«قصیده‌ گاو سفید» زن ایرانی متفاوتی را نشان می‌دهد/ منبع الهام فیلم کیست؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۶
در گفتگو با ورایتی عنوان شد؛

«قصیده‌ گاو سفید» زن ایرانی متفاوتی را نشان می‌دهد/ منبع الهام فیلم کیست؟

مریم مقدم و بهتاش صناعی‌ها کارگردانان مشترک فیلم «قصیده گاو سفید» در گفتگو با ورایتی چگونگی شکل گیری داستان فیلم را شرح داده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صبا، نشریه سینمایی ورایتی همزمان با حضور فیلم «قصیده‌ گاو سفید» در بخش مسابقه فستیوال فیلم برلین مصاحبه ای با کارگردانان مشترک فیلم مریم مقدم و بهتاش صناعی ها انجام داده است. در ابتدای مصاحبه ورایتی با این دو سینماگر آمده است: مریم مقدم یک شخصیت همه فن حریف در سینمای ایران است او آخرین بار به عنوان بازیگر در فیلم «پرده» به کارگردانی جعفر پناهی و کامبوزیا پرتوی حضور پیدا کرد. فیلم «پرده» در سال ۲۰۱۳ در جشنواره برلین برنده جایزه بهترین فیلمنامه شد.

مریم مقدم حالا با ایفای نقش قهرمان در فیلم «قصیده‌ گاو سفید» به کارگردانی و فیلمنامه نویسی مشترک خودش و بهتاش صناعی ها به جشنواره برلین آمده است. فیلم «قصیده‌ گاو سفید» یک کاراکتر مرکزی قوی به نام مینا دارد که مادر یک دختر ناشنوا است شوهر مینا نیز به دلیل جرمی که مرتکب نشده اعدام شده است.

در اینجا گفتگوی کامل ورایتی با مریم مقدم و بهتاش صناعی‌ها را که به صورت اینترنتی از تهران انجام شده است، می توانید بخوانید:

*چه چیزی شما را  به سمت این داستان کشاند؟

-مریم مقدم: داستان از مادرم و زندگی او الهام گرفته شده ‌است. ما این ایده را توسعه دادیم و در مدت ۹ سال با یکدیگر (بهتاش صناعی‌ها) نوشتیم. این داستان خیلی از مردم است، برخی از آنها را در ایران و کشورهای دیگری که مجازات اعدام دارند، می شناسیم.

-بهتاش صناعی‌ها: ما با افرادی که وضعیتی مشابه داشتند، مصاحبه کردیم. سال‌ها تحقیق کردیم و با قضات و وکلا مصاحبه کردیم. ما فیلمنامه را می نوشتیم و بازنویسی می کردیم.

*مینا یک شخصیت قوی است که با عواقب مجازات اعدام که فراتر از، از دست دادن شوهرش است مبارزه می‌کند، آیا موافق هستید؟

-مریم مقدم: زنان ایرانی، برخلاف آنچه مردم کشورهای دیگر ممکن است فکر کنند، بسیار قوی هستند، حتی قوی‌تر از مردان ایران. در یک سطح مینا یک زن ایرانی معمولی با یک کار در کارخانه است اما او یک زن مجرد و یک بیوه است که در جامعه زن ستیز زندگی می‌کند و این جنبه اغراق‌آمیز نیست. بنابراین همه چیز برای او پیچیده‌تر می‌شود زیرا لایه سنتی جامعه ما در مورد زنان مجرد گرایش به کنجکاوی دارد تا ببیند آن‌ها چه می‌کنند. آن‌ها بررسی می‌کنند که ببینند این زن ها رابطه با مردان غریبه دارند یا نه. با این حال او قربانی نیست. دو عنصری که ما می‌خواستیم این بود که او قدرت و وقار خود را داشته باشد.

-بهتاش صناعی‌ها: ما تصمیم گرفتیم که یک نوع زن ایرانی متفاوت در فیلم خود نشان دهیم. در برخی از فیلم‌های ایرانی، شما زنانی را می‌بینید که ضعیف هستند و تحت فشار قرار دارند و قربانی می‌شوند اما ما کسی را می‌خواستیم که قوی باشد. کسی که بتواند برای خود و دخترش مبارزه کند، کسی که منتظر نیست ببیند چه اتفاقی می‌افتد، بلکه برای آینده و سرنوشت خودش مبارزه می‌کند.

*درباره هنرپیشه جوان فیلم که نقش دختر ناشنوا را بازی می‌کند صحبت کنید، چطوری او را پیدا کردید؟

-بهتاش صناعی‌ها: ما نزدیک به ۱۰۰ تست بازیگری داشتیم، از تعدادی از دخترانی که واقعا ناشنوا بودند آزمون گرفتیم و سرانجام آوین (پوررئوفی) را انتخاب کردیم که ناشنوا نیست، اما والدینش ناشنوا هستند. بنابراین زبان اشاره را بسیار خوب می‌شناسد. مادرش به مریم زبان اشاره یاد داد، آن‌ها شیمی عالی‌ای داشتند.

انتهای پیام/

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰