جزییات برگزاری جشنواره تئاتر فجر تشریح شد/ تجلیل از ۴ هنرمند | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۴۰

جزییات برگزاری جشنواره تئاتر فجر تشریح شد/ تجلیل از ۴ هنرمند

نشست رسانه‌ای سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر امروز هشتم بهمن‌ماه در تالار رودکی برگزار شد.

به گزارش صبا،  نشست رسانه‌ای سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر با حضور حسین مسافر آستانه دبیر این رویداد و جمعی از مدیران آن امروز ۸ بهمن در تالار رودکی برگزار شد.

در ابتدای این نشست محسن حسن‌زاده مدیر روابط‌ عمومی این جشنواره گفت: خوشحالم که توفیق پیدا کردم امروز و در این لحظه در خدمت شما باشم. نمی‌توانم خوشحالی خودم را پنهان کنم که بعد از مدت‌ها که چنین جمعی نداشتیم، این فرصت پیش آمد که در کنار هم باشیم. می‌دانم که بارها از خدا خواستیم که زودتر شر این ویروس از سر مردم کم شود تا باز به زندگی عادی برگردیم. باز هم این آرزو را تکرار می‌کنم تا روزی فارغ از این مسایلی که پشت سر گذاشتیم، عزیزانی که از دست دادیم و… به شرایط قبل از کرونا برگردیم.

در ادامه حسین مسافر آستانه دبیر این رویداد پشت تریبون قرار گرفت و ضمن خیر مقدم به اهالی رسانه گفت: شکی نیست که همه شما می‌دانید که اهمیت و ضرورت و نقش هنر خاصه تئاتر در جریان های مختلف زندگی بشری چقدر تاثیرگذار بوده است. تئاتر همیشه برای آرامش بخشی به وضعیت های روحی و روانی نقشی اساسی داشته و در طول تاریخ هرگز از این نقش فاصله نگرفته است. تئاتر از دل جریانی شکل گرفته که هدف آرامش اجتماعی داشته است در وقایع سخت روزگاران گذشته وقتی مردم با بلایا رو به رو بودند این تئاتر بود که دلمردگی، یاس و بسیاری از این فجایع را رفع کرد.

وی افزود: هنرمندان تئاتر و متفکران آن با طرح و برنامه‌های متعدد برای برگرداندن روحیه و امید و احساس بودن به جامعه وارد میدان شدند و نقش مهمی را ایفا کردند. ما با شرایط سخت و طاقت فرسایی رو به رو هستیم که جهان با آن مواجه است علی‌رغم اینکه تئاتر نتوانسته اجراهای عمومی مثل گذشته داشته باشد و به التیام روحی و روانی جامعه بپردازد اما بیکار هم ننشسته بود. هرچند امکان اجرا پیدا نکرده اما از کار دست نکشیده است. می‌خواهم از گروه‌هایی بگویم که در این شرایط سخت کار کردند چه روی صحنه رفتند چه وقتی نرفتند دست از تلاش برنداشتند امیدوارانه کار کردند و نقش خود را در ارتباط با مردم ایفا کردند. کم از ایثارگران دیگر رشته‌ها نداشتند.

دبیر جشنواره تئاتر فجر با تجلیل از مدافعان سلامت عنوان کرد: از مدافعان سلامت تشکر می‌کنم که مثل زمان جنگ تلاش کردند. به نظرم هنرمندان تئاتر هم در این ایثار شریک هستند چون خواستند روح و روان مردم را التیام بدهند. این جشنواره از مهمترین فرصت هایی است که حاصل کار خود را ارایه بدهند. از همه عزیزانی که در جشنواره شرکت کردند و به هر دلیلی نتوانستند در بخش نهایی حضور پیدا کنند، تشکر می‌کنم چون آنها هم کار کردند. البته شرایط یه ما اجازه نداد در خدمت آنها باشیم و این دلیل بر ضعف آن‌ها نبود ما نتوانستیم شرایط را بسط بدهیم ما این فرصت را مغتنم می‌شماریم تا برنامه‌ریزی‌های اجرا را شاهد باشیم.

وی در ادامه به شرح اطلاعات و آماری از کمیت و کیفیت آثار حاضر در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر پرداخت که به شرح زیر است:

سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر ۶ بخش اجرایی و پنج بخش غیراجرایی دارد.

بخش‌های اجرایی شامل:

در بخش اجرای آثار نمایشی جشنواره سی و نهم میزبان ۱۰۷ نمایش است.

۴۹ نمایش از تهران (۴۶% آثار) و ۵۸ نمایش از سایر استان‌ها (۵۴% آثار).

تفکیک آثار اجرایی به شرح زیر است:

۱ و ۲- آثار صحنه‌ای (در دو بخش مسابقه و غیر رقابتی):
۴۸ نمایش تهران ۲۸ نمایش (۵۸%آثار) سایر استان‌ها ۲۰ نمایش (۴۲%آثار)

۳ و ۴- آثار خیابانی (در دو بخش مسابقه و سرباز انقلاب):
۳۹ نمایش تهران ۸ نمایش (۲۱%آثار) سایر استان‌ها ۳۱ نمایش (۷۹% آثار)

۵- آثار دیگر گونه‌های اجرایی:
۱۰ نمایش تهران ۹ نمایش (۹۰%آثار) سایر استان‌ها ۱ نمایش (۱۰% آثار)

۶- آثار رادیوتئاتر:
۱۰ نمایش تهران ۴ نمایش (۴۰% آثار) سایر استان‌ها ۶ نمایش (۶۰% آثار)

تفکیک آثار اجرایی به شرح زیر است:

آثار صحنه‌ای (در دو بخش مسابقه و غیر رقابتی):
۴۸ نمایش تهران۲۸ نمایش (۵۸%آثار) سایر استان‌ها ۲۰ نمایش (۴۲%آثار)

آثار خیابانی (در دو بخش مسابقه و سرباز انقلاب):
۳۹ نمایش تهران ۸ نمایش (۲۱%آثار) سایر استان‌ها ۳۱ نمایش (۷۹% آثار)

آثار دیگر گونه‌های اجرایی:
۱۰ نمایش تهران ۹ نمایش (۹۰%آثار) سایر استان‌ها ۱ نمایش (۱۰% آثار)

آثار رادیوتئاتر:
۱۰ نمایش تهران۴ نمایش (۴۰% آثار) سایر استان‌ها ۶ نمایش (۶۰% آثار)

بخش‌های غیر اجرایی شامل:

بخش تله‌تئاتر و گزارش‌های صحنه‌ای
مسابقه نمایشنامه‌نویسی
مسابقه و نمایشگاه عکس تئاتر
مسابقه و نمایشگاه پوستر تئاتر
نمایشگاه اسناد ۴۰ سال تئاتر مقاومت
عرضه آثار ردیف‌های ۹ و ۱۰ و ۱۱ به صورت غیر فیزیکی و از طریق ارائه در فضای مجازی خواهد بود.

میانگین سن کارگردانان آثار نمایشی جشنواره ۳۷ سال است.

جوانترین کارگردانان جشنواره علیرضا زارع یکی از کارگردانان نمایش «خواهرم منم ایسمنه» از یزد با ۲۰ سال سن است.

مسن‌ترین کارگردان جشنواره داوود فتحعلی‌بیگی کارگردان نمایش عموهاشم از تهران با ۷۰ سال سن است.

وضعیت حضور آثار استان‌ها در جشنواره سی و نهم نیز به شرح زیر است:

اصفهان با ۱۲ نمایش
ایلام و کردستان هر کدام با ۵ نمایش
کرمانشاه با ۴ نمایش
خراسان رضوی، هرمزگان و همدان هر کدام با ۳ نمایش
آذربایجان شرقی، البرز، بوشهر،خوزستان، قزوین، کرمان، گلستان، گیلان و مازندران هر کدام با ۲ نمایش
خراسان شمالی، زنجان، سیستان و بلوچستان، فارس و یزد هر کدام با ۱ نمایش

به لحاظ تنوع شهری وضعیت حضور آثار به این صورت است:

شهر اصفهان با ۸ نمایش
شهر ایلام با ۴ نمایش
شهر کرمانشاه با ۴ نمایش
شهر سنندج با ۳ نمایش
شهرمریوان با ۲ نمایش
شهر خمینی‌شهر با ۲ نمایش
شهر میناب با ۲ نمایش (از ۳ نمایش استان هرمزگان)
شهر ملایر با ۲ نمایش (از ۳ نمایش استان همدان)
شهر ساری با ۲ نمایش
شهر گرگان با ۲ نمایش
شهر کرمان با ۲ نمایش

وضعیت تحصیلات کارگردانان ۱۰۷ نمایش حاضر در جشنواره نیز به شرح زیر است:

از ۱۰۸ کارگردان آثار نمایشی (یک نمایش دو کارگردان دارد):
۶ نفر تحصیلات دیپلم (۵%)
۸ نفر تحصیلات کاردانی (۷%)
۴۷ نفر تحصیلات کارشناسی (۴۴%)
۴۵ نفر تحصیلات کارشناسی ارشد (۴۲%)
۲ نفر تحصیلات دکتری یا دانشجوی دکتری (۲%)

زمینه تحصیلی ۱۰۸ کارگردان:
۵۵ نفر تحصیلات تخصصی تئاتر (۵۱%)
۳۱ نفر تحصیلات هنری (به جز تئاتر) (۲۹%)
۲۲ نفر تحصیلات غیر هنری (۲۰%)

حسین مسافر آستانه در ادامه عنوان کرد: امیدوارم فرصت بهره‌برداری فراهم شود و شاهد شیوع بیشتر کرونا نباشیم تا بتوانیم شاهد زحمات همه عزیزانی باشیم که در طول سال گذشته تاکنون آثار ارزشمندی تولید کردند اما این جشنواره است و ظرفیت محدودی دارد. بنابراین تعدادی از آثار پذیرفته می شوند همه آن هایی که به این جشنواره نیامدند به این معنا نیست که کارهای آنها قابل توجه نبوده اما در این رقابت فشرده تعدادی انتخاب شدند که در روزهای آینده شاهد اجراهای آن ها در صحنه های مختلف خواهیم بود.

دبیر این رویداد خاطرنشان کرد: ما در شرایط سختی هستیم تجربه برگزاری دوره‌های گذشته چندان در این دوره برای ما کاربرد نداشت همه چیز را انگار برای اولین بار تجربه می‌کنیم. من و همکارانم در ستاد سابقه طولانی در برگزاری جشنواره داشتیم اما این دوره از هر نظر دوره سخت و غیرقابل پیش‌بینی بود. آن اول این گمان نمی‌رفت که اینقدر کار سختی داریم. تطبیق جشنواره با شرایط فعلی از کارهای سخت بود وقتی حضور آثار شهرستانی و تعداد آثار آن ها را دیدیم که بیش از دوره‌های گذشته است خیلی خوشحال شدیم و از طرفی فکر کردن به این موضوع به دلیل رفت و آمد و اسکان دادن آن ها سخت بود. وقتی قرار بر این شد اجزای فیزیکی داشته باشند، تازه آغاز سختی‌های ما بود.

دبیر جشنواره تئاتر فجر اظهار کرد: خدا را شکر می‌کنم یا پیگیری دوستانم همکاری با وزارت بهداشت صورت گرفت و نگرانی ما برطرف شد. تعداد زیادی گروه قرار است از شهرستان بیایند و رفت و آمد آنها ممکن بود به اتفاقاتی منجر شود ولی پایمردی وزارت بهداشت تا حدی مشکلات ما را برطرف کرد. همه گروه‌ها تست کرونا می‌دهند. این کار از چند روز پیش انجام شده است. همچنین حدود ۲۰۰ نفر از همکاران ستادی ما تست داده‌اند در اینجا از عمق جان از وزارت بهداشت سپاسگزارم.

در سالن‌های کوچک امکان حضور مردم را نخواهیم داشت

وی ادامه داد: همچنان باید پروتکل‌ها را رعایت کرد و فضاها را با رعایت فاصله‌های اجتماعی برنامه‌ریزی کنیم البته در سالن‌های کوچک امکان حضور مردم را نخواهیم داشت. از حامیان معنوی جشنواره تشکر می‌کنم ما حامیان مالی نداشتیم و نتوانستیم جذب کنیم. تئاتر این مظلومیت و مهجوریت را از سوی فرهنگ اقتصادی دارد اما سپاسگزارم که به دلیل معنوی مشکلات خاصی نداریم، دفتر تبلیغات، شرکت مترو، معاونت اجتماعی، بنیاد شهید و… حامی معنوی ما بودند.

مسافر آستانه تاکید کرد: بخش سرباز انقلاب با همکاری بنیاد شهید برگزار می‌شود و بخشی از هزینه‌ها را این مجموعه به عهده گرفته است. ما هم حضور این بخش را مغتنم می‌دانیم چون این موضوع واقعا به عنوان یک موضوع جدی که پرداختن آن یک ضرورت است‌. مرکز هنرهای نمایشی رادیو در بخش نمایش های رادیویی همکاری داشته است، صدا و سیما هم قرار شده امسال همکاری بیشتری با جشنواره داشته باشد، شهرداری منطقه ۱۱ نیز کمک زیادی به ما کرده است.

وی در ادامه به همراهی بخش خصوصی نیز اشاره و عنوان کرد: در بخش‌های خصوصی هم همکاری‌هایی داشتیم اسنپ در طول جشنواره تخفیفاتی می‌دهد، ۳۰ درصد تخفیف ویژه به کسانی که کد تخفیف به آن ها ارایه می‌دهیم، از سوی این سرویس حمل و نقل اعمال می‌شود. بخش پژوهش جشنواره نیز به مدت پنج روز در تماشاخانه نوفل لوشاتو برگزار می‌شود.

محسن حسن‌زاده مدیر روابط عمومی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر درباره حضور اصحاب رسانه در این رویداد گفت: کارت مهمان نخواهیم نداشت، همه شرکت کنندگان صرفا با ارایه بلیت می‌توانند وارد سالن ‌شوند، بلیت هم باید یه صورت الکترونیکی تهیه شود. نحوه پذیرایی این است که با ارایه کارت در سه کافه مجموعه تئاتر شهر اهالی رسانه می‌توانند از امکانات استفاده کنند. کد بلیت حضوری برای خبرنگاران شب گذشته ارایه شده و از پنجشنبه ۱۲ ظهر به بعد اهالی محترم رسانه می‌توانند برای رزرو بلیت اقدام کنند.

وی ادامه داد: ما صرفا در بحث فروش بلیت حضوری در سالن‌های اصلی تئاتر شهر، ایران شهر و… پذیرای محدودی از افراد به صورت حضوری خواهیم بود. مهمانانی که سال پیش کارت مهمان می‌دادیم، دعوت نامه‌ای دادیم تا اگر تمایل به حضور دارند کد مهمان بگیرند. ۳۰ تا ۴۰ درصد سالن‌های بزرگ پر می‌شود. پخش آثار در فضای مجازی به این صورت خواهد بود که این آثار را از روز چهاردهم بهمن خواهیم داشت که جدول پخش آنها از طریق سه پلتفرم اطلاع رسانی می‌شود، پلتفرم های تیوال، نمایش نت و تلویزیون تئاتر ایران میزبانان آنلاین این رویداد خواهند بود.‌ برای همه مهمانان جشنواره کد تماشای آثار در فضای مجازی ارسال و فروش مجازی آثار در این پلتفرم‌ها اطلاع رسانی می‌شود. تلویزیون تئاتر برای مهمانان جشنواره در نظر گرفته شده و برای تماشاگران مردمی امکان تماشا با خرید بلیت امکانپذیر است.‌ تبلیغات محیطی را نیز از امروز شروع کرده ایم. در بحث نمایش خیابانی رو به روی تالار رودکی، آبنمای بزرگ بازار بزرگ ایران مال آثار ارایه می‌شود.

مسافر آستانه در ادامه توضیح داد: ما در هر بخشی تلاشمان این بود که در انتخاب آثار و داوری یکی از افراد موثر در سایر استان‌ها را همراه مان داشته باشیم توجه به هنرمندان استان‌ها نگاه ما بوده است. بنا را بر این نگذاریم که هر کسی که می‌خواهد در تئاتر دیده شود باید به تهران بیاید. باید شهرستان را ببینیم نه یا یک نگاه تخفیف یافته بلکه یا نگاهی سختگیرانه. آن ها پتانسیل های خوبی در حوزه تئاتر دارند.

افتتاح بخش پوستر و عکس

وی با اشاره به بزرگداشت های دوره سی و نهم جشنواره بیان کرد: در مراسم اختتامیه از اختر تاجیک که از عکاسان قدیمی تئاتر است و از همایون علی آبادی از اصحاب نقد تجلیل خواهیم کرد. بهرام ابراهیمی از بازیگران قدیمی تئاتر و تلویزیون نیز مورد تجلیل قرار خواهد گرفت. هم‌چنین جمشید داور پناه از هنرمندان خراسان شمالی هم تجلیل می‌شود.

بخش بعدی انشست رسانه‌ای سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به پرسش و پاسخ اختصاص یافت.

حسن زاده مدیر روابط عمومی جشنواره پیش از طرح پرسش اول عنوان کرد: یازدهم بهمن ماه در سالن انتظار راه آهن تهران بخش پوستر و عکس را خواهیم داشت یعنی تلویزیون راه آهن، پایگاه افتتاح بخش پوستر و عکس ما خواهد بود.

حسین مسافر آستانه در ادامه درباره بودجه گفت: من در یک مصاحبه‌ای در همان روزهای آغاز گفتم که بودجه پیشنهادی ما ۵ میلیارد بیشتر است ولی در جلسات ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان مصوب شد و بودجه جشنواره همین است. کار بر همین اساس برنامه‌ریزی شده، لازم است به نقش انجمن هنرهای نمایشی اشاره کنم که متفاوت‌تر از گذشته بوده است. پشتیبانی‌ که در انجمن در این دوره شده بی سابقه بوده و از همکار خوبم آقای بصیرت که برخوردها و همکار خوبی داشته، تشکر می‌کنم.

وی درباره امنیت آثار در فضای مجازی گفت: باید بگویم بنا را بر این گذاشتیم که آثار حفاظت شده در ۲۴ ساعت حق پخش داشته باشند و بعد برداشته شوند. نگاه ما این بوده که به این ۲۴ ساعت به عنوان فرصت توجه شود. آن حساسیتی که تهیه‌کنندگان سینما دارند ما در تئاتر نداریم. این فرصت ۲۴ ساعته بیشتر یک فرصت تبلیغاتی است اگر آثار ضبط هم شوند مغایرتی با آنچه در صحنه اجرا می‌شوند، ندارند. اگر تئاتر ۱۰ بار هم از فضای مجازی پخش شود، علاقه‌مند تئاتر دوست دارد به صورت زنده آن را ببیند. تمهیدات لازم را برای جلوگیری از ابتلای به کرونا نیز اندیشیده ایم. برای تماشاگران هم حفاظت ها را انجام می‌دهیم ولی اگر خدایی ناکرده اتفاق افتاد کار آن سالن را متوقف خواهیم کرد و در این زمینه از متخصصان امر مددجویی می‌کنیم.

مسافر آستانه درباره بخش های اضافه شده به جشنواره توضیح داد: برای هر بخش جشنواره باید دو نگاه داشته باشیم یعنی ببینم ظرفیت آن بخش در تئاتر کشور به چه صورت است. اگر آن ظرفیت حداقلی است نباید در جشنواره باشد. ما امسال تله تئاتر را اضافه کردیم که در این بخش به ضرورت تعطیلی توجه داشتیم. تله تئاتر زمانی در جشنواره وجود داشته ولی به دلایلی حذف شده است. اگر آثاری در بازه۱۰ ساله در این بخش تولید شده باشد به آن توجه می‌کنیم.

وی افزود: در این دوره با همه مصیبت های کرونا، شاهد یادآوری برخی فرصت ها هم بودیم این آثار باید در معرض دید علاقمندان قرار بگیرد. سال‌هاست شاهدیم پلتفرم‌هایی در جهان به تئاتر اختصاص دارد ولی در ایران اینطور نیست اما بنا به شرایط باید به آن توجه کنیم. همه جوانب امر را سنجیدیم، با متخصصان این حوزه گفتگو کردیم، با وجود این امکان خطا را از خود سلب نمی‌کنیم اما این یک تجربه است که باید اتفاق بیفتد.

مسافر آستانه ادامه داد: این روزنه جدیدی است و باعث ایجاد فرصت برای تماشای آثار در فضای مجازی می‌شود. به دلیل اهمیت و توجه به ظرفیت بخش هنر حرکت و بدن به این بخش پرداختیم. هرچند به جمع‌بندی رسیدیم در این حوزه ظرفیت زیادی داریم ولی برنامه‌ریزی ای نیست. همین دیر رسیدن به جمع‌بندی باعث شد برخی بگویند جشنواره برنامه ریزی ندارد ولی این بخش یک ضرورت و فرصت است اما تعریف درستی از آن ارایه نشده است. به همین دلیل در بررسی ها به آثار نگاه کردیم و دیدیم هیچکدام تعریف درستی از این هنر به عنوان نمایش نداشته و به این جمع‌بندی رسیدیم که این بخش باید در طول سال مورد آموزش قرار بگیرد.

وی عنوان کرد: حرکت‌های بدنی که در ورزش و آنچه در برنامه هایی نظیر «عصر جدید» دیده می‌شود در حوزه هنر بدن نیست با این حال به این بخش بی توجهی نمی‌شود. تئاتر فیزیکال سال‌هاست در دنیا جایگاه دارد. امیدوارم این حرکت زمینه‌ساز این شود که به تعریف درستی از هنر بدن به ویژه توسط دانشگاهیان برسیم.

دبیر جشنواره تئاتر فجر درباره علت برگزاری جشنواره در شرایط کرونا گفت: سایر فعالیت‌ها خودشان را با شرایط تطبیق داده‌اند و به زندگی خود ادامه می‌دهند پس نمی‌شود گفت تئاتر کار نکند ضمن اینکه وزارت بهداشت از دوستان تست گرفته است، نمی‌شود گفت از تماشاگران هم تست بگیرد. جشنواره یک فرصت برای آن هایی است که در طول سال گذشته در صحنه بودند. هنرمندان تئاتری مطالباتی دارند آنهایی که در خانه بنشینند و انتظار مطالبات داشته باشند درست نیست. در این دوره سخت می‌بینیم که عده‌ای سختی کشیدند، اثر تولید کردند و کار کردند. حمایت از آن ها هم تعریف شده است. حمایت از کل جامعه تئاتر تدبیر دیگری است که دوستان در وزارت فرهنگ و ارشاد برای آنها برنامه‌ریزی می‌کنند.

وی افزود: بعید می‌دانم عده‌ای در قبال کار نکرده توقع حمایت داشته باشند. در روزهای سخت است که هنرمند می‌تواند به کمک جامعه خود بیاید در روزهای خوش که همه هستند. البته کار کردن در همه زمان‌ها ایثار است ولی عده‌ای در این شرایط سخت جانانه کار کردند. آن هایی که در طول این سال سخت با همه مشقات کار کردند، اقدام شان ارزشمند است. من در آغاز این گفت و گو از آن هایی که در جشنواره حضور پیدا نکردند، تشکر کردم. درباره هم‌زمانی با جشنواره فیلم فجر هم باید بگویم این همزمانی مختص امسال و سال گذشته نیست در دوره های گذشته هم چنین بوده اما هیچگاه علاقه‌مندان به تئاتر بی توجهی نکرده‌اند، تئاتر همیشه تماشاگران خود را داشته است، نه تنها برگزاری جشنواره فیلم فجر بلکه هیچ حرکتی این موضوع را تحت‌الشعاع قرار نداده است.

انتهای پیام/

 

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰