به گزارش صبا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، بازی گروهی «سرزمین من» کودکان و نوجوانان بالای ۹ سال را با موقعیت جغرافیایی استانهای کشور و چالشهای تهدیدکننده زیستمحیطی نقاط مختلف ایران آشنا میکند. این ایده سید امین حسینی برای ساخت یک بازی جذاب و سرگرمکننده از سوی داوران سومین رویداد ملی ایدهآزاد اسباببازی به عنوان یکی از یازده ایده برتر این رویداد فرهنگی معرفی شد.
رویداد ملی ایدهآزاد اسباببازی همه ساله از سوی اداره کل سرگرمیهای سازنده و بازیهای رایانهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار میشود و در سومین دوره برگزاری آن از میان ۱۶۰ ایده رسیده به دبیرخانه و ۳۹ ایده رسیده به مرحله پایانی، ۱۱ ایده برتر این رویداد آبانماه امسال در تهران معرفی شد.
بازی گروهی «سرزمین من» به عنوان یکی از ایدههای برتر و خلاق این رویداد به نحوی طراحی شده که در نهایت چهار بازیکن میتوانند در کنار هم به دور از هر رقابتی و در یک بازه زمانی ۴۵ دقیقهای با مهمترین چالشهای زیست محیطی کشور مانند خشکسالی، آلودگی هوا، ریزگردها، نابودی حیات وحش، جنگلها و مرات و… رو به رو شوند و در قالب یک بازی خانوادگی کار گروهی را نیز تجربه کنند.
ایجاد فرصت برابر برای تمام بازیکنان، قابلیت تکرار شوندگی بالا در قالب ماموریتها، حذف نشدن بازیکنان تا پایان بازی و آشنایی با موقعیت جغرافیایی استانهای مختلف ایران به صورت ناخودآگاه از ویژگیهای اصلی این بازی گروهی است.
سید امین حسینی طراح ایده این بازی درباره نحوه بازی توضیح داد: که فرایند شیوع آلودگی به روش کشیدن کارتهای آلودگی و توزیع توکن (علامتهای رمزنگاری شده) آلودگی با درجه آلودگی یک تا سه به ازای بازی هر بازیکن روی صفحه بازی ادامه مییابد و بازیکنان در نوبت خود باید با توجه به اهداف تعریف شده در کارت ماموریتشان کارتهای لازم برای رفع یک نوع آلودگی را بهصورت دستهای در اختیار بگیرند و طی بازی با مبادله کارتهای لازم بقیه بازیکنان را یاری کنند و از آنها کارت همیاری دریافت کنند تا ماموریتشان کامل شود و با برافراشتن پرچم ایران در شهرهای مربوطه آلودگی را به طور کامل نابود کنند.
او همچنین گفت: تا پیش از این که کارت استانها یا توکنهای آلودگی از یک نوع به پایان برسد و یا درجه شیوع آلودگی از هفت رد شود تمامی بازیکنان باید همه آلودگیها را رفع کرده باشند وگرنه همگی بازنده خواهند بود.
طراح بازی رومیزی «سرزمین من» هدف از طراحی این بازی را دور هم جمعکردن اعضای خانواده عنوان کرد و افزود: ایده اولیه بازی در جریان بازیهای من با دخترانم و با هدف آموزش و تجربه همراهی با آنها شکل گرفت و پس از آگاهی از رویداد ایدهآزاد تصمیم گرفتم افکارم را برای شرکت در یک رویداد جدی منسجم کنم البته در طول فرایند با حضور مشاوران متخصص رویداد (منتورها) و استفاده از تجربههای آنان این ایده دچار تغییر و کامل شد.
به باور این طراح اسباببازی روند برگزاری این رویداد و اهدافی که مسئولان آن دنبال میکنند میتواند در معرفی طراحان جوان و با انگیزه به صنعت بازی و اسباب بازی ایران بسیار موثر باشد و ادامه این فرایند میتواند ایران را در این زمینه نه تنها خودکفا کند بلکه در آینده نه چندان دور شاهد صدور ایدهها و افکار همین طراحان جوان به سایر کشورها باشیم.
وی دربارهی عرضه این بازی در آینده نیز عنوان کرد: در حال حاضر و بعد از برگزاری همایش در حال مذاکره با برخی علاقهمندان به تولید این بازی هستم اما به نظر میرسد باید حمایت بیشتری از منتخبان این رویداد برای به ثمر رسیدن طرحها به ویژه از سوی شرکتهای تولیدی صورت بگیرد و همچنین تسهیلاتی هم برای تولیدکنندگان در نظر بگیرند تا انگیزههای آنها برای حمایت از طرحهای نهایی بیشتر شود و در نهایت این طرحها وارد بازار شود.
حسینی با دعوت از تمامی افرادی که ذهنی توانا و خلاق در حوزه طراحی و تولید محتوای آموزش و سرگرمی دارند به شرکت در این رویداد و استفاده از تجربه متخصصان یا منتورهای با تجربه آن، برگزاری دورهمیها و همایشهای سالانه برای هماندیشی طراحان حوزه بازی و اسباب بازی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در فرهنگسازی و بهبود وضعیت طراحی اسباببازی بسیار موثر دانست.
وی در پایان با بیان شاخصهای ارایه یک طرح خلاق، تاکید کرد: یک طراح بازی با نگاه موشکافانه و دقیق به ادبیات، فرهنگ، جغرافیا، موقعیت اجتماعی و تاریخی مردم سرزمینش میتواند به سرچشمه بیپایانی از موضوعهای مختلف برای ایدهپردازی دسترسی داشته باشد و اهداف بازی را مشخص و با بهکارگیری سازوکارهای متناسب با اهداف بازی طرحهای خلاقانهای ارایه دهد.
انتهای پیام/
There are no comments yet