به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، مجتبی ملک زاده که با همراهی علی شیرازی و رضا بنی رضی داوری دوره سیزدهم از آثار رشته «خوشنویسی» جشنواره هنرهای تجسمی فجر را به عهده داشتند درباره نتیجه نهایی داوری و آثار راهیافته به جشنواره تجسمی فجر گفت: در بخش «خوشنویسی» ۵۱۱ اثر از ۲۳۹ هنرمند در جشنواره شرکت کرده بودند که در نهایت ۹۳ اثر به جشنواره راه یافتند و در داوری نهایی قرار دارند.
ملک زاده درباره اینکه در این دوره از جشنواره بیشتر آثار شرکتکننده و راهیافته به جشنواره در کدام شاخه بودند، اظهار کرد: معمولا در «خوشنویسی» بیشترین تعداد را همیشه نستعلیق به خود اختصاص میدهد و علتش این است که انجمن خوشنویسان که ۷۰ سال قبل تاسیس شد بنیانگذارانش نستعلیقنویس بودند و این خط را در ابتدا به عنوان خط رسمی تعلیم دادند و سالهای بعد شکسته مستعلیق، ثلث و نسخ هم اضافه شد و برای همین تعداد نستعلیقنویسان ما ۲ تا سه برابر سایر گرایشهاست.
وی ادامه داد: البته در ۱۰ سال گذشته خط شکسته هم از نظر کیفیت و کمیت رشد خوبی داشته است و تقریبا فاصله کم شده است. در این جشنواره هم بعد از نستعلیق بیشتر آثار در گرایش شکسته بود و بعد نسخ و ثلث و نقاشی خط.
ملک زاده درباره اینکه با وجود گرایش بیشتر جوانان به سمت نقاشی خط باز هم در رشته «خوشنویسی» شاهد گرایش بیشتر به سمت خوشنویسی کلاسیک هستیم، عنوان کرد: یکی ارعلتهاش این است که نقاشی خط هنوز جوان است و شاید تعریف خاصی ندارد اما خوشنویسی تعریف چهارچوبمندی دارد. مهم است در خط نقاشی خط هنرمند حرفی داشته باشد و کارش شبیه دیگران نباشد و همین کار را خیلی سخت می کند و از طرف دیگر کسانی که در این حوزه صاحب شیوه هستند در جشنواره شرکت نمیکنند. کسانی معمولا در این حوزه حضور پیدا میکنند که شاید هنوز لهجه خود را در این هنر پیدا نکردهاند. عنصر خلاقیت در این گرایش حرف مهمی میزند. اما از آن طرف شما در خوشنویسی باید شبیه گذشتگان باشید و در عین حال عطر و بوی خود را هم در کار پیدا کنید.
این عضو شورای داوری جشنواره تجسمی فجر درباره معیارهای داوری آثار بیان کرد: ما در خوشنویسی اصول ۱۲ گانهای داریم که ۱۰ تا از آنها برای ما ملاک بود چون اصولشان و صفا شامل شرکتکنندگان در جشنواره نمیشود. البته این را باید همین جا بگویم که چیزی که داوری نهایی را برای ما سخت خواهد کرد این است که ما باید همه گرایشها را با هم مقایسه کنیم و یک انتخاب داشته باشیم. در سالهای قبل گرایشها جدا داوری میشد و برگزیدگان جدایی داشت. البته شرایط دولت و وزارت ارشاد که از نظر مالی شرایط خاصی است را درک میکنیم اما به هر حال به نظرم بهتر بود در بخش «خوشنویسی» یک برگزیده نداشته باشیم.
وی در پایان درباره اینکه آیا اساس گفتگوی هنرها و نگاه بین رشتهای در خوشنویسی جایی دارد نیز تاکید کرد: خوشنویسی خیلی چهارچوب دارد و حتی نقاشی خط متر و معیارش به هنر مدرن و نقاشی نزدیک میشود و ما حتی در شورای ارزشیابی هنرمندان کشور هم این پیشنهاد را دادیم این هنر یا جای جدایی داشته باشد یا زیر مجموعه نقاشی برود. میشود برای جشنواره فجر فکرهای نویی داشت ولی به هر حال خوشنویسی هنری دارای چهارچوب است.
سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بهمن ۹۹ در مرکز فرهنگی و هنری صبا برگزار میشود.
انتهای پیام/
There are no comments yet