احسان علیخانی: «عصر جدید» سخت‌ترین کار عمرم بود/ بازگشت زمستانه | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۴۵

احسان علیخانی: «عصر جدید» سخت‌ترین کار عمرم بود/ بازگشت زمستانه

نشست خبری برنامه «عصر جدید» روز شنبه 26 مردادماه با حضور عوامل سازنده و داوران برنامه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، در آستانه پخش مرحله نهایی برنامه تلویزیونی «عصر جدید» از شبکه سه سیما، نشست خبری این برنامه با حضور احسان علیخانی تهیه کننده و مجری، داوران و گروه سازنده «عصر جدید» روز شنبه ۲۶ مردادماه در سالن مذاکرات ساختمان صداوسیما برگزار شد. ایمان قیاسی مجری و از داوران این برنامه امین حیایی، سیدبشیر حسینی و آریا عظیمی نژاد در نشست حضور داشتند.
این نشست که با قرائت قرآن آغاز شد با سوالات خبرنگاران ادامه پیدا کرد.
احسان علیخانی گفت: در مکانیزم «عصر جدید» در مرحله اول بازبینی ویدیوهای ارسالی را داشتیم که تیم ۸ نفره ای ویدیوها را می دیدند و اگر ویدیوهای ارسالی موفق بیرون می آمدند پا به استودیو می گذاشتند و مربی ها با آنها تمرین می کردند.
وی افزود: ما دو باشگاه مهارت مفصل برای بچه ها گذاشتیم و از آموزگاران افتخاری و روان شناس هایی که به بچه ها کمک کردند استفاده کردیم.
این مجری تلویزیون تاکید کرد: من می توانستم در آیتمی نشان بدهم که چه روندی طی شده تا بچه ها به مراحل مختلف رسیده اند ولی احساس کردم لزومی ندارد. خیلی از بچه ها حتی تهران را هم ندیده بودند و سختشان بود جلوی دوربین صحبت کنند اما در برنامه مفصل با بچه ها کار شد تا بتوانند روی صحنه بیایند.
علیخانی عنوان کرد: «عصر جدید» برنامه تلویزیونی استعدادیابی عمومی است و تخصصی نیست اما فراتر از برنامه تلویزیونی برای آن وقت گذاشته شده است.
تهیه کننده و کارگردان «عصر جدید» در پاسخ به این پرسش که آیا بچه ها بعد از برنامه رها می شوند یا نه بیان کرد: ما در مورد این موضوع بسیار فکر کردیم و قرار بر این شد که نفر اول تا پنجم پنج اعتبار تخصصی بگیرند که البته کار سختی است ولی این موضوع دغدغه همه عوامل و داوران برنامه بود. این اعتبار تخصصی فقط در حوزه مهارت آنها صرف می شود نه چیز دیگر و یکسال این اعتبار به آنها می شود و برای فصل جدید برنامه ما از آنها دعوت به همکاری می کنیم. فینالیست های ما حتما باید در مسیر و جاده درست قرار بگیرند تا موفق شوند.
وی ادامه داد: برای من «عصر جدید» سخت ترین کار تمام عمرم بود و پروژه ای است که تمامی ندارد. این مسابقه در آستانه یک ساله شدن است و احساس می کنم انرژی مان را از دست داده ایم اما با حمایت مردم ادامه دادیم. میانگین ضبط برنامه زیر ۱۵ ساعت نیست. کار سخت و دشوار است و ما امکاناتی برای خود درست کردیم که شاید کسی فکرش را نکند. اگر شرایط فراهم باشد امکان دارد زمستان ۹۸ فصل جدید روی آنتن برویم.
علیخانی درباره زمان پخش برنامه بیان کرد: ما در ایامی روی آنتن شبکه ۳ رفتیم که فوتبال پخش نمی شد و مشکلی نبود. اینکه چرا نشست زودتر نبود به دلیل آنکه خواستیم تمام حواس خود را روی برنامه بگذاریم. یک نکته ای که عصر جدید دارد بحث های طولانی درباره بچه ها در برنامه است. ما چهار داور با ذائقه و سلایق مختلف داشتیم و جاهایی بود که داوران روی نظر خود پافشاری می کردند و در جاهایی تماشاگران نظر می دادند اما در جاهایی هم بود که من پادرمیانی می کردم.
وی افزود: بعضی اوقات توقعاتی از ما دارند و ما را با وزارت آموزش و پرورش اشتباه گرفته اند. البته ما کاملا آمادگی داریم که با آنها همکاری کنیم و حتی گفتیم در محیط هایی استعدادیابی کنند و به ما اطلاع بدهند. هیچ کس برای ما که دهه ۶۰ و ۷۰ هستیم استعدادیابی نکرد. حتی یک نفر از همکاران من زمانی که متوجه شد می خواهم عصر جدید بسازم مرا تشویق نکرد اما من از جایی مصمم شدم که برنامه را بسازم چراکه برای زمان خود ما کسی این کار را نکرد. امیدوارم عصر جدید توانسته باشد در آموزش و پرورش افراد تاثیر بگذارد. اگر دست من باشد اسم وزارت آموزش و پرورش را می گذارم پرورش و آموزش.
تهیه کننده برنامه «عصر جدید» بیان کرد: بعضی از دوستانی که به فرم برنامه و شاید کپی بودن آن از تلنت شو های خارجی اعتراض داشتند اما بسیاری از موضوعات در کشور ما کپی است اما مهم محتوا است و این ماجرا برای ما مهم بود که چه قدر می توانیم این مسابقه را به فرهنگ کشور خود نزدیک کرده و درونی کنیم. الان نمی شود این برنامه را با برنامه های سال های گذشته مقایسه کرد چراکه ما سال اول برنامه مان است اما شاید نسبت به برنامه های اول دیگر کشور ها خیلی بهتر بودیم. بالاخره آوردن افرادی با مهارت شغلی و موسیقی های ایرانی مختص برنامه ما بود و تکراری نبود. به من گفتند میزت هم شبیه خارجی ها است اما هر چیز یک استانداردی دارد و این موضوع اشکال برنامه ما نیست.
سید بشیر حسینی درباره مطالعات پیش از ساخت برنامه گفت: ما ۱۰ مورد از جذابیت های تلنت شوها را بررسی کردیم و دیدیم چهار مورد از آنها را نمی توانیم در برنامه اجرا کنیم و این یک شاخص برنامه بود. ۸۰۰۰ هزار صفحه خروجی مطالعات برنامه بود که ما تیمی را در دانشگاه ها مامور کردیم تا موارد بسیاری را برای ساخت برنامه در نظر بگیرند. همسازی برنامه بهترین عملکرد برنامه بود.
علیخانی تهیه کننده برنامه «عصر جدید» مطرح کرد: یکی از بزرگترین معضلات ما بحث منابع مالی است چراکه این پروژه بسیار سنگین است حتی از جایی به بعد بچه ها به لحاظ سختی کار و حقوق و دستمزد تحت فشار بودند اما با حمایت مردم با وجود مشکلات سعی کردیم با تمام قوا ادامه دهیم.
سید بشیر حسینی درباره شوخی هایی که با او در مجموعه ناخونک اتفاق افتاده است، گفت: در روانشناسی بحثی داریم که مردم موضوعی را جدی بگیرند با آن شوخی می کنند و من خودم طنز ناخونک را دوست دارم و ناراحت شدن از آن برنامه را تکذیب می کنم و حتی به دوستان سازنده پیام تشکر نیز فرستادم. فیلم کوتاهی را داریوش فرضیایی با ابراهیم شفیعی در فضای مجازی منتشر کردند و حتی آن مورد هم برای من ناراحت کننده نبود در صورتی که مردم ناراحت شده بودند اما امیدوارم این مدل برنامه ها از مرز ادا درآوردن خارج شود.
علیخانی درباره برخی از قسمت های برنامه که محدودیت سنی داشت، گفت: بچه ها نسبت به سن خودشان جلوتر هستند و ما هم در بعضی جاها بسیار سختگیری کرده ایم اما بالاخره برخی از برنامه ها تاثیر منفی روی بچه ها داشت و باید محدودیت رعایت می شد.
کارگردان عصر جدید درباره شباهت برنامه عصر جدید و ماه عسل نیز توضیح داد: باورم این است که تلنت شو زیرمجموعه رئالیتی شو است و من این حوزه را دوست دارم. واقعیت این است که احساس را نمی شود از افراد گرفت. چند اتفاق در برنامه افتاد که من بسیار خوشحالم. اولین آن ماجرا کمک به سیل زده ها بود که ۷۰ میلیارد تومان و ۱۰ هزار محموله لوازم خانگی به مناطق سیل زده از درگاه عصر جدید اهدا شد. البته پول به حساب هلال احمر واریز شد نه صداوسیما و برنامه عصر جدید. دومین آن ماجرای دیدار با بچه های سرطانی بود که آن زمان هم ۵ میلیارد برای خرید دستگاه ام آر آی جمع آوری شد.
آریا عظیمی نژاد درباره تجربه داوری خود در «عصر جدید» گفت: در مرحله اول با هیچ کس آشنایی نداشتیم اما در مرحله بعد عقبه آنها را می دانستیم اما در وهله اول مهارت آنها مهم بود و بعد جایگاه اجتماعی آنها. حقیقت آن است که همه ما با بچه ها زندگی کردیم و درد آنها را دیدیم و تلاش آنها برای من و دیگران آموزنده بود و جنبه یادگیری داشت. من واقعا خوشحالم دوستان و برادران جدید پیدا کردم و فصل اول برنامه با استقبال مردم تمام شد و توانستیم آن را به سرانجام برسانیم. از گروه سازنده عصر جدید که بسیار همدل بودند تشکر می کنم.

سیدبشیر حسینی نیز در این زمینه مطرح کرد: احسان علیخانی از سلطان غم به غول چراغ جادو تغییر نام داد. البته امروز در تماس های مردمی با ۱۶۲ اعتراص می کردند که چرا عصر جدید هست و ماه عسل تمام شد.

امین حیایی درباره حضور در عصر جدید گفت: فرصتی ناب برای من فراهم شد که در این برنامه باشم. در برنامه های دیگر استعدادیابی به من پیشنهاد شده بود به عنوان مجری حضور داشته باشم اما نرفتم اما در پیشنهاد استعدادیابی که احسان علیخانی به من داد آن را پذیرفتم. برای ما و همه این ماجرا نو و تازه بود. در بعضی موارد به رای ما اعتراض شد ولی آن موقع رای مثبت ما باعث شد آن ها رشد کنند و مهارتشان در مرحله دوم بیشتر شود. ما سعی کردیم عدالت را برای همه دوستان رعایت کنیم.

ایمان قیاسی مجری برنامه عصر جدید درباره حضور خود در این برنامه گفت: عصر جدید تجربه جذابی برای من بود و خوشحالم که در شروع کار حرفه ایم با برنامه ای اجرا کردم که خیلی دیده شد و از احسان علیخانی برای حمایت و اعتماد تشکر می کنم.

علیخانی درباره ایمان قیاسی مطرح کرد: ایمان غیر از مجری بودن در طراحی اجراها نیز به ما کمک کرد و ایمان اولین نفری بود که پشت من ایستاد و گفت برنامه عصر جدید درمی آید و موفق می شود.

این تهیه کننده با اشاره به اینکه طرح عصر جدید برای سال ۹۶ بود و با ناصر کریمان مدیر سابق شبکه ۳ مطرح شد، ادامه داد: اعتقاد راسخ دارم که اتفاقاتی در عصر جدید افتاد که حداقل در ۴۰ سال گذشته که من هم نبودم و ۲۰ سال است در تلویزیون حضور دارم نیفتاده است. باید انصاف را رعایت کنیم که بدون تردید شبکه ۳ و تلویزیون جز بحث مالی حمایتشان از ما عالی بود و از همه کسانی که در شبکه ۳ پای بچه های مملکت ایستادند تشکر می کنم.

وی افزود: ۱۰۳۸ نفر در قالب نزدیک به ۲۰۰ اجرا روی صحنه آمدند از تمام اقوام ایرانی و با تمام مشاغل. من پشت در اتاق هیچ مدیری نشسته ام و اگر برنامه ای نشده است اصرار نکردم. جامعه ما احتیاج به نشاط و امید دارد. برای بخشی از جامعه ما امید تنها چیزی است که باقی مانده و ساخت همه نوع برنامه ها نیاز است و باید کار کرد و امید را برای بچه ها نگه داشت.

علیخانی درباره تعداد رشته های زیادی که در برنامه استعدادیابی شد مطرح کرد: من جزو دسته کسانی هستم که می گوییم پویایی از مهمترین عناصر برنامه است و حتی فرمت ماه عسل هم به گونه ای بود که حتی اگر مخاطب از من هم راضی نبود با برنامه می ماند تا ببیند آخر قصه چیست. دلیل اینکه عصر جدید در همه رشته ها استعدیابی کرد این بود که ببیننده را پای برنامه نگه دارد، رقابت بیشتر شود و پویاتر و جذابتر باشد. افراد شرکت کننده در ۵۱ رشته تخصصی شرکت کرده بودند. شاید داور تخصصی در همه زمینه ها نداشتیم اما داوران ما کسانی بودند که در رشته های مختلف توانایی داشتند.

انتهای پیام/

یک نظر


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۵/۱۷۵/۹۵۵/۵۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۸/۸۷۸/۰۶۶/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۷۸۰/۵۰۳/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۶۰۴/۷۷۵/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۶۳۳/۸۸۲/۵۰۰
  • استاد
    ۱/۰۰۱/۲۱۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۴۰۳/۳۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۶۷/۸۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۹۵/۰۷۰/۰۰۰