از لحظه‌های دراماتیک زندگی به سادگی عبور نکنیم/ اهمیت قصه در فیلمنامه | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۹
حسین نمازی در کارگاه جشنواره رضوی عنوان کرد:

از لحظه‌های دراماتیک زندگی به سادگی عبور نکنیم/ اهمیت قصه در فیلمنامه

حسین نمازی می‌گوید نباید به راحتی از موقعیت‌های درام یا لحظه‌های خاص زندگی برای روایت در سینما گذشت.

به گزارش صبا به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع رسانی چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی، کارگاه «مهندسی فیلم؛ از ایده تا فیلمنامه» با حضور حسین نمازی نویسنده و کارگردان سینما و هنرجویان شب گذشته ۱۲ مهر در سالن نگاه تالار فخرالدین اسعد گرگانی در شهر گرگان برگزار شد.

حسین نمازی در بخشی از این کارگاه با اشاره به اهمیت انگیزه و شور و شوق در هر حرفه مربوط به فیلمسازی بیان کرد: به نظرم در ارتباط با همه افراد دخیل در ساخت یک فیلم سینمایی از بازیگران جلوی دوربین گرفته تا عوامل پشت دوربین، انگیزه از تخصص اهمیت بیشتری دارد. زیرا افراد باانگیزه انرژی بیشتری صرف یک کار می کنند و نتیجه کارشان برایشان مهم است. حال اگر این عامل با تخصص نیز همراه باشد می توان از نتیجه کار مطمئن بود.

وی خطاب به دانشجویان از اهمیت ایده در یک فیلم صحبت کرد و گفت: به نظرم فیلم بد وجود ندارد. اگر فیلمی ساختید که دوستش نداشتید، به آن به چشم یک تجربه نگاه کنید. با موبایل یا دوربین نیمه حرفه ای فیلم بسازید و نگران تجربه کردن خود نباشید. مهم اندیشه و تفکر شماست که در فیلمتان نمایان شود.

کارگردان «آپاندیس» همچنین در بخش دیگری با اشاره به اهمیت توجه به افراد و محیط پیرامون در پردازش قصه ها توضیح داد: اتفاقات زندگی روزمره لزوما دراماتیک نیستند و این وظیفه فیلمساز و نویسنده است که آن ها را به موقعیت هایی جذاب و دراماتیک برای پرداخت داستانی و تولید یک اثر تبدیل کنند. برای رسیدن به این عمق باید به سراغ آدم ها رفت و پای حرف هایشان نشست. به گفته هایشان دقت کرد و از دل آن ها قصه بیرون کشید.

نمازی افزود: این موقعیت ها را بهتر است به شکل سکانس نوشت و ثبت کرد. برای خود من این اتفاق بارها و بارها افتاده است. برای مثال یک بار در کلانتری موقعیت دعوایی را دیدم که هنوز در ذهنم باقی مانده است و آن را نوشتم و درامش زمانی رخ داد که یک کاراکتر در داستان در اوج درگیری نگران دیگری و موقعیت آتی اش شد. زمانی که واقعیت برای بهره گیری در اختیار ماست، چرا با هوشمندی در فیلم خود از آن استفاده نکنیم؟!

وی با پیشنهاد قصه نوشتن درباره افراد و طبقه ای که نویسنده نسبت به آن شناخت دارد، عنوان کرد: نویسنده باید یا بهتر است از افراد و موقعیت هایی بنویسد که جنس آن ها را می شناسد. یک فرد مرفه نمی تواند خوب و دقیق درباره اهالی جنوب شهر و قشر محروم بنویسد. در فیلمنامه هیچ چیز به اندازه قصه اهمیت ندارد و نباید به راحتی از موقعیت های درام یا لحظه های خاص زندگی برای روایت در سینما گذشت.

کارگاه های فیلمسازی چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی با مدیریت آموزشی سعید پوراسماعیلی و به همت انجمن سینمای جوانان ایران با رعایت پروتکل های بهداشتی و در نظر گرفتن ظرفیت محدود در جریان برگزاری است.

این رویداد به دبیری سعید نجاتی با محوریت سیره علمی و عملی امام رضا (ع) به همت و مشارکت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد بین المللی امام رضا علیه السلام و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان اسفند ماه امسال برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۵/۱۷۵/۹۵۵/۵۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۸/۸۷۸/۰۶۶/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۷۸۰/۵۰۳/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۶۰۴/۷۷۵/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۶۳۳/۸۸۲/۵۰۰
  • استاد
    ۱/۰۰۱/۲۱۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۴۰۳/۳۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۶۷/۸۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۹۵/۰۷۰/۰۰۰