به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی سازمان صداوسیما، حمید شاهآبادی که حدود یک ماهی است سکان معاونت سیما را در صداوسیما به دست گرفته است، ۲۰ آبان در نشستی با حضور تهیهکنندگان پیشکسوت تلویزیون ضمن طرح دغدغههای خود و ترسیم چشمانداز مطلوب برای رسانهای که در سال حدود ۱۲۰۰ قسمت سریال تولید میکند، شنونده دیدگاهها و پیشنهادهای آنها برای برداشتن گامی در راستای بهبود کمی و کیفی تولیدات آثار نمایشی صداوسیما شد.
رسانه ملی؛ مسئول ترویج سبک زندگی
شاهآبادی در این نشست یکی از اشتباهاتی را که در ایجاد انتظارات از رسانه ملی نقشآفرین است، مقایسه آن با رسانههای تجاری دانست و گفت: رسانهای که مسئولیت ترویج سبک زندگی برای مردم را دارد، نمیتواند پیام خنثی به جامعه بدهد و مقایسه آن با رسانهای که فقط کارکردش سرگرمی و درآمدزایی است، درست نیست.
معاون سیما با تشریح چشمانداز و افق مدنظر برای تقویت تولیدات نمایشی تلویزیون گفت: تمرکز بر نظارت، تصویب فیلمنامه، برآورد و قراردادها را برای کمک به بهبود تولیدات نمایشی اجتنابناپذیر میدانم و بر این باورم که برای تولید آثار جریانساز، باید موانع را برطرف کنیم.
وی با تاکید بر اینکه صداوسیما رسانهای جریانساز است، تصریح کرد: یکی از علتهای مشکلات موجود در راه تولید آثار تلویزیونی آن است که دنیای نویسندگان با نیاز آنتن متفاوت است؛ درحالیکه باید میان رسانهای تجاری با رسانهای جریانساز همچون صداوسیما تفاوت قائل شد.
شاه آبادی با تاکید بر اینکه سریالسازی در سازمان نیازمند برخورداری از سند و نقشه راه دستکم پنج ساله است، گفت: در این صورت شورای متولی سریالسازی موظف خواهد بود تا بر مبنای این افق و اهداف آن اقدام و از دچار شدن به روزمرگی جلوگیری کند.
اثر منفی پرداختهای نامتعارف در رسانههای تجاری
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به رسانههای تجاری که در سریالسازی و برنامهسازی ورود کردهاند، گفت: پرداختیهای نامتعارف در این رسانهها نرخ تولید را به شکل ناهنجاری تحت تاثیر قرار داده و امروز به دغدغه تهیهکنندگان سریالهای تلویزیون تبدیل شده است.
معاون سیما با بیان اینکه رسانه ملی نمیتواند در فضای متفاوت از آنچه مردم از این رسانه در حوزه سریال و نمایش انتظار دارند سیر کند، بیان کرد: با وجود محدویتهای منابع مالی اما این انتظار وجود دارد که تهیهکنندگان بهترین عملکرد را داشته باشند و سیما نیز انتخابگر بهترین آثار خواهد بود.
شاه آبادی با اشاره به تولید حدود ۱۲۰۰ قسمت سریال تلویزیونی در سال تصریح کرد: تهیهکنندگان مجموعههای نمایشی به عنوان عناصر فرهنگی کشور باید صاحب اعتبار و توانایی باشند و با بهکارگیری خلاقیت، آثار فاخر و جذاب برای بینندگان تدارک ببینند.
وی بر تولید آثار جریانساز، تاثیرگذار و فرهنگساز در رسانه ملی بهعنوان یک اولویت تاکید و اظهار کرد: خلاقیت در اثر بسیار اهمیت دارد و نیاز است تا دهها و بلکه صدها طرح را بیاوریم و از هر امکاناتی کمک بگیریم زیرا هم نیاز شدید است و هم تولیدکننده به تعداد کافی داریم؛ لذا باید این حجم از عرضه و تقاضا را بهخوبی مدیریت کنیم.
معاون سیما از تهیهکنندگان تلویزیون خواست تا برای سال ۱۴۰۰ تولید آثار تاثیرگذار در حوزه سبک زندگی و جامعه آرمانی را در دستور کار قرار دهند و گفت: با انرژی و تمام توان به همه دوستان کمک میکنم تا در این مسیر گام بردارند و با بهرهگیری از همه ظرفیتها و رفع موانع و فرآیندها به جهش تولید در این حوزه یاری خواهم رساند.
وی با تاکید بر اصلاح فرآیندهایی که بهعنوان مانع تولید در سیما شناخته شود،تصریح کرد: رییس سازمان صداوسیما هم دغدغه جدی برای افزایش کمی و کیفی سریالها دارد و اطمینان دارم با در کنار هم قرار گرفتن ظرفیتها حتما تولیدات بهتری خواهیم داشت.
آنتن تلویزیون در دوران کرونا خالی نماند
جواد رمضان نژاد رییس مرکز سیما فیلم در این نشست با قدردانی از تهیهکنندگانی که اجازه ندادند آنتن تلویزیون در ایام کرونا خالی بماند، گفت: در همین ایام آثار موفقی به آنتن رسید که امیدواریم این جلسه با معاون سیما امکانی را برای تقویت تولیدات آثار نمایشی در صداوسیما فراهم آورد.
رسانه ملی دانشگاهی برای دیگر بخشهای فرهنگی
در ادامه این نشست، تهیهکنندگان تلویزیون دیدگاههای خود را برای بهبود کمی و کیفی آثار نمایشی ارایه دادند.
حسین طاهری تهیهکننده سریال «سلمان فارسی» با تاکید بر اینکه سازمان از سرمایهای چهلساله در حوزه تولید برخوردار است، خاطرنشان کرد: سینمای ایران اگر اندوختهای در سالهای پس از انقلاب داشته، مدیون مجموعه تلویزیون است زیرا تلویزیون دانشگاهی برای دیگر بخشهای فرهنگی بوده است.
محمدرضا شفیعی تهیهکننده تلویزیون هم در این نشست با تاکید بر ضرورت پیشرفت اساسی در تولید آثار نمایشی در تلویزیون اظهار کرد: برای جهش تولید در این حوزه نیاز است ساختارهای روانتری در روند تایید و تصویب تولیدات نمایشی ایجاد شود.
الهام غفوری تهیهکننده سریال «پایتخت» نیز کمبود نویسندگان خوب را یکی از مشکلات فراروی تولیدکنندگان آثار نمایشی دانست و گفت: پرداختیها در رسانههای رقیب در حوزه آثار نمایشی سبب شده تا بازیگران حرفهای به دلایل مالی و اختلافات فاحش در پرداخت دستمزدها انگیزه لازم را برای همکاری مجموعههای تلویزیونی نداشته باشند.
رضا جودی تهیهکننده مجموعه «لیسانسهها» هم در این نشست بر ضرورت حمایت مدیران از تولیدات تاکید کرد و در همین حال خواستار توجه بهتر به پرداختیها در حوزه آثار نمایشی شد.
محسن علیاکبری تهیهکننده سیما در این نشست با تاکید بر اینکه برنامههای کوتاهمدت و میانمدت نمیتواند نتایج ماندگاری در حوزه تولید فرهنگی داشته باشد، تصریح کرد: برای نمونه نیاز است در حوزه کودک و نوجوان، برنامه میانمدت و طولانیمدت طراحی شود تا به جواب مناسب برسیم.
مهدی فرجی تهیهکننده «نون خ» نیز با تاکید بر اینکه باید بیشتر از تهیهکنندگان حمایت شود، گفت: در شرایط سخت مالی کنونی، نیاز است تا کمک بیشتری به تهیهکنندگان شود.
زینب تقوایی تهیهکننده مجموعههای تلویزیونی همچون «دودکش» و «مدینه» نیز گفت: ارتباط نزدیکتر مدیران، شرایط بهتری برای تولید یک اثر ایجاد میکند و به تسریع کارها میانجامد.
مجید مولایی تهیهکننده سریالهایی ازجمله «بانوی عمارت» نیز با تاکید بر آنکه نیاز است تا شناخت بهتری از مخاطبان حاصل شود، تصریح کرد: حتما نیاز است از تکرار کلیشهها در سریالسازی خودداری و طرحهای جدید و تولیدات بهتری ارایه شود.
مجید عباسی تهیهکننده سریال «ساعت شنی» هم در این نشست بر ضرورت پیگیری رویکرد فعالانه در تولید سریال در تلویزیون تاکید و اظهار کرد: برای تولید بیشتر در تلویزیون باید سرمایهگذاری بیشتری صورت گیرد.
سعید سعدی تهیهکننده مجموعه تلویزیونی «بچه مهندس» نیز بیان برخی مشکلات ازجمله اظهارنظرها و مداخلات خارج از سازمان در روند تولید مجموعههای نمایشی، بر حمایت هرچه بیشتر سازمان از تولیدکنندگان و اداره امور بر مبنای برنامهریزیهای مدون تاکید کرد.
سید احمد میرعلایی تهیهکننده سریال «موسی(ع)» هم با بیان اینکه نیازمند برنامهریزی مدون در حوزه تولیدات نمایشی هستیم، بیان کرد: میبایست سیاستهای ثابتی در این حوزه تعریف شود تا با آمدن و رفتن اشخاص سیاستها تغییر نکند.
محمد خزاعی تهیهکننده سریال «دادستان» نیز درباره ضرورت اعتماد به تهیهکنندگان، گفت: با چنین حمایتی است که تهیهکننده میتواند آثاری تولید کند که از جسارت لازم برخوردار باشند. تهیهکننده باید بر اساس ارزش گذاری آثار در سود و ضرر کار نیز سهیم باشد.
فرامرزی از دیگر تهیهکنندگان سیما بر ضرورت آیندهنگری در تولیدات نمایشی تاکید کرد و گفت: میبایست در تولیدات فرهنگی تکثر فرهنگی را مدنظر داشت.
حسن نجاریان تهیهکننده «جشن سربرون» نیز تاکید کرد: تولید آثار نمایشی در حوزه تاریخی نیازمند حمایت ویژه مالی و مدیریتی است، زیرا این کارها هم زمانبر و هم پرهزینه هستند.
علیرضا سبط احمدی تهیهکننده سریال «ایلدا» نیز در پایان گفت: با توجه به تغییرات اقتصادی شدید در کشور حتما نیازمند آن هستیم تا در حوزه برآورد هزینهها تجدیدنظر جدی کنیم.
انتهای پیام/
There are no comments yet