به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، فریدون شهبازیان موسیقی دان و آهنگساز در جمع رابطان انجمن سرود کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور به انتقاد از وضعیت آموزش موسیقی به کودکان در ایران پرداخت و گفت: آموزش موسیقی در بیشتر این آموزشگاهها از مراحل ابتدایی جلوتر نمیرود و آنها از آموزش علمی موسیقی به بچهها پرهیز میکنند و حاصل این کلاسها جز فراگیری طوطیوار و باری به هرجهت، نتیجه دیگری در پی ندارد که این باعث بیعلاقگی بچهها به موسیقی میشود.
رهبر سابق ارکستر ملی ایران، علاقه و اشتیاق خانوادهها به فراگیری موسیقی فرزندان شان را نشانه آشنایی نسبی آنها با این هنر عنوان کرد و افزایش میزان آشنایی آنها با موسیقی را باعث تبدیل شدن آنها به یک معلم دلسوز در خانواده دانست و در ادامه تصریح کرد: خانوادهها هزینه زیادی را صرف آموزش موسیقی فرزندانشان میکنند این در حالی است که در نهایت بیشتر بچهها حتی اصول اولیه و نحوه صحیح در دستگرفتن ساز را در این مراکز آموزشی نمیآموزند و این گمراه کننده است.
وی یادآور شد: رهنمودهای مربیان و مدرسان موسیقی میتواند سلیقه شنونده را بالا ببرد، قضاوت او را شکل بدهد و هوش موسیقیاش را اصلاح کند.
این آهنگساز در ادامه تصریح کرد: موسیقی، یک هنر مختص روشنفکران نیست و برای همه جسمها، قلبها و فکرها تولید میشود و در علاقهمند شدن به آن، سه عامل فیزیکی، احساسی و عقلانی بدون شک دخالت دارد.
شهبازیان که از او بهعنوان یکی از منتقدان جدی موسیقی امروز پاپ ایران نام میبرند، در بخشی از این گفتوگو با کارشناسان و مربیان سرود کانون با موضوع «تلفیق شعر و موسیقی» بیان کرد: این تلفیق در زبان فارسی کار بسیار حساس و دشواری است و اگر به درستی انجام نشود و معنای کلام را در ذهن شنونده تداعی نکند اثرگذار نخواهد بود. کسی که موسیقی برای آواز مینویسد باید به خوبی فواصل موسیقی را بشناسد و متاسفانه بسیاری از ترانههای امروز بد و بیهویت است و این، وضعیت موسیقی این سرزمین را آشفته کرده است.
سازنده موسیقی بسیاری از فیلمها و سریالهای سینما و تلویزیون در بخش دیگری از این نشست از وضعیت موسیقی برنامههای تلویزیونی برای کودکان نیز به شدت انتقاد و تاکید کرد: در سالهای گذشته، من به همراه فریدون ناصری و کمالالدین طراوتی شورای موسیقی کودک را در صدا و سیما ایجاد کردیم و بر موسیقیهای این برنامهها نظارت میکردیم اما امروز میبینیم تمامی یک برنامه تلویزیونی به رقص و آواز تبدیل شده است و به جای بالا بردن سواد موسیقی فقط از ابتدا تا انتهای برنامه بچهها را وادار به رقصیدن میکنند.
شهبازیان تصریح کرد: همانطور که سواد خواندن و نوشتن در یک دانشآموز کلاس اولی با دانشآموز کلاس هفتم یکی نیست در زمینه موسیقی نیز باید به این مسئله توجه کنیم که در نوشتن قطعههای موسیقی برای بچهها از ملودیهای سادهتر و دلنشینتری استفاده شود و از ریتمهای رقصگونه پرهیز کنیم. کودک نمیتواند موسیقیهایی را که برای خوانندههای بزرگسال نوشته میشود به درستی بخواند. یک کودک برای فراگیری موسیقی باید سالها به تمرین پیدرپی و بدون تعطیلی بپردازد.
نخستین گردهمآیی آموزشی نمایندگان انجمن سرود کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور روزهای ۱۲ و ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ در تهران برگزار شد.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است