روایتی از حضور جوان منتقد امروزی در کانال کمیل/ شهدا نگران حال امروز ما هستند | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۲۳
لیلی عاج با صبا مطرح کرد:

روایتی از حضور جوان منتقد امروزی در کانال کمیل/ شهدا نگران حال امروز ما هستند

نویسنده و کارگردان تئاتر درباره نمایشی از جنس شهدا اما منتقد به شرایط جامعه فعلی سخن گفت.

لیلی عاج نویسنده و کارگردان تئاتر درباره نمایش «کجایی ابراهیم» که روی صحنه برده است در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر خبرگزاری صبا گفت: این نمایش همانند دیگر آثار من به طبقه کارگر توجه دارد و به همین دلیل نمایشنامه به شهدای کارگر تقدیم شده که تعداد آن‌ها در هشت سال دفاع مقدس کم نبوده است.

او ادامه داد: محور این نمایش شخصیت شهید ابراهیم هادی است و به آخرین لحظات سقوط کانال کمیل اشاره دارد. علاوه بر این پیوند بسیار ظریفی با زمان حال، گذشته و آینده دارد بنابراین هر سه زمان مورد اشاره به طور همزمان روی صحنه اجرا می شوند.

کارگردان نمایش «کمیته نان» با اشاره به تعداد بسیار شهدای جوان در جنگ تحمیلی بیان کرد: نمایش با حضور جوانی در زمان حال آغاز می شود که از وضعیت موجود در دانشگاه، معیشت و به طور کلی شرایط جامعه انتقاد دارد. این جوان دانشجوی نقاشی است و تصمیم دارد تمثال شهید ابراهیم هادی را بر دیوار یکی از اتوبان‌های شهر نقاشی کند. او پس از آغاز کار بر اثر اتفاقی سقوط کرده و به کما می‌رود. در زمان ۳ یا ۴ دقیقه‌ای که این جوان در کما به سر می‌برد، ۶۵ دقیقه نمایشنامه روایت خواهد شد.

او اضافه کرد: به عبارتی در طول آن ۳ یا ۴ دقیقه ما به ساعات پایانی عملیات کانال کمیل می‌رویم و لحظات به شهادت رسیدن آخرین نفرات و مدیریت شهید ابراهیم هادی را آنجا می بینیم. رفت و برگشت‌های زمانی دلیلی می‌شود تا پسر جوان که از زمان حال به گذشته رفته است با آن‌ها صحبت کند و هرآنچه که بیشتر از معیشت و زندگی مردم در زمان حال می‌گوید، حال شهدا بدتر می‌شود.

ناراحتی و نگرانی شهدا برای مردم زمان حال

این مدرس تئاتر خاطرنشان کرد: برخلاف همیشه که ما سعی می‌کنیم با عزاداری، یاد شهدا را زنده نگاه داریم، آن روز شهدا هستند که برای ما ناراحت و نگران هستند. شهید ابراهیم هادی فردی مردمی بوده که در کتاب «سلام بر ابراهیم» نیز به آن‌ اشاره شده و به نوعی او را شهیدی گره‌گشا می‌نامند. علاوه بر این، شهید هادی همیشه تمایل داشتند تا گمنام باشند و همینگونه نیز شد. بنابراین تمام تلاشم را کردم تا کاراکتری که روی صحنه نقش این شهید بزرگوار را بازی می کند به این اخلاق و منش نزدیک باشد.

او با اشاره به اینکه تعداد بسیاری از فرماندهان دوران جنگ از جوانان ۲۵ تا ۳۰ ساله بوده‌اند، بیان کرد: جوانان امروز آنقدر بی اعتماد به نفس هستند که نمی توانند امور حکومتی را در دست بگیرند و حتی از چند کیلومتری میدان بهارستان نیز رد نمی‌شوند. تمامی مدیران کشور پیر هستند و مدام این نکته در سطوح مختلف بیان می‌شود اما هی چکاری برای جوانان نمی‌شود.

نویسنده نمایش «روزمرگی» عنوان کرد: «کجایی ابراهیم» یک نمایش انتقادی از وضعیت معیشتی مردم است. مدام با خودم فکر می‌کنم که اگر شهدایی همچون باکری، همت، زین‌الدین و… زنده بودند در شرایط فعلی چه دیدگاهی داشتند و چگونه عمل می‌کردند، این اتفاق برای من بسیار مهم است و می‌دانم اگر ابراهیم هادی امروز زنده بود، بدون شک نگران وضعیت کارگران بود.

او افزود: در نمایش، لحظاتی از خاطرات این شهید همچون ماجرای اذان گفتن و خواندن نوحه توسط ایشان نیز وجود دارد، به نوعی خاطراتی که من را در روند قصه و دراماتیک شدن آن کمک کرد، وجود دارد اما براین باور بوده و هستم که این نمایش می‌بایست نسبتی با عصر حال داشته باشد.

عاج با بیان اینکه نمایشنامه‌های دفاع مقدس نیاز به زاویه دید جدید دارند، گفت: از دل هشت سال دفاع مقدس می‌توان روایت‌های متعددی از این واقعیت‌های دراماتیک داشت که «کجایی ابراهیم» یکی از آن‌هاست. معتقدم اتفاقات این هشت سال می‌تواند جامعه هنری را از نظر نمایشنامه، فیلمنامه و فیلم کوتاه سیراب کند چراکه رویدادهای عجیبی در آن رخ داده است.

او ادامه داد: ضمن احترام به تمامی هنرمندان، من تمایل داشتم تا متفاوت از دیگران در این مسیر گام بردارم و یک اثر انگشت شخصی در این کار ثبت کنم.

کارگردان نمایش «قند خون» تاکید کرد: فضای این نمایش ترکیبی از رئالیسم و سوررئالیسم است، به عبارتی در صحنه سه زمان حال، گذشته و آینده وجود دارد که بازیگران در آن به ایفای نقش می‌پردازند.

تمامی موضوعات در هنرهای نمایشی از اهمیت بالایی برخوردارند

او در ادامه با اشاره بر اهمیت بالای تمامی موضوعات در عرصه هنرهای نمایشی، خاطرنشان کرد: نمایشنامه کودک، نمایشنامه دفاع مقدس و… همگی از اهمیت بالایی برخوردارند اما آنچه برای من در این اثر حائز اهمیت بود، برقراری ارتباط و جذابیت برای نسل دهه ۸۰ و ۷۰ این کشور بود. برقراری ارتباط مابین کانال کمیل سال ۱۳۶۱ و تابستان ۱۳۹۹ سخت ترین کاری بوده که من انجام داده‌ام.

این مدرس تئاتر درباره اجرای تئاتر در این شرایط گفت: من کاری جز تئاتر و نوشتن نمایشنامه بلد نیستم و همانند بسیاری از مشاغل نمی توانم در منزل بنشینم، می دانم که در شرایط فعلی کار کردن بسیار سخت است اما این تصمیم گروه بود و برای من همدلی تمامی اعضای گروه اهمیت داشت. تمامی افراد حاضر در این گروه به دلیل شیوع گسترده بیماری کرونا بسیار از خود مراقبت کردند تا مشکلی برای دیگر اعضا رخ ندهد. امیدوارم که مخاطب نیز برای تماشای این نمایش حاضر شود چراکه زمان اجرای این نمایش در هفته دفاع مقدس بود و من نمی‌توانستم این زمان را از دست بدهم.

عاج در پایان ضمن تشکر از امیرحسین شفیعی، حمید نیلی و توحید معصومی برای حمایت از این اثر، بیان کرد: «کجایی ابراهیم» تولید انجمن انقلاب و دفاع مقدس است و در سال گذشته که این متن جایزه گرفت، بندی به عنوان تعهد تحت عنوان حمایت از تولید اثر متن برگزیده وجود داشت و هیچ حمایتی از سوی مرکز هنرهای نمایشی نبوده است.

نمایش «کجایی ابراهیم» به نویسندگی و کارگردانی: لیلی عاج تا ۲۵ مهرماه هر شب راس ساعت ۱۹ در تماشاخانه سرو روی صحنه می‌رود. سید جواد حسینی، سیامک زین‏الدینی، مرتضی عبداللهی، نهال حاجیان، شهروز آقایی پور، یزدان دارابی، مهدی جعفری‌پور، علی چاقوچی بازیگران این اثر هستند.

صادق سیادت

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000