«محاکات» به دنبال قصه‌های ناب است/ روایت قصه سلبریتی‌ها در ۱۳ شبِ نوروز | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۱
مریم نوابی‌نژاد به صبا گفت:

«محاکات» به دنبال قصه‌های ناب است/ روایت قصه سلبریتی‌ها در ۱۳ شبِ نوروز

مریم نوابی‌نژاد کارگردان «محاکات» که به تازگی روی آنتن شبکه دو سیما رفته است، می‌گوید این برنامه به دنبال قصه‌های ناب برای نگارش نمایشنامه، فیلمنامه و...است.

مریم نوابی‌نژاد کارگردان «محاکات» در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، درباره ایده ساخت این برنامه که از چهارشنبه ۶ اسفندماه روی آنتن شبکه دو سیما رفته است، اظهار کرد: ما از زمان ساخت «هزار داستان» که قصه‌های مردم را روایت می‌کردیم با جواد فرحانی به عنوان تهیه‌کننده به دنبال یک فضای جدیدی بودیم که روایت کردن قصه‌ها تبدیل به تکرار نشود که اتفاقا به تکرار هم افتاده بود.

‎وی ادامه داد: چیزی که از ابتدا برای ما اهمیت داشت این بود که صرفا به روایت یک داستان نپردازیم بلکه به دنبال آن بودیم که قصه‌ها اتفاقی را در نگاه مخاطبان ایجاد کنند.

‎کارگردان «محاکات» خاطرنشان کرد: همچنین به این موضوع فکر کردیم که چه کاری می‌توانیم برای قصه‌ها انجام دهیم تا ماندگار و دست‌مایه‌ای برای نوشتن رمان، فیلمنامه، نمایشنامه و…شوند چراکه برخی از قصه‌ها بسیار عجیب هستند و درام‌های لازم را دارند.

«محاکات» به دنبال قصه‌های ناب برای نگارش نمایشنامه، فیلمنامه است

‎نوابی‌نژاد افزود: در نهایت به ایده «محاکات» برنامه‌ای که به دنبال قصه‌های ناب برای نگارش نمایشنامه، فیلمنامه و…است، رسیدیم. سپس داستان‌های خوب را انتخاب کردیم که البته تعداد قصه‌ها بسیار زیاد است و به مرور به آن‌ها خواهیم پرداخت.

‎وی با اشاره به اینکه سری اول این برنامه در ۵۰ قسمت تولید خواهد شد، اظهار کرد: پس از رسیدن به ایده «محاکات» به این موضوع فکر کردیم که حال برای اینکه قرار است قصه‌ها تبدیل به فیلمنامه یا نمایشنامه شوند پس ما نیازمند یک تعداد کارشناس از حوزه کارگردانی و نویسندگی هستیم که درباره قصه‌ها نظر بدهند.

حضور یک کارشناس مهمان در هر قسمت از برنامه

‎کارگردان «محاکات» به اسامی مجری و داوران این مسابقه اشاره و اظهار کرد: منصور ضابطیان مجری و فلورا سام نویسنده و فیلمنامه نویس و کارگردان، رسول نجفیان بازیگر، کارگردان و نویسنده و امیرشهاب رضویان کارگردان و فیلمنامه‌نویس کارشناسان برنامه هستند. همچنین در هر قسمت از «محاکات» میزبان یک کارشناس مهمان که ممکن است بازیگر، نمایشنامه‌نویس، روانشناس، کارگردان تئاتر و…هستیم.

‎نوابی‌نژاد با اشاره به اهمیت حضور کارشناسان مهمان تاکید کرد: حضور کارشناسان مدعو در برنامه باعث می‌شود حس تازه‌ای در هر برنامه ایجاد شود.

روایت قصه در ۲ قسمت ۱۰ دقیقه‌ای

وی درباره ساختار برنامه توضیح داد: هر فردی که در برنامه حضور پیدا می‌کند در ۲ قسمت ۱۰ دقیقه‌ای داستان خود را بیان می‌کند. کارشناسان در طول هر ۱۰ دقیقه می‌توانند یکبار زمان را نگه دارند و اگر سوالی از شرکت‌کننده دارند، بپرسند. همچنین کارشناسان برنامه بین این ۲ قسمت ۱۰ دقیقه و یا بعد از آن می‌توانند به تعداد نامحدود سوال‌های خود را بپرسند.

‎کارگردان «محاکات» ادامه داد: روایت قصه در ۲ قسمت ۱۰ دقیقه‌ای اشتیاق شنیدن را برای مخاطب بالا می‌برد ضمن اینکه مخاطب می‌داند قصه قرار است به گونه دیگری روایت شود و تنها مونولوگ و دیالوگ نیست. هر روز قرار است یک داستان روایت شود البته مستندهای کوتاهی هم از قصه‌ها تهیه شده است که در طول برنامه نمایش داده می‌شود.

‎نوابی‌نژاد تاکید کرد: در پایان کارشناسان در برگه‌هایی که شاخص‌بندی شده است، نظر خود را اعلام می‌کنند که آیا قصه روایت شده برای نگارش فیلمنامه یا داستان مناسب است یا نه. این نظر‌ها جمع‌آوری و در پایان هر ماه ۲ قصه انتخاب می‌شوند. یکی از آن‌ها به تیم فیلمنامه‌نویسی و یکی دیگر به تیم داستان‌نویسی سپرده می‌شود چراکه ما به دنبال خروجی مناسب هستیم که آن هم فیلمنامه برای ساخت فیلم و سریال و داستان خوب برای چاپ کتاب است.

حضور مجازی تماشاچیان در «محاکات»

‎وی با اشاره به اینکه طرح «محاکات» سال گذشته تصویب شده بود، اظهار کرد: سال گذشته با ویروس کرونا مواجه شدیم و چون به حضور مردم برای روایت قصه‌ها معتقد بودیم، دست نگه داشتیم و در نهایت تصمیم گرفتیم این برنامه را امسال به مرحله تولید برسانیم. همچنین برای اولین بار در این برنامه به صورت مجازی در خدمت تماشاچیان هستیم.

‎نوابی‌نژاد با اشاره به اینکه «محاکات» مسابقه نیست، اظهار کرد: روی این موضوع تاکید داریم که قصه زندگی یک فرد از فرد دیگر بهتر یا بدتر نیست اما می‌گوییم در پتانسیل‌های داستانی از بین قصه‌هایی که شنیده‌ایم کدام یک واجد شرایط بودند.

به دنبال دیده شدن برنامه از طریق افراد چهره نبودیم

کارگردان «محاکات» درباره انتخاب منصور ضابطیان به عنوان مجری اظهار کرد: در ابتدا باید بگویم که اهالی رسانه به ویژه مطبوعات، زبان یکدیگر را خوب می‌فهمند. همیشه معتقدم ویژگی‌های رسانه مثل شیوه ها و تکنیک‌های مصاحبه و تحلیل باید به مجریان آموزش داده شود چراکه این موضوع به آن‌ها کمک می‌کند به حقیقت ناب قصه برسند. منصور ضابطیان از رسانه و مطبوعات وارد کار اجرا شد و تمام این ویژگی‌ها را دارد به همین دلیل ایشان را انتخاب کردیم.

‎نوابی‌نژاد با اشاره به اینکه پشت انتخاب کارشناسان یک تفکری بوده است، بیان کرد: ترکیب هیات داوران برای داد و ستد اطلاعات و محتوا برای ما بسیار مهم بود. سه کارشناس این مسابقه همه صاحب نام هستند و در حوزه‌های مدنظر ما فعالیت کرده‌اند.

‎وی ادامه داد: اصلا به دنبال دیده شدن برنامه از طریق افراد چهره نبودیم چراکه لزوما ترکیب افراد چهره برای ما مهم بود نه تک تک ایشان. ما به دنبال افرادی بودیم که قصه‌ها را با نگاه موشکافانه و تخصصی نگاه کنند، نظر کارشناسانه ارایه بدهند و در عین حال مجموع تعاملاتشان روی صحنه اتفاق جذابی را رقم بزند.

در ایام نوروز ۱۴۰۰ قصه سلبریتی‌ها را روایت کنیم

‎کارگردان «محاکات» با اشاره به اینکه انتخاب قصه با وسواس انجام شده است، مطرح کرد: من با شیوه روزنامه‌نگاری قدیم سوژه ها و قصه‌ها را پیدا کرده و می‌کنم که یک کار پژوهشی عظیم در طول سال‌های فعالیت من است.

‎نوابی‌نژاد در پایان با اشاره به اینکه «محاکات» در ایام نوروز هم روی آنتن می‌رود، گفت: قرار است در ایام نوروز ۱۴۰۰ و به مدت ۱۳ شب قصه سلبریتی‌ها را روایت کنیم که هم اکنون مشغول ضبط این قسمت‌ها هستیم. همچنین پخش برنامه در ماه رمضان نیز ادامه دارد.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است