به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی هفدهمین جشنوارۀ سراسری تئاتر مقاومت، ارزیابی چکیدههای دریافت شده توسط کارگروه علمی پژوهشی هفتمین سمینار پژوهشی تئاتر مقاومت انجام و چکیدههای منتخب معرفی شدند.
پژوهشگرانی که چکیده مقالات آنها پذیرفته شده، حداکثر تا پانزدهم مهرماه فرصت دارند اصل مقالات را در دو فرمت «ورد» و پیدیاف» به ایمیل سمینار به آدرس research@rtfestival.ir ارسال کنند.
چکیدههای منتخب بدون اولویت:
۱- بازنمایی هویت زن در نمایشنامههای علیرضا نادری (بررسی موردی نمایشنامههای «۳۱/۶/۷۷» و «سه پاس از حیات طیبۀ نوجوان نجیب و زیبا») (پریسا کیومرثی، محمدرضا رسولی)
۲- تاثیر جشنوارههای تئاتری بر جریانسازی تئاتر مقاومت (ایرج افشاریاصل)
۳- بررسی «سکوت بهمثابه مقاومت» از منظر فلسفۀ مدرن (با تامل بر نمایشنامههای «خاموشی دریا» نوشتۀ رضا گوران و «پیکر زن همچون میدان نبرد در جنگ بوسنی» نوشتۀ ماتئی ویسنییک)( قاسم تنگسیرنژاد)
۴- استراتژی تبلیغات برای تئاتر جنگ (بهزاد خاکینژاد)
۵- بررسی مفاهیم اجتماعی در نمایشنامههایی با موضوع مقاومت (امیر بشیری)
۶- مطالعۀ نشانهشناختی زمان در نمایشنامههای مقاومت (ملیحه سلیمانی)
۷- خوانش پسااستعماری کارکرد افسانههای هرمزگان در نمایشنامۀ «غُراب شیطان» رضاگشتاسب با نگاهی به دیدگاههای پساشرقشناسی ادوارد سعید (علیرضا داوری)
۸- مطالعۀ شاخصههای ادبیات حماسی در تئاتر دفاع مقدس (هادی ولیپور قرهقیه)
۹- بررسی جایگاه امر سیاسی در تئاتر مقاومت (مجید لکیسهلوانی)
۱۰- نقد ایدئولوژیزه کردن گفتمانِ ادبیات و تئاتر مقاومت (آرمان طیران)
۱۱- نقش کنشِ انتخاب شخصیت در خلق ادبیات نمایشی دفاع مقدس (فواد ابراهیمیان)
۱۲- بررسی کنش شخصیت در ادبیات نمایشی دفاع مقدس ایران (بررسی آثار دفاع مقدس علیرضا نادری) (مرضیه درخشاننیا)
۱۳- نمایش عروسکی: شیوهای بیانگر در بازنمایی امر مقاومت (بررسی جنبههای مقاومت و استحالۀ آن در مفهوم عدالت اجتماعی، در اپراهای عروسکی عاشورا، مولوی و حافظ، اثر بهروز غریبپور) (سلما محسنیاردهالی)
۱۴- بررسی عناصر مشترک متاثر از جنگ تحمیلی در نمایشنامههای دهۀ هفتاد اکبر رادی و مرتضی شاهکرم
(با تکیه بر سه اثر اکبر رادی «کاکتوس، شببخیرجناب کنت، باغ شبنمای ما» و چهار اثر مرتضی شاهکرم «عندالمطالبه، تو هرگز نخواهی گشت، سانتیمتر، نوبت یعنی بعدی») (مریم جعفریحصارلو ، سید علیحمزه پهنهکلانی)
۱۵- تئاتر ظرفیتی برای شناخت و ساخت الگو- قهرمان ایرانی (مسعود شامیخاتونی)
۱۶- تحلیل تاثیرگذاری نظام سیاسی بر جریان تئاتر مقاومت در دهههای هفتاد و هشتاد شمسی (محمدرضا رسولی، پریسا کیومرثی)
۱۷- مطالعۀ گسترۀ مفهوم مقاومت در ادبیات نمایشی ایران از ۱۳۵۰ تا ۱۳۹۸ (فریبا جعفری)
۱۸- بررسی کرونوتوپ در نمایشنامههای «پچپچههای پشت خط نبرد»، «۳۱/۶/۷۷» و «چهار حکایت از چندین حکایت رحمان» نوشتۀ علیرضا نادری (رضا نادریفرادنبه)
۱۹- بررسی عوامل موثر بر بازنمایی فرهنگ در گسترۀ مفهوم مقاومت با نهاد تئاتر(حسین حیدریپور)
۲۰- خوانش ادبیات مقاومت از دریچۀ بررسی تجربۀ زیستی مربیان فوتبال استان خوزستان (با تمرکز بر زندگی پرویز دهداری، منوچهر سالیا، جاسم اهلیرف و لفته سهبرادران (فرهاد ریاضی)
۲۱- فهم نظری تئاتر دفاع مقدس در گفتمان تئاتر مقاومت (یک الگوی پیشنهادی، علی رویین)
۲۲- بررسی راهکارهای گسترۀ فرهنگسازی مفهوم مقاومت با نهاد تئاتر (طلعت هوشمند)
۲۳- واکاوی تطبیقی مفهوم هویت از نگاه انسانشناسی میان ادبیات عرب و ادبیات مقاومت ایران و اثرپذیری آن در نهاد تئاتر(احمد انوشه)
۲۴- واکاوی هویت مکان در مواجهه با مفهوم مقاومت در ادبیات نمایشی ایران (مهشید حسینیان)
۲۵- بررسی تطبیقی مفهوم مقاومت در ادبیات نمایشی روسیه و فرانسه از منظر عناصر زبانی و زیباییشناسی (شهره امانی)
۲۶- نگرشی برکارکردهای مقاومتی و مبارزاتی تئاتر خیابانی در جهان عرب (علی زیستی ،روژین نادری)
۲۷- بررسی تطبیقی مفهوم مقاومت در شاهنامۀ فردوسی و ادیسۀ هومر (سعید قاسمی ،داریوش نصیری)
۲۸- بررسی مقاومت بدن زنان در جنگ با نگاهی به نمایشنامۀ «پیکر زن همچون میدان نبرد در جنگ بوسنی» نوشتۀ ماتئی ویسنییک (ابوذر مختارزاده)
۲۹– مطالعۀ تطبیقی نمایشنامۀ «۳۱/۶/۷۷» نوشتۀ علیرضا نادری و داستان «بازگشت به حیفا» نوشتۀ غسان کنفانی، براساس الگوی سفر قهرمان جوزف کمبل (لیلی عاج)
۳۰- گفتمان تئاتری و بازاندیشیِ فرهنگ مقاومت (ولیالله شالی، امیرابوالفضل اسکندری)
۳۱- چگونگی نمود موضوع مقاومت در نمایشنامۀ «مردههای بیکفن و دفن» نوشتۀ ژان پل سارتر، براساس نظریۀ قدرت از منظر میشل فوکو(رحمان هوشیاری)
۳۲- جامعهشناسی نمایشنامههای ارسالی در بخش نمایشنامهنویسی شانزدهمین جشنوارۀ بینالمللی تئاتر مقاومت براساس نظریۀ بازتاب جانت ولف (محمدرضا رسولی، پریسا کیومرثی)
۳۳- مطالعات جامعهشناختی (خانواده) شخصیتهای محوری در نمایشنامههای دفاع مقدس دهۀ ۱۳۸۰
(براساس رویکرد پیر بوردیو و با تاکید بر نمایشنامۀ «۳۱/۶/۷۷» نوشتۀ علیرضا نادری (شهرام احمدزاده)
۳۴- راهکارهای گسترۀ فرهنگسازی مفهوم مقاومت با نهاد تئاتر(احمد امینفرد)
۳۵- رویکرد واقعگرایانه در پرداخت درام مقاومت و تقابل آن با ویژگیهای درام حماسی (مهدی نصیری)
۳۶- تحقق گفتمان مقاومت در نمایشنامههای بهرام بیضایی(نمونۀ موردی پردهخانه)(سید محمد مداححسینی)
۳۷- بررسی هویت اجتماعی در نمایشنامههای «سه پاس از حیات طیبۀ نوجوانی نجیب و زیبا»، «پچپچه های پشت خط نبرد» و «۳۱/۶/۷۷» نوشتۀ علیرضا نادری بر مبنای نظریۀ ریچارد جنکینز (لیلی عاج)
۳۸- بررسی نشانهشناختی اجراهای شاخص تئاتر مقاومت (از۱۳۷۵تا ۱۳۹۵) با تمرکز بر تاثیر نشانههای استفاده شده در تولید معنا (مریم رسولی)
هفدهمین جشنوارۀ سراسری تئاتر مقاومت به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با دبیری حمید نیلی، آذرماه سال جاری برگزار خواهد شد.
انتهای پیام/
There are no comments yet