به گزارش صبا به نقل از ورایتی، دولت چین با تشویق فیلمسازان این کشور از آنها درخواست کرد جمهوری خلق چین را تا سال ۲۰۳۵ به کشوری با «صنعت سینمایی قدرتمند» همچون ایالات متحده آمریکا تبدیل کنند. این هدف قرار است با ساخت ۱۰۰ فیلم سینمایی در سال که هر کدام بیش از ۱۰۰ میلیون یوان (۱۵ میلیون دلار) فروش داشته باشند، انجام شود.
مرد پشت صحنه این ماجرا وانگ ژیاهوئی معاون اجرایی مرکز پروپاگاندا و دبیر دفتر ملی فیلم کشور چین است که این طرح جاهطلبانه را در اولین حضورش در سمپوزیم ملی صنعت سینمای چین بعد از گرفتن این سمت اعلام کرده است.
مسئولان دولتی، دانشجویان فیلمسازی، نمایندگان کمپانیهای بزرگ فیلمسازی و دستاندرکاران صنعت سینما از مدعوان اصلی این همایش بودند که ۲۷ فوریه در بیجینگ گرد هم آمدند تا با همراهی و میزبانی مسئولان دفتر پروپاگاندای چین در مورد آینده صنعت سینمای این کشور پهناور به بحث و گفتگو بنشینند.
آن طور که روزنامه مردم ارگان اصلی حزب کمونیست چین گزارش کرده است از مهمانان شاخص این مراسم میتوان به افرادی چون چن کایگه کارگردان و چهره شاخص نسل پنجم سینمای چین، ژانگ ییمو فیلمساز بینالمللی چین و خالق اثری چون «خانه خنجرهای پران»(۲۰۰۴)، نینگ هائو، گوان هو و بازیگرانی چون جانگ زئی، وو جینگ و چن دائومینگ اشاره کرد.
وانگ ژیاهوئی ماه می گذشته (اردیبهشت ماه) و در پی خانهتکانی دولت چین در مناصب مختلف، مسئولیت دفتر ملی فیلم این کشور را برعهده گرفت. وانگ در گفتگویی اعلام کرده است که مساله اصلی او موضوع تاثیر بینالمللی فیلمهای چینی خواهد بود چراکه تا رسیدن به جایگاه مطلوب فاصله زیادی دارد. سال گذشته میلادی فیلمهای آمریکایی بیش از ۲٫۸ میلیارد دلار در کشور چین فروش داشتند در حالیکه سهم سینمای چین از گیشههای سینما آمریکا تنها چند ۱۰ میلیون دلار بوده است. او اضافه کرد: چین هم اکنون نقشی مهم و کلیدی در جهان دارد اما صنعت سینمای آن نتوانسته است همپای این تحول پیش رود در صورتیکه سطح فیلمسازی هر جامعهای نشانه قدرت ملی آن کشور به حساب میآید.
طرح دفتر فیلم چین خواستار آن است که این ۱۰۰ فیلم تولیدی در هر سال درباره موضوعاتی واقعی باشد و علاوه بر انتفاع مالی، تاثیرات اجتماعی بر جای بگذارند و با پرداختن به احساسات وطنپرستانه و قهرمانانه رویای تحول و جوان سازی خلق چین را محقق کنند. علاوه بر این فیلمسازان باید یک طرح کلی ایدئولوژیک در فیلمنامه خود داشته باشند و سیستم سیاسی حاکم را به چالش نکشند.
بنا بر گزارشها، سال ۲۰۱۸ فیلمهای چینی ۶۲ درصد فروش کلی سینمای این کشور را در اختیار داشتند، اما توزیع درآمدی آن ها بسیار نامتقارن بود تا حدی که ۵۳ درصد از سهم باکسآفیس چین در اختیار تنها ۲ درصد از این فیلمها بود و ۳۰۰ فیلم از ۴۰۰ فیلم به نمایش درآمده در سال گذشته کمتر از ۱ میلیون یوآن فروش کردند و صدها فیلم دیگر حتی به سالنهای سینما راه پیدا نکردند.
اشکان مزیدی
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است