طی سال ها ویرایش و ضبط شد و به پروسه انتشار رسید و باید پذیرفت که طی شدن چنین پروسه ای در شرایط و اتمسفر امروزی جغرافیای ما بسیار سخت و پر از مرارت است. هنرمند مستقل که دغدغه اش موسیقی یا هر اثر هنری جدی است٬ این مسیر سخت را بدون کوچکترین چشم داشتی با صرف هزینه شخصی از نظر مادی و زمانی به شکل جنون آمیزی طی می کند و در حالی که برایش کوچکترین منطق عقلانی یا اقتصادی وجود ندارد اما به طی شدن این مسیر و پروسه نیازمند است.

در ادامه این مراسم، نادر مشایخی آهنگساز و رهبر ارکستر با اشاره به اینکه رشد فنی و آهنگسازی در این آلبوم از قطعه اول مشهود است، گفت: از همان شروع قطعه اول شاهد یک رشد بسیار مشهود از نظر فنی در آهنگساز هستیم. دغدغه در این آثار فرم یا علت و معلول و ساختارهای سنتی نیست. قطعاتی که المان های فرهنگ ایرانی را مکررا به شما نشان می دهد، به شما القا نمی کند چه طور فکر کنید و شما را آزادانه در بین اصوات و هارمونی رها می کند تا به برداشت شخصی درستی برسید. این قطعات ابعاد و جنبه های متفاوتی دارند که به شما اجازه نمی دهد صرفا از یک زاویه به آنها نگاه کرده و قضاوتشان کنید که این به نظر من یک کیفیت منحصر به فرد قطعاتی است که مشخص است  آهنگساز آنها یک پیانیست بوده و به ساز به مثابه یک متریال آهنگسازی نگاه شده است.

هوشیار خیام موسیقیدان از دیگر مهمانان این مراسم بود که با بیان اینکه با شنیدن قطعات این آلبوم شوکه شده است، بیان کرد: «مانترا» در ظاهر پُر از نتهای غلط اما از جنس کاملا حساب شده، شکوهمند و دلپذیر است. قطعاتی که در عین سپیدی و خلوص جهان رنگ مخاطب خود را گسترده می کند، پسِ هر کدام از قطعات برای آهنگساز، زندگی وجود داشته است.

وی ادامه داد: نکته اساسی دیگر حس نیاز به سفر کردن در یک آرتیست است. اتفاقی که مثلا در سمفونی نهم بتهوون می افتد و او با مارش عثمانی به دوره و کانسِپتی فراتر از زمانِ خودش سفر می کند. هنرمند نیاز به سفر این چنینی دارد تا بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد و این همان اتفاقی است که در اثر سام اصفهانی کاملا رخ می دهد. باید بدانیم موسیقی سام اصفهانی دارد به رپرتوآر موسیقی ما اضافه می کند و این اتفاق کمی نیست.

مانی جعفرزاده آهنگساز نیز ضمن ابراز خوشحالی از شنیدن این اثر موسیقایی و اظهار نظر درباره سام اصفهانی عنوان کرد:خوشحالم که برای بار دوم درباره اثری از دوست خوبم سام اصفهانی صحبت می کنم. اولی در «ماندالای درون» چهار سال پیش و این بار درباره آلبوم جدید او «مانترا». در هر دو مجموعه از المانهای شرقی هندویی استفاده شده است اما خود آثار این روند را حکایت نمی کنند. با نگاهی به «مانترا» متوجه می شویم که این اثر حاصل رشد فنی طبیعی و البته سلامت آهنگساز نسبت به مجموعه قبلی او است و این دقیقا همان اتفاقی است که باید رُخ می داد.

این آهنگساز ادامه داد: متاسفانه آهگسازان ما بعد از تجربه های ابتدایی در آثار بعدی دستخوش حربه بازار موسیقی می شوند یعنی یا به شدت از عام فاصله می گیرند یا به شدت به موسیقی عام پسند تبدیل می شوند اما سام اصفهانی در این اثر نشان داد دچار این حربه نشده است. به بیان دیگر با توجه به این سیر چهار ساله از مجموعه قبل تا امروز که زمان پرخطی محسوب می شود٬ هنرمند گُم نشده و آثار او نشان می دهد به شدت به خودش وفادار است.

جعفرزاده اضافه کرد: نکته حایز اهمیت در این اثر این است که اگر یک مخاطب غیرموسیقیدان هم آن را بشنود برایش لذت بخش است. این مجموعه به شدت اثر جدی ای در موسیقی محسوب می شود. در این مجموعه استفاده از فرهنگ و ماتریال بومی به طرز کاملا درستی اتفاق افتاده و به عنوان مثال در قطعه  دوم (پانوراما گیلانه) ما کاملا دیلمانِ دشتی می شنویم در حالی که اصلا دیلمان نیست و اتفاقا کاملا معاصر است.

رضا فرهادی با اشاره به اینکه شاید او و بهنام ابوالقاسم بعد از سام اصفهانی نزدیکترین افراد به جزییات این آثار هستند، گفت: خیلی خوشحالم و برایم جذاب است که شاهد نقطه نظرات مشترکی از جانب مخاطبان و متخصصان موسیقی حاضر هستم. «مانترا» از دید من٬ شبیه تابلویی نیست که شما به یک دیوار خالی نصب کنید تا صرفا از جنبه  دکوراتیو آن بهره ببریم در اصل باید آن را نصب کرد و عمیق به آن نگاه کرد و از داشتن آن لذت برد و باید آن را عمیق گوش داد.

وی افزود: سام اصفهانی در این اثر وقایع زندگی اش را روایت می کند و این دقیقا همان چیزی است که بسیاری از آهنگسازان امروز آن را گُم کرده اند. سعی بر آن شد این اثر بدونِ هیچ دخل و تصرفی همان گونه که اجرا و ضبط شده بود تولید و نهایی سازی شود.

بهنام ابوالقاسم دیگر آهنگساز حاضر در این برنامه با بیان این موضوع که به واسطه دوستی و آشنایی با سام اصفهانی از قدیم تا امروز در جریان موسیقی، شعر، رشد و تغییرات او بوده است. تصریح کرد: سام مثل بسیاری از آرتیست ها عمیق، متفکر و حساس است. شوق، جنون، غم و … در آثار او چه شعر چه موسیقی مشهود است. این آثار نسبت به قبل تغییرات زیادی دارد ولی در عین حال یک شخصیت ثابت پشت اثر است.«مانترا» اصلا صمیمیت آلبوم قبل را ندارد و این خود یک شاخصه خوب است. چون با هنرمندی روبرو هستیم که باید او را بیشتر شناخت و شنید.

سام اصفهانی آهنگساز، نوازنده پیانو و مدرس دانشگاه متولد پنجم آبان ۱۳۶۳در تهران است. او دانش آموخته رشته موسیقی با گرایش کارشناسی نوازندگی و کارشناسی ارشد آهنگسازی از دانشگاه هنر تهران است. نوازندگی پیانو را از کودکی نزد افرادی همچون فرزانه٬ مرحوم دبیری٬ گُلی و… آغاز کرد و دوره تکمیلی را نزد کلارا بوکوچاوا گذراند.

انتهای پیام/

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰