روایت زندگی محمود فرشچیان در «فرزانگان فرهنگ» به ایستگاه پایانی رسید | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۳۹

روایت زندگی محمود فرشچیان در «فرزانگان فرهنگ» به ایستگاه پایانی رسید

آیین اختتامیه برنامه «فرزانگان فرهنگ» با موضوع گرامیداشت محمود فرشچیان امروز 20 آبان از رادیو فرهنگ روی آنتن می‌رود.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، آیین اختتامیه برنامه «فرزانگان فرهنگ» با موضوع گرامیداشت استادمحمود فرشچیان چهره هنر نگارگری ایران روز سه‌شنبه‌ ۲۰ آبان از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

این مجموعه برنامه از روز سه‌شنبه ۲۸ مردادماه از رادیو فرهنگ و در برنامه «فرزانگان فرهنگ» پخش شد و در این مدت از سخنان استاد فرشچیان، دوستان، همکاران و شاگردان ایشان برای روایت زندگی استاد بهره برد.

در این مجموعه برنامه، بهروز رضوی روایتگر زندگی و آثار استاد محمود فرشچیان بود و استاد فرشچیان نیز در این برنامه از خاطرات خود گفت.

همچنین در قسمت‌های مختلف خانواده، دوستان، شاگردان و اهل فرهنگ و هنر ایران و جهان از خاطره‌ها و تاثیراتی که محمود فرشچیان روی هنر و فرهنگ ایران گذاشته است، روایت کردند.

محمدعلی رجبی، امیر رضایی نبرد، مجید مهرگان، احمد مهدوی دامغانی، سیدحسین نصر، سیدحسن صایب، محمدجلیل رسولی، یدالله کابلی، غلامحسین امیرخانی، محمدرضا اصلانی، محمدباقر کلاهی اهری، بهاالدین خرمشاهی، غلامحسین ابراهیمی دینانی، سیدعلیرضا میرعلینقی، بهرام سالکی، محمدمهدی هراتی، محمدباقر آقامیری، احمد محیط طباطبایی، بهمن نامورمطلق، بهمن آزموده، محسن کاوه، حسین کاشیان، اردشیر مجرد تاکستانی، حسن محمدی، فرزانه اعظم لطفی، زیبا فلاحی، فهیمی‌فر، حبیب الله صادقی، محمد احصایی، کیخسرو خروش، خشایار قاضی زاده و برخی دیگر از هنرمندان و اصحاب اندیشه، ادب، فرهنگ  و هنر ایران و جهان در این مجموعه برنامه حضور داشتند.

محمود فرشچیان، بنیان‌گذار سبک خود در نقاشی ایرانی است که پایبند به شکل کلاسیک همراه با استفاده از تکنیک‌های جدید برای توسعه دامنه نقاشی ایرانی است.

وی از رابطه همزیستی تاریخ با شعر و ادبیات تغذیه کرد تا استقلالی به این هنر بدهد که پیش از آن کمتر داشت.

نقاشی‌های او پر از جنب و جوش و تلفیقی از عناصر سنتی و مدرن هستند.

آثار او از شعر کلاسیک، ادبیات فارسی، قرآن، کتاب‌های مقدس مسیحیان و یهودیان و همچنین تخیل عمیق خود او تاثیر گرفته‌ است.

فرشچیان نقش مهمی در معرفی هنر ایران به صحنه بین‌المللی هنر ایفا کرده‌است.

علاقه مندان می توانند آخرین قسمت از گرامیداشت استاد محمود فرشچیان در این برنامه را به تهیه‌کنندگی محمدحسینی باغسنگانی روز سه شنبه ۲۰ آبان از ساعت ۱۹:۳۰ روی امواج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز و ای ام ردیف ۵۸۵ کیلوهرتز بشنوند.

همچنین این برنامه در سراسر دنیا از طریق وب سایت رادیو فرهنگ قابل دریافت است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است