کمپینی که هیچکاک پیشگام آن بود/ قصه فیلم را لو ندهید! | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۴۰
به بهانه اتفاقات «انتقام جویان: آخر بازی»

کمپینی که هیچکاک پیشگام آن بود/ قصه فیلم را لو ندهید!

آلفرد هیچکاک کارگردان نامدار سینما نزدیک به 60 سال پیش برای فیلم خود «روانی» شیوه تبلیغات و کمپینی به راه انداخته بود که امروز سازندگان فیلم «انتقام جویان: آخر بازی» مشابه آن را برای فیلم خود استفاده می کنند.

به گزارش خبرنگار صبا، همه آنهایی که با فیلم پیش روی «انتقام جویان: آخر بازی» سر و کار دارند این دغدغه را دارند که مبادا اسپویل کننده ها تجربه چندین ساله آنها از دیدن این فیلم را تباه کنند به همین منظور برادران روسو کارگردانان فیلم روز سه شنبه ۱۶ آوریل طی یک بیانیه رسمی از تماشاگران فیلم خواستند بعد از دیدن فیلم اتفاقات آن را لو ندهند یا همان اسپویل نکنند.

در بیانیه آنها چنین آمده است: هنگامی که شما در هفته های آینده فیلم «آخر بازی» را دیدید لطفا آن را برای دیگران اسپویل (لو دادن فیلم) نکنید همانطور که برای شما هم نباید اسپوبل شود. به یاد داشته باشید تانوس از شما خواسته ساکت باشید.

به دنبال این کمپین مارول کمپانی سازنده فیلم نیز هشتگ و اموجی با عنوان #پایان_بازی_را_اسپویل_نکن به راه انداخته است؛ یک پیام صریح و آشکار برای لو ندادن فیلم از سوی تماشاگران.

اما این کمپین برای دوستداران حرفه ای سینما مخصوصا سینمای وحشت بسیار آشناست، در آغاز دهه ۶۰ میلادی سال ها پیش از آنکه اینترنت و به ویژه فضای مجازی پا به میدان بگذارد و فرهنگ اسپویل کردن فیلم ها راه بیفتد، آلفرد هیچکاک کارگردان نامدار و صاحب سبک سینما در فیلم «روانی» به تماشاگران فیلم درباره اسپویل کردن فیلم هشدار داده بود. 

یکی از جملات کلیدی تبلیغات فیلم «روانی» هیچکاک که در سینماهای پخش کننده فیلم در زمان اکران به چشم می خورد این بود: اگر نمی توانید راز نگه دارید لطفا بعد از دیدن «روانی» از مردم دوری کنید.

هیچکاک که استاد تبلیغات بود با این حربه، انقلابی در بازار فیلم «روانی» راه انداخت و موجب سود عظیم فیلم برای کمپانی سازنده اش پارامونت شد. البته «روانی» بدلیل غافلگیری های متعددش به نظر راه دیگری جز این هشدار برای سازندگانش نگذاشته بود به طوری که گفته می شود خود هیچکاک به سینمادارها گفته بود: این پیغام یک پیشنهاد برای تماشاچیان فیلم نیست بلکه یک الزام است.

این شیوه تبلیغات بعدها رواج بیشتری یافت و حالا ۵۹ سال بعد از کار هیچکاک در عصر اینترنت، سازندگان «انتقام جویان: آخر بازی» دست به این شیوه تبلیغاتی زده اند که باید منتظر ماند و دید که رهاورد این شیوه تبلیغات چه دستاوردی در گیشه برای سازندگان فیلم دارد.

محمدامین شکاری

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰