بهرام عظیمی هنرمند کاریکاتوریست در گفتگو با خبرنگار صبا درباره اهمیت برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران گفت: جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، جانشینان خلفی را برای نسل آینده هنری کشور کشف خواهد کرد. این رویداد تلاش می کند، هنرجویان جوان امروز، بتوانند جای خالی هنرمندانی را که در دهه بعد بازنشسته میشوند پر کنند.
داور بخش کاریکاتور بیست و ششمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، با اشاره به سابقه خود به عنوان داور در چندین دوره این جشنواره بیان کرد: مهمترین آموزه ای که به عنوان داور حاضر در ادوار مختلف این جشنواره با خود به همراه داشتم شور و اشتیاقی است که میان هنرمندان جوان شاهد بودم. به ویژه شکلگیری پل های ارتباطی که میان هنرجویان با استادان کارگاهها و داوران برای ادامه فعالیت هنری شان رقم می خورد.
برگزیده نخست جشنواره فیلم و انیمیشن «کازان» روسیه با ابراز امیدواری برای آن که جوانان و هنرجویان حاضر و نوقلم این رخداد قدر موقعیت و فرصت همراهی استادان و اعضای هیات داوران را بدانند. یادآور شد: استفاده کردن از چهره های ملی و بین المللی هنرمندان کشورمان به عنوان استادان کارگاه ها و داوران حاضر در این رویداد نشاندهنده اهمیت برگزاری این رخداد از دید مسئولان است.
عظیمی با تاکید بر آن که سطح داوری و آموزش در این جشنواره در بالاترین حد قرار دارد یادآور شد: در بسیاری از موارد حتی برگزاری کارگاههای دو، سه روزه این جشنواره به سبب حضور چهره های نخبه و بین المللی به عنوان استادان کارگاه ها، می تواند به اندازه یک یا دو ترم دانشگاه برای هنرجویان دستاورد آموزشی به همراه داشته باشد.
به گفته وی بر خلاف عدهای که معتقدند برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان باید به شکل متمرکز در یک استان و یا یک شهرستان باشد، تصریح کرد: معتقدم که چنین جشنواره ای باید در جای جای ایران اتفاق بیفتد. چه در استانهای توانمند و چه در شهرستانهای محروم و همین شکل چرخشی برگزاری جشنواره و سهیم کردن تمام ایران برای معرفی، هدایت و شناخت هنرمندان جوان سرزمین مان می تواند نماد و سمبلی در راستای ملی بودن آن به شمار رود. برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان در سراسر کشور به فراهم کردن زیرساختها و بسترهای فرهنگی در تمامی شهرها و استان های ایران کمک های شایانی می کند.
عظیمی، جایگاه هنری، شناخت و روانشناسی استادان کارگاههای ۹ گانه جشنواره هنرهای تجسمی جوانان را از مهمترین مولفه های این رخداد دانست و تصریح کرد: استادهای کارگاه ها به چنان جایگاهی رسیدهاند که در مواجهه با تکتک هنرجویان به فاصله کوتاهی در می یابند که با هر هنرجو به سبب نوع شناخت او از جهان هنری، میزان مطالعه، تجربه و قدرت قلم باید چگونه برخورد کنند. همین ارتباط تک به تک می تواند در شکل گیری نوع نگاه تمامی هنرجویان حاضر در این جشنواره و قدرت گرفتن قلم آنها در خلق آثار در مسیر فعالیت حرفه ای آنها در آینده بسیار موثر باشد.
داور بخش کاریکاتور جشنواره هنرهای تجسمی جوانان در گام بیست و ششم، درباره مولفه های داوری در این جشنواره اظهار کرد: برخی از معیارها مانند موضوع، زاویه دید و خلاقیت، مفاهیم کلیشهای در امر داوری هستند که تمامی داوران این مولفه ها را رعایت می کنند. اما در حوزههایی مانند کاریکاتور، خلق ایده و انتخاب سوژه و سپس نحوه پرداخت است که می تواند مهمترین معیار و ملاک برای داوری قرار گیرد. چرا که داوران در این رخدادها دنبال شگفت زدگی نیستند و تلاش می کنند توانمندی هنرجویان جوان و نوقلم را با توجه به میزان فعالیت آنها و سابقه هنری محدودشان مورد ارزیابی قرار دهند.
وی با اشاره به آن که داوری در جشنواره هنرهای تجسمی جوانان با داوری جشنواره ای با حضور هنرمندان حرفه ای و سرشناس به شکل بنیادین متفاوت است گفت: در حوزه کاریکاتور به قدرت میتوانم بگویم که دیگر سوژهای باقی نمانده است که به قلم کاریکاتور حرفه ای چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور شکل نگرفته باشد. همین دلیل مانع شگفت زدگی در داوری هنرمندان حرفهای و شناخته شده حاضر در جشنواره های ملی و بین المللی می شود. اما در مواجهه با هنرجویان جوان که گام های نخستین را در مسیر فعالیت هنری شان برمیدارند مواردی میتوان یافت که نه تنها از معیارها و ملاک های داوری فراتر است که در پاره ای از موارد داوران را به سمت شگفت زدگی نیز هدایت می کند.
انتهای پیام/
There are no comments yet