سازوکارهای اجرای آثار رادیوتئاتر جشنواره فجر در شرایط کرونا | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۱۰

سازوکارهای اجرای آثار رادیوتئاتر جشنواره فجر در شرایط کرونا

مدیر بخش رادیو تئاتر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در ارتباط با نحوه برگزاری این بخش متناسب با شرایط کرونا توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر، امین رهبر مدیر بخش رادیوتئاتر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به پایان مهلت ارسال آثار به این بخش بیان کرد: در فراخوان، آخرین مهلت ارسال آثار تا ۱۰ آذر ماه اعلام شده بود که با توجه به تعطیلی‌های اخیر به خاطر شیوع کرونا تا ۲۵ آذر ماه تمدید شد که این موضوع بر مبنای درخواست هنرمندان متقاضی بود.

وی درباره میزان استقبال از این بخش در شرایط کرونا افزود: به هر حال کرونا بر کمیت کارها تاثیر گذاشته است. زیرا آثار طبق فراخوان جدا از لزوم پخش رادیویی، حضورشان در جشنواره منوط به اجرای صحنه‌ای نیز بوده است که تعطیلی‌های تئاتر و نبود شرایط این امکان را فراهم نمی‌کرد. ما نیز در رادیو نمایش تابع تصمیمات ستاد مقابله با کرونا عمل کردیم و ضبط نمایش‌های رادیویی نیز مطابق با پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شد تا این شکل نمایشی به فعالیت خود ادامه دهد.

مدیر بخش رادیوتئاتر جشنواره با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته برای اجرای آثار این بخش در جشنواره عنوان کرد: همه چیز بستگی به شرایط دارد اما رویکرد محتمل‌تر این است که اجرای آثار برای مخاطبان در فضای آنلاین خواهد بود و داوران نیز در سالن و هنگام اجرای زنده گروه رادیوتئاتر حضور خواهند داشت.

وی درباره اهمیت حضور بخش رادیوتئاتر در سال‌های اخیر در جشنواره تئاتر فجر و شیوه‌های مهم اجرایی‌اش گفت: رادیوتئاتر بخش مهمی هم برای رادیو و هم جشنواره تئاتر فجر است و ما همچنان در حال معرفی یک مدیوم جدید به این واسطه هستیم. رادیو تئاتر، صرفا نمایش رادیویی نیست و در واقع اجرای یک گونه از درام است و ضرورت بودنش در جشنواره اینطور تعریف می‌شود.

رهبر توضیح داد: به جهت سهولت دسترسی به رادیو در دورافتاده‌ترین نقاط کشور نمایش‌های رادیویی می‌توانند مخاطبان را به صحنه تئاتر هم نزدیک کنند. بنابراین لازم است همواره جایی برای رادیوتئاتر در جشنواره تئاتر فجر در نظر گرفته شود.

وی درباره دو رویکرد اصلی به نحوه اجرای آثار رادیوتئاتر ادامه داد: دو رویکرد اصلی معمولا به اجرای این آثار وجود دارد. نخست این که نمایش‌های رادیویی باید روی صحنه صرفا به عنوان نمایش رادیویی اجرا شوند؛ بدون میزانسن باشند و اصالت رادیویی‌شان را حفظ کنند. دوم این که از المان‌های بصری بهره برده شود و هر دوی این رویکردها به نظرم درست است اما این تعریف میزانسن برای نمایش رادیویی نباید در حدی باشد که آن را به یک نمایش صحنه‌ای تبدیل کند. بلکه وزن رادیویی اثر باید بیشتر باشد و بازیگر نیز علاوه بر المان‌های صحنه و میزانسن درگیر استفاده از بدن خود در ایفای نقش نشود.

وی افزود: این گونه از دوره سی و سوم به جشنواره تئاتر فجر اضافه شد و در چند سال اخیر نادر برهانی‌مرند که خود از مبدعان آن بود به شیوه درست آن توجه ویژه‌ای داشت.

مدیر بخش رادیو تئاتر با مرور موضوعات بخش‌های اصلی و ویژه رادیوتئاتر خاطرنشان کرد: موضوعات بخش «اصلی» شامل جهش تولید ملی، مدافعان سلامت، بحران ناشی از کرونا، صلح جهانی و اخلاق ایرانی است. همچنین موضوعات بخش «ویژه» شامل گرامیداشت چهلمین سالگرد آغاز دفاع مقدس و معرفی زندگی شهدای دفاع مقدس و مقاومت به ویژه شهید سردار سلیمانی می‌شود.

سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافر آستانه بهمن ۹۹ برگزار می‌شود. نشانی سایت جشنواره www.fitf.ir  است.

انتهای پیام/

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۸/۰۷۵/۴۶۸/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • زودپز
    ۱۵۹/۷۸۷/۰۹۳/۵۰۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۵۴/۰۵۰/۷۸۴/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۳/۹۹۲/۷۷۷/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۱/۳۷۲/۹۰۸/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۴/۱۷۵/۳۰۳/۰۰۰
  • استاد
    ۹۳۵/۶۸۵/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۰۲/۹۷۰/۰۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۲۸۷/۰۷۲/۰۰۰
  • نبودنت
    ۱۷۹/۵۶۵/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۴۱/۸۶۰/۰۰۰