دعوت از هنرمندان برای ساخت فیلم‌های سینمایی درباره ارتش/ ۴۸ هزار شهید دادیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۲۲

دعوت از هنرمندان برای ساخت فیلم‌های سینمایی درباره ارتش/ ۴۸ هزار شهید دادیم

سخنگو، معاون فرهنگی و روابط عمومی ارتش از سینماگران خواست رشادت های ارتش را به فیلم تبدیل کنند.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی برنامه افق سینما، شاهین تقی‌خانی سخنگو، معاون فرهنگی و روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران در برنامه تلویزیونی «افق سینما» ویژه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت که روز پنجشنبه ششم آذرماه با اجرای سعید الهی روی آنتن شبکه افق رفت درباره خدمات ارتش در حوزه فرهنگی گفت: ارتش جمهوری اسلامی در مقابل دشمن سفت و مقتدر است اما همواره در کنار مردم عزیز بوده است. پس ما همینطور که با مردممان با عطوفت و مهربانی رفتار می‌کنیم با هنرمندان و اهالی هنر نیز با همین نگاه برخورد می‌کنیم.

وی افزود: در مجموعه ارتش، مرکزی به نام امور هنری داریم که این مرکز مرجع مراجعه همه فیلمسازانی است که در حوزه فیلم، سریال، مستند و کتاب درباره قهرمانان دفاع مقدس می‌خواهند کاری کنند.

تقی‌خانی عنوان کرد: ما جلسات مختلفی با فیلمسازان داشتیم و از نقطه نظرات آن‌ها در کنار کارشناسان ارتش برای پیشبرد اهداف هنری خود استفاده کردیم. هنرمندان باید دامنه مطالعات خود را نسبت به خدمات ارتش بیشتر کنند و از این مطالعات به ایده‌ها و سوژه‌های ناب‌تری برسنند.

سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی ایران با دعوت از هنرمندان برای ساخت فیلم‌های سینمایی تصریح کرد: ما صمیمانه از تمام هنرمندان و فیلمسازان کشور دعوت می‌کنیم برای تبیین جامع‌تر خدمات ارتش در آثار سینمایی به ما مراجعه کنند و ما هم تمام تلاشمان برای پشتیانی از امکانات چه در اختیار گذاشتن سوژه و چه امکانات لجستیکی خواهیم کرد.

وی در این باره اظهار کرد: با توجه به فرمایش رهبری که فرمودند باید متن‌های خوب داشته باشیم که تبدیل به اثر ماندگار شود ما سالانه صدها مقاله و کتاب منتشر می‌کنیم که شاید با تاملاتمان با جامعه هنری بتوانیم بیشتر این موضوعات و سوژه‌ها را در دسترس آن‌ها قرار دهیم.

مسئول روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: ما ایده‌هایی برای فیمسازان داریم، از خلبانی که ۱۳ ساعت مداومت هوایی داشته است که در دنیا بی‌نظیر است و نیروی دریایی ما که ماه‌ها زیر آب‌ها می‌مانند.

ارتش باید تجهیزات و لجستیک را به صورت رایگان در اختیار فیلمسازان قرار دهد

تقی‌خانی با اعلام اقدامات انجام گرفته در این حوزه تاکید کرد: در سه سال گذشته ۳۰ فیلم و سریال را پشتیبانی کرده‌ایم. در برخی موارد با در اختیار دادن لجستیک، نیروی انسانی و تجهیزات و در برخی دیگر کمک‌های مالی بود، فیلمسازان بدانند تجهیزاتی که ارتش در اختیار هنرمندان قرار می‌دهد چه بسا از برآوردهای ریالی یک فیلم ارزشمندتر باشد. از ناوی‌های پرهزینه‌ای که با آن عظمت در پهنه دریا حرکت می‌کنند تا هواپیمای جنگنده که در وضعیت تحریم، برای هر ساعت پرواز آن ده‌ها میلیون هزینه می‌شود و ارتش آن را در اختیار فیلمسازان قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: فرایند تهیه‌کنندگی در ارتش باید اصلاح شود که فیلمساز آورده مالی خود را آورده و ارتش تجهیزات و لجستیک را به صورت رایگان در اختیارشان قرار دهد.

معاون فرهنگی ارتش گفت: برای هر سریال ما ماه‌ها و سال‌ها نیروی‌های وظیفه در اختیار هنرمندان قرار داده‌ایم. شاید برایتان جالب باشد که نیروی هنرور اکثر آثار تاریخی در کشور از کادر وظیفه نیروهای مسلح استفاده می‌شود. گاهی پیش آمده است که فیلمی که هیچ ارتباطی با ارتش نداشته است نیز از خدمات ارتش استفاده کرده و ما تمام هم و غم خود را برای نمایش تصویر قهرمانان کشور به کار می‌بریم.

وی با انتقاد از کم کاری حوزه سینما درباره خدمات ارتش تصریح کرد: اگر به صورت انفرادی سوژه‌ها را ببینم سینما شایان تقدیر است اما اگر نگاه کلی نسبت سینما به خدمات ارتش را در نظر بگیریم کمی باید تامل کرد که این قصور فقط مختص هنرمندان نیست چرا که امیران ارتش نیز باید نسبت به این روند تجدید نظر کنند.

وی ادامه داد: تنها بخش بسیار کوچکی از خدمات ارتش در برابر شعار «ارتش فدای ملت» در رسانه‌ها، سینما و صدا و سیما به تصویر کشیده شده است و بخش اعظمی از فداکاری‌ها ارتش نشان داده نشده است.

تقی‌خانی بیان کرد: ما هیچ ادای دینی به شهدایی مانند شهید قرنی که بعد از پیروزی انقلاب مسئولیت فرماندهی ارتش را داشتند و کشور عزیزمان را از شر توطئه‌ها در امان نگه داشتند انجام ندادیم. در دوران دفاع مقدس وقتی صحبت از ۴۸ هزار شهید ارتش می‌کنیم یعنی تعداد سوژه عظیمی برای پرداختن به قهرمانان ارتش جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و از آن‌ها غافل شده‌ایم. البته بخشی از این کم کاری در نمایش خدمات و قهرمانان ارتش به خود مسئول‌های ارتش و بخش دیگرش به هنرمندان بر می‌گردد.

سخنگوی ارتش عنوان کرد: نیروی هوایی ارتش نقش کم‌نظیری در پشتیبانی از رزمندگان در زمان دفاع مقدس داشت اما چیزی که همیشه در آثار سینمایی و تلویزیونی می‌بینیم نبرد تن به تن و رویارویی‌های مستقیم در جنگ بوده که شاید به دلیل جذابیت‌های بصری این اتفاق رقم می‌خورد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما جلسات مشترکی طی چند سال اخیر با ارکان دیگر نیروی مسلح از جمله سپاه، بسیج و نیروی انتظامی برای ساخت تولیدات مشترک داشته‌ایم که حتما در آینده خبرهای خوبی در این باره خواهید شنید.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است