ویژه‌برنامه‌ «نردبان» در روز ملی سینما/ مستند به احیای گفتگو در ایران کمک می‌کند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۵۵
تهیه‌کننده برنامه به صبا گفت:

ویژه‌برنامه‌ «نردبان» در روز ملی سینما/ مستند به احیای گفتگو در ایران کمک می‌کند

اصغر احمدپور تهیه‌کننده برنامه «نردبان» از ویژگی‌های دوره جدید این برنامه و ویژه برنامه آن به مناسبت روز ملی سینما سخن گفت.

اصغر احمدپور سردبیر، کارگردان و یکی از تهیه‌کنندگان برنامه «نردبان» که مدتی است دوره جدید آن از شبکه مستند روی آنتن رفته است در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا عنوان کرد: در دوره‌های قبل این برنامه بحث ساخت مستند برای افراد تازه‌کار و غیرحرفه‌ای در پیش گرفته شد اما در دوره جدید «نردبان» نگاه کاملا تخصصی پیدا کرده و برنامه‌ای برای آرایی درباره مستندسازان و نظرهای مستندسازان ایرانی، چالش‌های ساخت مستند و… شده است.

وی ادامه داد: همچنین در این دوره از برنامه، آموزش‌های متفاوتی برای افراد مبتدی تدارک دیده‌ایم. البته گرچه تمایلی به آموزش مستقیم نداشتیم اما به چند دلیل در برخی از برنامه‌ها آموزش مستقیم داریم.

تهیه‌کننده «نردبان» با اشاره به اینکه آموزشِ کار با دوربین و نرم‌افزارهای تدوین و صداگذاری به صورت آزمایشی و مستقیم به مخاطبان آموزش داده می‌شود، بیان کرد: به عنوان مثال ما سه قسمت درباره آموزش نرم‌افزار تدوین را ضبط کرده‌ایم و هنگام پخش قسمت اول اعلام می‌کنیم که اگر پس از بخش سه قسمت بازخوردهای کافی به ما برسد آموزش مستقیم ادامه پیدا می‌کند و اگر این اتفاق نیفتد تنها در فضای مجازی آموزش را ادامه می‌دهیم.

احمدپور افزود: هنوز بحث آموزش مستقیم را در برنامه آغاز نکرده‌ایم و احتمالا از هفته‌های آتی این آموزش‌ها را پیگیری خواهیم کرد. علاوه بر این آموزش‌ها یکسری کارگاه‌هایی با نام کارگاه تجربه داریم که کارگاه کارگردانی و فیلمبرداری را با حضور استادان قدیمی و افراد جوان ضبط کرده‌ایم که این کارگاه‌ها به مرور به برنامه اضافه خواهند شد.

به گفته وی، دوره جدید برنامه «نردبان» در ۵۰ قسمت تولید می‌شود و جمعه ۲۱ شهریور روز ملی سینما، دهمین قسمت آن روی آنتن می‌رود.

تهیه‌کننده «نردبان» درباره بخش‌های مختلف برنامه مطرح کرد: مهم‌ترین بخشی که در این دوره از «نردبان» وجود دارد گفتگوی اختصاصی با مستندسازان و نظریه‌پردازان مطرح جهانی است که البته ارتباط با این دوستان کار آسانی نبود اما تعامل با آن‌ها بسیار لذتبخش بود. در این راستا تاکنون گفت وگوهایی با بیل نیکولز نظریه پرداز معروف سینما، پترا کاستا مستندساز و نامزد اسکار گذشته و پاتریشیا افدردهاید نویسنده و استاد دانشگاه از برنامه پخش شده است و به مناسبت روز ملی سینما، گفت‌وگوهایی با ورنر هرتزوگ و راس مک الوی نیز پخش خواهد شد.

احمدپور افزود: در هر برنامه باتوجه به رویکرد آن یک میز تخصصی نقد داریم که منتقد ثابت برنامه امید بلاغتی است. همچنین برخی مواقع مهمان‌هایی حتی برای میز نقد دعوت می‌کنیم تا درباره موضوع برنامه با آن‌ها صحبت کنیم. معرفی و تحلیل مستند‌های مطرح و روز جهان و توجه درست به مستندهای ایرانی از دیگر بخش‌های «نردبان» است.

وی با اشاره به اینکه در این برنامه سعی شده است نگاه ژورنالیستی به مستندها به کمترین حد ممکن برسد، تصریح کرد: این میزان توجه به فیلم‌های مستند در «نردبان» و صحبت‌های بدون تعارف و دقیق درباره آن‌‌ها تاکنون در کمتر برنامه‌ای در صداوسیما و رسانه‌ها بوده است. خوشبختانه مستندسازان نیز تعامل خوبی با ما در این برنامه داشته‌اند.

تهیه‌کننده «نردبان» درباره بخش «گفت‌وگو؛ پرسش‌های متداول» که قرار است به برنامه اضافه شود، اظهار کرد: در هر فصل قرار است در خدمت ۲ نفر از کسانی که نسبت مستقیمی با فیلم مستند دارند، باشیم و از آن‌ها درباره سوال‌های متداول سینمای مستند برای کسانی که می‌خواهند به این عرصه توجه کنند، بپرسیم. «نردبان» برای این بخش در فصل پاییز میزبان پیروز کلانتری و روبرت صافاریان است.

احمدپور درباره ویژه برنامه «نردبان» که قرار است روز جمعه ۲۱ شهریورماه همزمان با روز ملی سینما روی آنتن برود، خاطرنشان کرد: در این روز ما ۹۰ دقیقه ویژه برنامه داریم و میزبان ارد عطارپور مستندساز و کارگردان، آرش اسحاقی کارگردان مستند به نمایندگی از انجمن صنفی مستندسازان، ورنر هرتزوگ و راس مک الوی هستیم. همچنین پخش آیتم‌های متفاوت از گفتگو با مستندسازان پیشکسوت و جوان ایرانی از دیگر بخش‌های برنامه برای روز ملی سینما است.

وی ادامه داد: علاوه بر این بخش‌ها سعی کرده‌ایم ویدیوهایی از دوستان مستندساز تهیه کرده و در برنامه پخش کنیم و در آیتمی به تاریخ سینمای مستند ایران و جهان بپردازیم.

تهیه‌کننده «نردبان» با اشاره به اینکه هنوز آمار دقیقی از مخاطبان برنامه و میزان رضایت آن‌ها در دست وجود ندارد، مطرح کرد: سعی کرده‌ایم تعامل خوبی با مخاطبان داشته باشیم و تاکنون بازخوردهای نسبتا خوبی به ویژه در بخش گفتگو با مستندسازان خارجی از مخاطبان گرفته‌ایم.

احمدپور با اشاره به اینکه «نردبان» به همه مناطق کشور توجه دارد، گفت: این برنامه به دنبال آن است که دوستان شهرهای دیگر را با حرفه‌ای‌های عرصه مستند آشنا کند. همچنین توجه به مستندسازان شهرهای دیگر به جز تهران و معرفی آن‌ها در دستور کار ما قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه «نردبان» قصد دارد به سراغ مستندسازی در هر استان برود، مطرح کرد: اگر به لحاظ مالی توان کافی داشته باشیم، قصد داریم به سراغ مستندسازی در استان‌های مختلف کشور و پرونده ویژه درباره آنجا برویم.

تهیه‌کننده «نردبان» در پایان خاطرنشان کرد: توجه به سینمای مستند و رشد این عرصه در رشد جامعه و آگاهی بخشیدن به آن تاثیرگذار است و همچنین می‌تواند احیاگر فضای گفتگو در ایران باشد.

«نردبان»، مجموعه برنامه تلویزیونی شبکه مستند است که با اجرای محمد شکیبانیا، کارگردانی اصغر احمدپور و تهیه‌کنندگی اصغر احمدپور و فاطمه بوربور با آیتم‌هایی متنوع جمعه‌ها ساعت ۱۸ روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/‌

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است