به گزارش صبا به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع رسانی چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی، کارگاههای «فیلم خودت را بساز» و «اصالت نگاه؛ از فیلم کوتاه تا بلند» با حضور بهمن ارک و امید شمس طی دو روز گذشته در سالن نگاه تالار فخرالدین اسعد گرگانی شهر گرگان برگزار شد.
بهمن ارک در بخشی از این کارگاه با اشاره به مفهوم خلاقیت در سینما بیان کرد: خلاقیت فاصله بین تصور تا به تصویر کشیدن آن است. یکی از مسائلی که ما در قصهگویی متاسفانه فراموش میکنیم، نشناختن مانع است. مانع، جلوی قهرمان را برای ادامه مسیر خود میگیرد و در سینما باید آن را ساخت. برای مثال موانعی که در فیلم «خانه دوست کجاست؟» مطرح میشود، موانع متفاوتی است که زنده یاد عباس کیارستمی برای رسیدن یک کاراکتر به خانه دوست خودش اتفاقا در فضایی جنگ جامعه با وام گرفتن از یک شعر میسازد و این فیلم را برای همیشه ماندگار میکند.
وی افزود: نمیتوان دو بار یک قصه را ساخت بنابراین باید سوژه را به نحو احسن پردازش کرد و به تصویر کشید. برای این کار باید فیلمهای زیادی دید و کتابهای مختلفی خواند و مدام تحلیل کرد. همچنین برای قصه پردازی باید از تخیل بهره گرفت. این تخیل ممکن است نتیجهاش «چارلی و کارخانه شکلات سازی» و «ادوارد دست قیچی» تیم برتون باشد یا حتی فیلمی رئال نظیر «درباره الی» ساخته اصغر فرهادی.
ارک همچنین خاطرنشان کرد: نگاه عمیق داشتن به سوژههای روزمره و تکراری و توجه به آنها میتواند دستمایه یک قصه باشد. اعتقادی به این ندارم که لزوما باید فیلمی بسازیم که مشکلاتمان را به تصویر بکشد و آن سوی آبیها بپسندند، مثلا میتوان نگاه اگزوتیکی به مساله زنان یا مشکلات نداشت.
شمس: نگاه جدید به موضوعات تکراری مسیر تخیل را همواره میکند
امید شمس بیان کرد: در برخورد با یک سوژه جدید میتوان با طرح این سوال که «چه می شود اگر….؟» مولفههای قصهای را که ممکن است تکراری باشد، به سمت خیال و خلاقیت هدایت کرد و آن زمان میتوان به نگاه جدیدی نسبت به موضوع تکراری رسید.
وی ادامه داد: تخیل در فیلمسازی متفاوت از معنای عامه آن است. میتوان یک جمله یا پاسخ یک پرسش را برای پرداخت و ادامه دادن درام تخیل کرد. تغییر بستر قصه و اعمال قهرمان و کاراکترها نیز میتواند بر این مبنا پایهگذاری شود.
این فیلمساز عنوان کرد: شاید پیش از این فیلمهایی شبیه به «درباره الی» با موضوع جمعی دانشجو که در یک جایی دور هم جمع میشوند، ساخته شده بود اما علت اینکه «درباره الی» دیده میشود نگاه متفاوت فیلمساز نسبت به سوژه است و اینکه کاراکترها از هم کم میدانند.
شمس در بخش دیگری از این کارگاه که به بحث ایده ناظر اختصاص داشت، درباره بازیابی آن در یک اثر سینمایی گفت: ایده ناظر را صرفا نباید در یک نقطه دید. بلکه باید به جزییات نیز دقت کرد و ایده ناظر باید به تغییری که شخصیت در یک سوم پایانی فیلم تجربه میکند، توجه داشت؛ اینکه او از کجا حرکت کرده و به کجا میرسد، اهمیت دارد.
کارگاههای آموزشی چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی با مدیریت سعید پوراسماعیلی و به همت انجمن سینمای جوانان ایران در شهر گرگان برگزار میشود. در ادامه این کارگاهها حسین نمازی امروز (شنبه ۱۲ مهر) در کارگاه «مهندسی فیلم؛ از ایده تا فیلمنامه» و آرمان فیاض فردا (یکشنبه ۱۳ مهر) در کارگاه «جهان خودت را بساز و برای آن چراغی بیافروز» با علاقهمندان به سینما گفتگو میکنند.
این جلسات با رعایت پروتکلهای بهداشتی و در نظر گرفتن ظرفیت محدود در جریان برگزاری است.
چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی به دبیری سعید نجاتی با محوریت سیره علمی و عملی امام رضا علیه السلام به همت و مشارکت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد بین المللی امام رضا علیه السلام و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان اسفند ماه امسال برگزار خواهد شد.
انتهای پیام/
There are no comments yet