به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی موسسه محک، پیش از شیوع ویروس کرونا هر ماه ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ کتاب به کودکان تحت درمان در بیمارستان محک و سایر بیمارستانهای دولتی و دانشگاهی دارای بخش خون و آنکولوژی کودکان تهران که در آنها ترالی کتاب فعال بود، اهدا میشد. کتابهایی متناسب با گروههای سنی و علایق کودکان که با نگاهی ویژه به ادبیات و فرهنگ قومیتهای مختلف در ترالی (میز چرخدار) مخصوص کتاب محک قرار میگرفتند.
این فعالیت با شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت فاصلهگذاری اجتماعی با شرایط موجود انطباق پیدا کرد و کتابها توسط داوطلبان و روانشناسان به فایلهای صوتی تبدیل میشوند و در اختیار کودکان مبتلا به سرطان سراسر ایران قرار میگیرند.
به مناسبت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، لیلا جعفری، مسئول بخش روانشناسی محک از جزییات قصهخوانی مجازی برای تمامی کودکان مبتلا سرطان میگوید.
جعفری درباره ضرورت قصهخوانی برای کودکان مبتلا به سرطان گفت: پس از راهاندازی ترالی کتاب و حضور آن در بیمارستانهای دولتی و دانشگاهی دارای بخش خون و آنکولوژی کودکان در تهران، اقدام دیگری مبنی بر قصهخوانی برای کودکان مبتلا به سرطان هم در این بیمارستانها از سال گذشته آغاز شد. با شیوع گسترده ویروس کرونا، فعالیت ترالی و داوطلب در زمینه حضور در بخشهای بستری متوقف شد و اهدای کتاب به کودکان تنها در بیمارستان محک، آن هم توسط روانشناسان، انجام میشود. اما در این شرایط تلاش شد راهکارهای جایگزینی اتخاذ شود که خوشبختانه این راهکارها منجر شده است که خدمات محک در حوزه کتاب و کتابخوانی نه تنها محدود نشود، بلکه امکان ارایه آن به فرزندانمان از دیگر استانها نیز فراهم شود. بر همین اساس با همراهی داوطلبان فایلهای صوتی قصهخوانی تولید و برای فرزندان محک ارسال میشود.
او با اشاره به شرایط مورد نیاز برای داوطلبان قصهخوانی ادامه داد: بر اساس دستورالعمل کار با بیمار که توسط واحد روانشناسی محک طراحی شده است، داوطلبان بالای ۲۰ سال که آمادگی روحی مورد نیاز را دارند، تحت آموزشهای لازم برای برقراری ارتباط با کودکان مبتلا به سرطان قرار میگیرند. مهارت این افراد باید به گونهای باشد که در این فرآیند از آسیب روانی به خود و فرزندانمان جلوگیری کنند. آنها در صورت گذراندن یک ارزیابی روانشناختی و اطمینان از داشتن شرایط مورد نیاز، برای کار با بیمار، که یکی از شاخههای آن قصهخوانی است، آماده میشوند.
لیلا جعفری همچنین بیان کرد: داوطلبان قصهخوانی باید کتابها و ادبیات کودک و نوجوان را بشناسند و بتوانند از ارتباط و تخصصشان در راستای پیشبرد اهداف محک استفاده کنند، چرا که آنها نه تنها در بخش خواندن قصه بلکه در نوع چیدمان، دستهبندی، ترغیب کودکان و ایجاد کنجکاوی در آنها نسبت به موضوعات نقش موثری دارند.
او در ادامه به شرایط فعالیت داوطلبان قصهخوانی در دوران کرونا اشاره کرد و عنوان کرد: در حال حاضر با توجه به شیوع ویروس کرونا امکان فعالیت حضوری این داوطلبان ممکن نیست. به همین دلیل داوطلبان قصهخوانی با همراهی واحد روانشناسی محک با ضبط فایل صوتی قصه از راه دور همراه مسیر درمان فرزندان محک میشوند.
مسئول بخش روانشناسی محک با بیان معیارهای انتخاب قصهها و کتابها که از دیگر مسایل مهم در این زمینه است، اظهار کرد: از آن جایی که نوع قصهها به روانشناسان محک در ایجاد زمینههای مرتبط با کیفیت زندگی فرزندانمان کمک میکند، موضوع آنها به گونهای انتخاب میشود تا اضطراب، خشم و افسردگی را در کودکان مبتلا به سرطان تشدید نکند و مسایل خانوادگی را تحتالشعاع قرار ندهد. کتابهای انتخابی معمولا از جنس آموزش مهارت، معرفی مشاغل مختلف، رنگآمیزی و درمانی است.
جعفری در پایان درباره برنامه آینده محک در جهان پساکرونا در زمینه قصهخوانی و قصهدرمانی خاطرنشان کرد: در آینده با بهتر شدن شرایط از نظر شیوع ویروس، علاوه بر اهدای کتاب و قصهخوانی، قصهنویسی و آموزش کودکان مبتلا به سرطان در این زمینه نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت. ادبیات نقش موثری را در درمان کودکان مبتلا به سرطان ایفا میکند. فعالیتهای مرتبط در این حوزه مانند یک مکمل سبب میشود تا درد، اضطراب، استرس و ترس از بیماری سرطان و مراحل درمان آن کاهش یابد و کودکان مقاومت بیشتری در برابر دریافت و تزریق دارو از خود نشان دهند. به امید آن که به پشتوانه مردمان این سرزمین روز به روز خدمات شایستهتری به کودکان مبتلا به سرطان که قهرمانانه با این بیماری سخت میجنگند ارایه شود.
انتهای پیام/