به گزارش خبرگزاری صبا، اثر کمتر دیده شده صادق تبریزی پیشگام مکتب سقاخانه در حالی هفته آینده در حراج آنلاین ساتبیز به فروش گذاشته میشود که به اذعان کارشناسان، حراجهای آنلاین کمک شایانی به حفظ گردش مالی هنرهای تجسمی در دوران کرونا کرده اند.
در حراج «هنر قرن بیستم خاورمیانه» ساتبیز که به دلیل شیوع ویروس کرونا از ۲۰ تا ۲۷ اکتبر (۲۹ مهر تا ۶ آبان) به صورت آنلاین برگزار میشود، بیش از ۱۰۰ اثر از هنرمندان مطرح منطقه به فروش گذاشته میشود که از آن جمله میتوان به یکی از آثار کمتر دیده شده از صادق تبریزی اشاره کرد.
این اثر که «لیلی و مجنون» نام دارد و ۶۰ در ۸۰ سانتی متر ابعاد دارد، سال ۱۳۳۸ کشیده شده و قیمتی تخمینی بین ۳ تا ۴ هزار پوند برای آن در نظر گرفته شده است.
صادق تبریزی در حالی پاییز سال ۹۶ در سن ۷۹ سالگی در لندن بدرود حیات گفت که طی سه سال فقدانش به انحای مختلف شاهد تلاش برای تمدید یاد و نام او در حراجها و نمایشگاههای مختلف بودهایم؛ هنرمندی که هر چند پیش از مرگش قدْر ندید، ولی در سومین سال رفتنش بر صدر نشسته و آثارش به ویژه در حراجها خواهان زیادی پیدا کرده است.
سال ۲۰۱۶ اثری از او به کریستیز دوبی راه یافت و سه دوره هم در حراج تهران خوش درخشید.
اما ساتبیز در حالی حراج آنلاین خود را هفته آینده برگزار می کند که حراج پیشین این موسسه که از ۲۷ تا ۳۱ مارس ۲۰۲۰ (۸ تا ۱۲ فروردین ۹۹) به دلیل شیوع ویروس کرونا در لندن به صورت آنلاین برگزار شد، فروشی بیش از ۲ میلیون پوند را ثبت کرد.
مهرداد فلاح نقاش و نماینده هنری خانواده تبریزی با اشاره به دوران سخت کرونا که دیوار گالریها از آثار هنری خالی شده و سایه تحریم بر سر کشورمان سنگینی میکند، درباره اهمیت و لزوم برگزاری حراج های آنلاین گفت: هیچکس نمیداند شرایط کرونایی چقدر طول خواهد کشید. این یک اتفاق تاریخی بیسابقه است که همه جهان را درگیر خود ساخته. با این حال در این شرایطِ سخت جای خرسندی دارد که هنر دوستان خارج از کشور همچنان از هنر ایران حمایت میکنند و با برگزاری حراجهای آنلاین و خرید و فروش آثار ایرانی، چرخ هنرهای تجسمی را به گردش در میآورند. در شرایطی که گالریها اغلب تعطیل شده اند، کسانی که خریدار آثار هنری بودند دیگر رغبتی در این زمینه از خود نشان نمیدهند و همه ما در حالتی از بلاتکلیفی قرار گرفتهایم. در این بین برپایی رویدادهای آنلاین می تواند قدری از رکود و بلاتکلیفی این روزها بکاهد.
به گفته وی، هنردوستان خارج از کشور در حالی همچنان حمایت از هنرمندان مکتب سقاخانه را سر لوحه برنامههای خود دارند که در داخل ایران بهایی به هنرهای تجسمی داده نمیشود. هنرهای تجسمی در ایران مورد بی مهری قرار گرفته و حالِ خوشی ندارد. خوشبختانه مکتب سقاخانه پس از گذشت نیم قرن از پیدایش، همچنان جایگاه ویژهای خارج از مرزهای ایران دارد و هنوز هنرهای سنتی که مدرن شدهاند مورد توجه خریداران و مجموعه داران و علاقه مندان هنر ایران هستند.
این هنرمند نقاش درباره حراج پیشِ روی ساتبیز گفت: آخرین بار سال ۲۰۰۹ بود که اثری از زنده یاد تبریزی به حراج ساتبیز راه یافت. با توجه به اتفاقات خوبی که برای آثار تبریزی در حراجهای اخیر در تهران و لندن افتاده، راه یابی مجدد اثری از این هنرمند به حراج ساتبیز اهمیت بسزایی دارد.
فلاح درباره اثر تبریزی در این حراج اضافه کرد: «لیلی و مجنون» اثر فوق العاده ای است مربوط به سال ۱۳۳۸ که جزو دوره کارهای انتزاعی تبریزی محسوب میشود. مرحوم تبریزی در تمام دورههای کاریاش از المان مهرهایش استفاده کرده که در این اثر هم از المان مهر استفاده شده است. من فکر میکنم بعد از سالیان، به خاطر کم بودن آثار تبریزی در بازار هنر، عرضه این اثر در حراج ساتبیز اتفاق مهمی است.
وی که عرضه آثار این هنرمند پیشگام را در حراجهای آنلاین و نمایشگاههای خارج از کشور تلاشی برای تمدید یاد و نام پیشگام مکتب سقاخانه میداند، بیان کرد: به اعتقاد من تبریزی در این سالها نشان داده است که پتانسیل این را دارد که قیمت آثارش بالا رود و این آثار مسیر خوبی را هم طی میکند. همچنین با اقدامات خانواده و همکاری گالری داران دست جاعلان از آثار این هنرمند کوتاه شده است.
صادق تبریزی نخستین بار سال ۱۳۳۸ نقاشی خط را روی یک پنل سرامیکی کار کرد و به گواه برخی کارشناسان و منتقدان کار این هنرمند روی این پنل سرامیکی، نخستین اثر نقاشی خط است که کلماتش به قصد خوانده شدن نوشته نشده است.
تبریزی اوایل دهه ۱۳۴۰ نزد استاد علی اکبر کاوه خوشنویسی را فراگرفت و پس از آن همزمان با رواج مکتب سقاخانه در میان شماری از هنرمندان، به سبک نقاشی- خط روی آورد.
او در کنار پرویز تناولی، حسین زندهرودی، فرامرز پیلارام، مسعود عربشاهی و منصور قندریز از پیشگامان مکتب سقاخانه است؛ مکتبی که ریشه در مکتبهای قدیمی و میراث فرهنگی ایران داشت و قرار بود پلی میان سنت و دنیای نو بنا کند.
آخرین نمایشگاه این هنرمند ایرانی بهمن ۹۸ در حالی در گالری سهراب برگزار شد که این گالری میزبان آثاری از تمام دورههای کاری او شد. نمایشگاهی از دورههای مختلف کاری تبریزی حدفاصل سالهای ۱۳۳۸ تا ۱۳۹۲ شامل نقاشی خطها، کارهای فیگوراتیو و فیگوراتیو مدرن و مینیاتور مدرن برای آشنایی مخاطبان و هنردوستان و دانشجویان با هنرمندی که زندگی پرماجرا و پرفراز و نشیبی داشت شبیه خطوط سرکش، سحرآمیز و کوبنده نقاشیهایش.
تبریزی طی ۵۰ سال لااقل ۳۰ نمایشگاه مهم انفرادی و گروهی برپا کرد.
او اول بار سال ۱۳۵۱ آثارش را زیر نگاه غربیها برد و از همان زمان، هنر او تحسین هنرشناسانی چون امانوئل لوتن، میشل تایپه و دیگران را برانگیخت.
روزنامه لوموند در شماره ۱۹ آوریل ۱۹۷۲، او را پیشگام نوعی نقاشی غنایی دانست که آثارش نیروی فریبنده قدرتمندی دارد.
نمایشگاه خط نگارههایش در بورگز (۱۳۴۹) و گالری سیروس در پاریس (۵۰) که به اهتمام میشل تاپیه هنرشناس بزرگ برپا شد، سر آغاز شکوفایی هنر او بود.
نصرالله افجهای در گفتوگویی اعلام کرده صادق تبریزی نخستین کسی است که هنر نقاشیخط را به شکل امروزی و معاصرش ابداع کرد و برای جامعه به نمایش گذاشت و در بروز و ظهور آن نقشی مهم ایفا کرد.
انتهای پیام/