به گزارش صبا، مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» با پخش سرود ملی و قرائت آیاتی از قرآن کریم شروع شد، سپس تیزر جشنواره پخش شد و پس از آن گزارشی تصویری از رویدادها و مراسمی که در زمان برگزاری جشنواره شاهد آن بودیم، با صدای منصور ضابطیان مجری اختتامیه نمایش داده شد.
مجری برنامه از دبیر چهاردهمین دوره جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» دعوت کرد به صحنه بیاید، محمد حمیدیمقدم در ابتدای صحبتهایش گفت: از شور و هیاهوی سیزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» یک سال گذشت، یک سال پر ماجرا، انگار یک قرن از آن روزگار میگذرد. عصری جدید با شرایطی کاملا متفاوت. همهگیری کرونا تنها، تن انسان را هدف نگرفت. خاموشی و سکوت و سکون را در متن زندگی رواج داد. کرونا عزیزان بسیاری را از ما گرفت، مستندسازان شجاعانه دل به دریا زدند و به ثبت و روایت این روزها پرداختند . آیا میشد ساکت نشست و این فیلم ها را به بایگانی سپرد؟
وی ادامه داد: و همه مستندهای ارزشمند دیگری که هر کدام دنیایی حرف برای گفتن دارند؟ در زمانه ای که برپایی اکثر فعالیت های فرهنگی با تعطیلی و تعلیق، به افقی نامعلوم در آینده موکول شده است، سینما حقیقت گام در مسیری متفاوت گذاشت. زیرا باور داشت: «سکوت، درمان نیست». حرکت، تعامل با جهان و فرصت آفرینی برای مستندسازان. این مسیری بود که جشنواره سینما حقیقت رسالت خود را در آن می دید. نه از خطر کردن هراسید و نه از تردیدها، ترسی به دل راه داد.
حمیدیمقدم اظهار کرد: تجربه کردن را باید بخشی جدایی ناپذیر از برگزاری سینما حقیقت دانست، همان طور که سال گذشته هم با دگرگون کردن روش بلیتفروشی و استاندارد سازی، جشنواره تحولی چشمگیر را تجربه کرد. چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت این مسیر تجربه گری و تحول را ادامه داد.
دبیر جشنواره «سینماحقیقت» عنوان کرد: نمایش برخط، روشی هوشمندانه بود که چالشها را به فرصت تبدیل کرد. جشنواره امسال این امکان بی نظیر را به مردم داد تا مستندها را ببینند. فرصتی برابر و عادلانه برای مخاطبان اصلی فیلم مستند. به این ترتیب، «سینما حقیقت» تکثیر شد، این بار به وسعت همه جای ایران.
تعداد بازدید فیلمها به بیش از ۵۰٫۰۰۰ رسید
او درباره برگزاری آنلاین جشنواره بیان کرد: ۲۵ آذر ماه ۱۳۹۹ روزی تاریخساز در سینمای مستند که از یاد نمیرود، نقطه شروع دورانی جدید برای مستند با نمایش برخط، از این روز وارد تعاملی تازه با مخاطبانی گسترده شدیم. کسانی که پیش از این، امکان دسترسی به بسیاری از فیلمهای مستند را نداشتند. در همین روزهای اندک برگزاری جشنواره، تعداد بازدید فیلمها به بیش از ۵۰٫۰۰۰ رسید.
حمیدی مقدم با اشاره به اینکه این روند شتابان حتما با جدیت تداوم خواهد داشت خاطرنشان کرد: چون ما نمایش برخط را به شکلها و مناسبتهای مختلف ادامه خواهیم داد. فردای سینمای مستند، بدون نمایش بر خط، چیزی کم خواهد داشت. جشنواره چهاردهم تجربه متفاوتی بود. کلام پایانی، سپاس از همراهی صمیمانه شماست: همکاران خوبم در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و ستاد جشنواره برای صبوری و مهربانیشان در تمام لحظات.
دبیر جشنواره در ادامه تصریح کرد: اعضای محترم شورای سیاستگذاری جشنواره برای تصمیم گیری های هوشمندانه و متناسب با شرایط هیاتهای محترم انتخاب و داوری که همدلانه در این روزهای سخت کنار جشنواره ماندند، صنوف سینمایی به ویژه تهیه کنندگان و کارگردان های سینمای مستند، دو بازوی کارآمد در شورای سیاستگذاری جشنواره همراهان بزرگوارم، همکاران سازمان سینمایی و موسسات تابعه که مسیر حرکت ما را هموار کردند. اهالی مطبوعات و رسانه که دیده شدن مستند مدیون تلاش آنهاست، سازمان صدا و سیما که جانانه در کنار سینمای مستند و جشنواره ایستاده است، به ویژه از شبکه های یک، دو، چهار، مستند، افق و… و همه گروه های خبری.
وی با تشکر فراوان از چهار سامانه برخط عنوان کرد: هاشور، تیوا، فیلیمو و نماوا، به ویژه از همکاری هاشور که با طراحی خانه جشنواره، محل رجوع بسیاری از علاقه مندان و مستندسازان شد و بازدید از این سامانه از مرز ۵۰٫۰۰۰ عبور کرد. به علاوه، تشکر ویژه از تلویزیون تعاملی تیوا که امکان پخش تمام گفتگوهای زنده جشنواره، مراسم نکوداشت، رونمایی کتاب، کارگاه های آموزشی، و فیلم خبرهایی که در سطح وسیع تولید و پخش شد، را فراهم کرد.
حمیدیمقدم افزود: همچنین قدردانی از دو سامانه فیلیمو و نماوا که با ما در نمایش مستندها همراه شدند. تشکر پایانی من هم از مستندسازانی است که در تولید فیلم از جمله در زمینه کرونا خطر را به جان خریدند و هم از تهیه کنندگان دولتی و بخش خصوصی است که در نمایش برخط ، خطر کردند. بزرگوارانی که با ارائه فیلمهای خود با سینما حقیقت همراه شدند و سرمایه و سود خود را فدای منفعتی بزرگ تر کردند.
دبیر چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» در پایان خاطرنشان کرد: این خطر پذیری و ایثار و از خودگذشتگی باعث شد رنگین کمان جشنواره چهاردهم شکل بگیرد و از تقویم اجرایی جشنوارههای جهانی و ملی حذف نشود. با امید به آیندهای به دور از بیماری، به احترام این جانفشانی و ایثار، صاحبان فیلمهای مستند را تشویق کنیم.
اعلام جوایز بخش کارآفرینی
در ادامه با دعوت مجری مراسم، سعید رشتیان، سیدوحید حسینی و لقمان خالدی برای اهدای جوایز بخش کارآفرینی روی صحنه آمدند.
هیات داوری، فیلم «خالقین کوچک» به کارگردانی سهراب نوربخش را شایسته تقدیر و جایزه نقدی دانستند.
جایزه سوم: «زیر این چتر باران میبارد» به کارگردانی کتایون جهانگیری
جایزه دوم: «ف – الف» به کارگردانی فرشاد اکتسابی
جایزه اول: «راه ناتمام» (اصغر قندچی) به کارگردانی مصطفی رزاقکریمی
فرشاد اکتسابی پس از دریافت جایزه، در سخنانی کوتاه از عوامل تولید و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تشکر کرد.
مصطفی رزاقکریمی هم در صحبتبی کوتاه پس از دریافت جایزهاش، با تشکر از هیات داوران گفت: موقعیتی خوبی بود برای من بعد از سالها تولید فیلمهای صنعتی چه در داخل و چه خارج که این جایزه را دریافت کنم و از همه کسانی که در این فیلم با من همکاری داشتند تشکر میکنم.
در ادامه منصور ضابطیان از محسن یزدی مدیر شبکه مستند برای اهدای جایزه شبکه مستند سیما دعوت کرد تا به صحنه بیاید و جایزه شبکه مستند را در بخش کارآفرینی اهدا کند.
جایزه این بخش به مستند «۱۸ هزارپا» به کارگردانی مهدی شامحمدی تعلق گرفت.
اعلام جوایز بخش کرونا
پس از پخش کلیپی درباره بخش ویژه کرونا جشنواره، مجری مراسم از مهرداد اسکویی، احمد الستی و محمد کیاسالار برای اهدای جوایز برگزیدگان این بخش دعوت کرد تا روی صحنه بیایند.
جایزه سوم: «تنگنای» به کارگردانی جواد یقموری و مهدی امینی
جایزه دوم: «قطعه ۱۹» به کارگردانی مسعود دهنوی
جایزه ویژه هیات داوران به فیلم «آنجا سپیده دم» به کارگردانی محسن جهانی و هاشم مسعودی تعلق گرفت.
جایزه اول: «پسقله» به کارگردانی مجید شیدا
بخش شهید آوینی
تندیس برنزی شهید آوینی، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۸۰ میلیون ریال اهدا شد به علیمحمد ذوالفقاری کارگردان فیلم «گزارش رمادی»
تندیس نقرهای شهید آوینی، دیپلم افتخار و مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال اهدا شد به حسن جعفری کارگردان فیلم «چلچلای سفری»
هیات داوران دو فیلم را شایسته دریافت جایزه ویژه دانست: ۱- جایزه ویژه هیات داوران به خاطر تحقیق و پژوهش شاخص و توجه به نقش این عنصر مهم و کلیدی در ساخت مستند به رضا اعظمیان به خاطر فیلم «جزیره ماهی» تعلق گرفت.
۲- جایزه ویژه هیات داوران به خاطر نگاه صمیمی و موثر فیلمساز برحضور و نقش برادران مجاهد افغانستانی در سالهای دفاع مقدس به وحید فرجی کارگردان فیلم «محسن ژاپنی» تعلق گرفت.
تندیس طلایی و دیپلم افتخار و مبلغ ۲۲۰ میلیون ریال به مهدی شامحمدی کارگردان فیلم «هجده هزارپا»
حمیدی مقدم پیش از اهدای جایزه ویژه سرباز وطن به سالگرد شهادت سردار سلیمانی اشاره کرد و این جایزه را ادای احترام به سردار شهید حاج قاسم سلیمانی دانست.
جایزه ویژه سرباز وطن یادبود سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به پاس تلاش مجاهدانه برای روایت نزدیک از مقاومت و توجه به مردم غیر نظامی آسیب دیده از جنگهای منطقه که دغدغه جدی آن شهید بزرگوار بود تقدیم شد به ساسان فلاح فر کارگردان اثر و شخصیت مستند حسن قاعدی برای مستند «چشم ایرانی» تعلق گرفت.
در ادامه کلیپی درباره بخشهای مختلف جشنواره پخش شد و منصور ضابطیان با تشکر از بینندگان آنلاین، به بزرگداشتها و نکوداشتهای چهاردهمین دوره جشنواره سینماحقیقت اشاره کرد و از مخاطبان دعوت کرد خلاصهای از این برنامهها را ببینند.
معرفی برگزیدگان بخش مسابقه ملی
بهترین نویسنده گفتار متن یا گوینده در بخش ملی: جایزه بهترین نویسنده گفتار متن و گوینده متن مشترکا به «طاهر» (امیرمسعود حسینی) نویسنده و (سیامک صفری) گوینده اهدا شد.
بهترین صدا در بخش ملی: جایزه بهترین صداگذار به «سنجاقکهای برکه خشک» (آرش قاسمی)
بهترین پژوهش در بخش ملی: جایزه بهترین پژوهش به «انیمیشن ایرانی» (مهرداد شیخان) رسید.
بهترین موسیقی در بخش ملی: جایزه بهترین موسیقی متن به «آخرین نفسها» (کیاوش صاحب نسق)
بهترین تدوین در بخش ملی: جایزه بهترین تدوین «هوبره» (مصطفی گندمکار و سوگل مرادی)
بهترین فیلمبردار در بخش ملی: جایزه بهترین تصویربرداری «کل فاطمه» (داوود رحمانی)
جایزه ویژه هیات داوران تعلق گرفت به فیلم «بر سر خاک» (محسن خانجهانی)
بهترین کارگردانی فیلم مستند کوتاه: جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند کوتاه «برانازا، (برادر خشکیها)» (علی اسدی و رسول داوری)
بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمه بلند: جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمه بلند «کل فاطمه» (مهدی زمانپورکیاسری)
بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند: جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند «جاهای خالی پر شود» (عطیه زارع آرندی)
با حضور محمد حمیدی مقدم، سید محمدمهدی طباطبایینژاد دبیر جشنواره فیلم فجر و حامد شکیبانیا معاون مستند مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی جایزه ویژه دبیر جشنواره اهدا شد: جایزه ویژه دبیر جشنواره به پاس تلاش مجدانه برای ثبت چشمنواز بخشی از فرهنگ سرزمین ایران و جلب سرمایههای بخش خصوصی برای تولید مستندی فاخر اعطا شد به راحیل صحرایی و علیرضا دهقان تهیهکنندگان مستند «ایساتیس».
علیرضا دهقان بعد از دریافت جایزه، ضمن گلایه از کاندید نشدن فیلمش در جشنواره اظهار کرد: انتخاب هیات داوران ۲ روز است که خواب را از چشم من گرفته، در این دوره فیلمهایی که به فرهنگ ایرانی بپردازند به جشنواره راه نیافتند. «ایساتیس» را حذف کردید، کمر من شکست، در دوره قبلی که من به عنوان داور حضور داشتم تمام انتخابات شفافسازی شد در این دوره نیز این کار صورت گیرد.
بهترین فیلم (تهیهکننده): جایزه بهترین فیلم مستند «جاهای خالی پر شود» (عطیه زارع آرندی).
بهترین فیلم از نگاه تماشاگران «حقیقت آنلاین»: «کودتای ۵۳» (تقی امیرانی)
بیانیه هیات داوران: چراغ حقیقت در این سرزمین روشن است
هیات داوران چهاردهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» در بیانیه خود با اشاره به روزهای سخت شیوع کرونا ابراز امیدواری کرد سینمای مستند ایران و مستندسازان پایدار باشند.
در متن بیانیه هیات داوران چهاردهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت که توسط علی راضی خوانده شد، نوشته شده است:
«به روزگار تنهایی در این سال سخت که بیماری جهانگیر ما را تنهاتر و در خود فرو رفتهتر کرده است، سینمای مستند ایران مراسم پایانی جشنواره سینما حقیقت را جشن میگیرد. شادی بزرگ ما این است که در این شرایط توانست به خانههای بسیاری از ایرانیان راه پیدا کند و آنها را به دیدن و اندیشیدن درباره بخشی از خویشتن دعوت کند. همچنین از مشاهده روند جستجوگری و ادامه حیات سینمای مستند ایران خرسندیم.
مگر میشود کشوری دایهدار فرهنگ و هنر را بدون سینمای مستند پویا پرسشگر و پیشرو تصور کرد. مگر نه اینکه سینمای مستند امکان بشری است برای آنکه ما را و جهان ما را با فرضهای پنهان شده یا به حاشیه رانده شده رو در رو سازد؟ مگر نه اینکه سینمای مستند امکانی است برای آشکار کردن حقیقت انکار شدهی بشری یا حتی حقیقت انکار شده یک فرد؟ زیرا که این سینما سینمایی انسانی است که در آن افراد با نام کوچکشان و با هویت فردیشان صدایی پیدا میکنند.
دههها است که سینمای مستند ایران در روشن نگاه داشتن چراغ پرسشگری و هستی اندیشی در این سرزمین نقش بازی میکنند. با این ایده که ساخت فیلم مستند عملی است به سوی آگاهی زیر که آگاهی یک عمل است که خود میتواند موضوع آگاهی را تغییر دهد.
پانزده روزی که گذشت برای ما به عنوان اعضای هیئت داوران چهاردهمین جشنواره حقیقت، فرصت بزرگی بود برای نگریستن به بخشی از سینمای مستندِ زنان و مردان ایران. از باز دیدن این همه تنوع اقلیمی، زبانی و قومی در سرزمینمان به وجد آمدیم. با فیلمهای شما در مورد بحرانهای زیستمحیطی که ایرانمان را تهدید میکند همراه شدیم و خون دل خوردیم. آرزو میکنیم هرچه زودتر در خیشی ملی بحرانهای زیست محیطی این سرزمین فروکش کنند. بسیار کنجکاو بودیم مناظر بیشتری از زندگی شهری و طبقه شهرنشین را در فیلمها ببینیم. اما متاسفانه یا بحران کرونا یا سختیها و محدودیتهای دگر تعداد چشماندازها به زندگی شهری را در میان فیلمهای امسال کم کرده بود. از مسئولان و تصمیمگیرندگان خواهش میکنیم با بازتر کردن فضا، فرصتهای ساخت چنین فیلمهایی را بیشتر کنند. زیرا که هر منظر واجد حقیقت و داستان خود است و ایران ما و سینمای مستند ما بسیار به تنوع حقیقتهای تولید شده در پهنههای گوناگون نیاز دارند.
با تمام بالاها و پایینها در پس قرنها و اعصار هیچگاه چراغ حقیقت در این سرزمین خاموش نشده است. حقیقت یک پرسش است و نه یک معرفت یقین یافته و از پیش تعیین شده. پس زنده باد سینمای مستند ایران. زنده باد فیلمسازان سینمای مستند ایران.»
حسین انتظامی: دبیران جشنوارههای سینمایی چراغ جشنوارهها را روشن نگه داشتند
حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی در بخشی از مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» گفت: از فیلمسازانی که امسال با کارهای درخشان خودشان چراغ جشنواره را روشن نگه داشتند تشکر میکنم. آنها به این شیوه نمایش اعتماد کردند. از هیات انتخاب و داوری قدردانی میکنم. همچنین از صنوف محتلف که مدتی است در شوراهای سیاستگذاری جشنوارهها حضور دارند و به بهتر برگزار شدن جشنوارههای سینمایی کمک میکنند، تشکر میکنم.
رییس سازمان سینمایی ادامه داد: دستاندرکاران برگزاری جشنوارههای مختلف سازمان سینمایی با ریسک پذیری خودشان کاری کردند که چراغ جشنوارهها خاموش نشود. حقیقت این است که جشنوارهها با ظرفیتهایی که برای شناخته شدن استعدادها دارند، خیز قابل توجهی برداشته و جایگاه بالایی پیدا کرده اند و می توانند روز به روز بهتر شوند.
انتظامی در پایان بیان کرد: دبیران جشنواره ها جسارت، شهامت و تدبیر کردند. کرونا شرایطی را فراهم کرد تا از ظرفیتهایی که شاید پیش از این نیز وجود داشت اما دیده نمی شد، بهتر استفاده کنیم. به این ترتیب زمینه همگرایی هنر و صنعت فراهم شد. این نوع از برگزاری ظرفیتی است که بعد از کرونا نیز میتواند ادامه پیدا کند. چراکه به تحقق عدالت فرهنگی کمک میکند. همان طور که امسال این عدالت به وجود آمد و آثار درخشان جشنواره در همه جای ایران دیده شد.
فروغ گشتیل
انتهای پیام/
There are no comments yet