به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، علی نعیمی روزنامهنگار در یادداشتی به فقدان خلاقیت در ساخت برنامههای ترکیبی در تلویزیون و دلایل افت این رسانه در این زمینه پرداخته است.
متن یادداشت به شرح زیر است:
«یکی از مهمترین دلایل افت تلویزیون در برنامهسازی فقدان خلاقیت در ساخت برنامههای ترکیبی است. فقر ایده در میان برنامهسازان تلویزیون و نبود افراد کاربلد در مقام تهیهکننده و کارگردان باعث شده است که تلویزیون به یک بنگاه عریض و طویل تولید برنامههای کپی شده تبدیل شود. بدون هیچگونه ایده و چشماندازی و بدون هیچ نوع هدفگذاری برای رسیدن به یک نقطه مشترک. این اتفاق در سالهای اخیر به دلیل گسترش شبکههای تلویزیونی بیشتر به چشم میآید و پر کردن آنتن شبکهها با برنامههای حاضر و آماده کار راحتی به نظر میرسد.
اگر نگاهی به برنامههای مناسبتی کنیم از عید نوروز تا اعیاد مذهبی که در طول سال وجود دارد، در تمامی آنها یک خط اصلی برای اجرا وجود دارد و همگی از یک فرمول واحد استفاده میکنند. گویی مثل دستور آشپزی فرمول ساخت برنامههای مناسبتی در کمد مدیران تلویزیون است و با رسیدن به هر کدام از آنها باز هم به سراغ آن میروند.
اگر اعیاد باستانی مثل عید نوروز و شب یلدا باشد، حضور چند چهره مطرح ترجیحا بازیگر و خواننده و ورزشکار و گپوگفتهای همیشگی و خواندن شعر و اجرای چند قطعه موسیقی به صورت پلیبک و دست آخر هم یک دکلمه شاعرانه و ماجرا تمام میشود.
در اعیاد مذهبی این فرمول را با اضافه کردن یک گروه تواشیح میتوانید روی آنتن ببرید و آب از آب تکان نمیخورد. هیچ مدیری هم به برنامهساز خرده نمیگیرد، پس خلاقیت کجاست؟ چرا هیچ آیتمی در برنامههای مناسبتی ربطی به همدیگر ندارند؟ چرا پخش موسیقی تنها صرفا به خاطر پر شدن آنتن انجام میشود؟
این موضوع حتی در ایام عزادارای و روزهای عزای مذهبی هم به شکل کلیشهایتر و تکراریتر دیده میشود. همین برای مدیران تلویزیون بس که بیش از ۱۰ سال است در ایام دهه اول محرم سریال مختارنامه را به عنوان یک اصل فراموشنشدنی از یکی از شبکهها پخش میکنند.
جالب آنکه برای هر کدام از این رویدادها کلی شورای تخصصی در سازمان صداوسیما وجود دارد که برای رسیدن به هر مناسبتی، مثلا ماه مبارک رمضان و یا اعیاد شعبانیه، نشستهای تخصصی و جلسات کارشناسی میگذارند، ولی خروجی آنها در تمام این سالها هیچ فرقی با یکدیگر ندارد. به همین دلیل شاهدیم که بعد از موفقیت نسبی برنامه «ماه عسل» با اجرای احسان علیخانی و تعطیلی این برنامه با خواست علیخانی – که اتفاقا هوشمندانه صورت گرفت – تمامی شبکههای تلویزیونی در ماه رمضان اقدام به تولید برنامههای گفتوگومحور با همان سبک و سیاق «ماه عسل» کردند؛ اتفاق عجیبی که ناشی از نبود برنامهسازهای حرفهای در سازمان است و گروههایی بدون شایسته سالاری در رسانه ملی مشغول فعالیت هستند.
جالب است بدانید کارگردان مسابقه «کودک شو» که از معدود مسابقههای اورجینال تلویزیون است در گفتوگویی با یکی از رسانهها با انتقاد از وضعیت کپیکاری در تلویزیون میگوید که قبلا برنامهسازها از روی برنامههای خارجی کپی میکردند و امروز شاهدیم که از روی دست برنامهساز داخلی تقلب میکنند و هیچ کسی هم نسبت به این عدم رعایت حقوق مادی و معنوی پاسخگو نیست.
در یک دهه گذشته اگر به برنامهسازی در تلویزیون نگاه کنیم به تعداد انگشتان یک دست برنامههای جذاب و با هدف و اصیل پیدا نمیشود. برنامههایی که پشت اجرای آن فلسفه و هدفی وجود داشته باشد و برنامهسازان برای تک تک کارهایی که میکنند فکر کرده باشند. به قدری این برنامهها کم هستند که میتوان به راحتی به یاد آورد که منصور ضابطیان با «رادیو هفت»، رامبد جوان با «خندوانه»، احسان علیخانی با «ماه عسل» و فرزاد حسنی با «کوله پشتی» جزو برنامههای ماندگار تلویزیون هستند که هر چقدر به جلو میرویم از تعداد ساخت چنین برنامههایی کم میشود.
نوروز امسال در پیش است و کرونا باعث شده است مخاطبان تلویزیون بیش از پیش نیازمند ساخته شدن برنامههای با کیفیت برای تجدید روحیه و افزایش آرامش باشند.
اتفاقی که در گروی ساخت برنامههای هدفمند و تاثیرگذار است که از یک مجموعه کارآمد بر میآید. تلویزیون به جای برگزاری جلسات کارشناسی و شوراهای تخصصی که هیچ خروجی مطلوبی ندارند، بهتر است به اصل خودش بازگردد و برنامهسازی را به آدمهای اصیل این حرفه که در همین زمینه تحصیل کرده و تجربه کسب کردند، بسپارد تا باز هم شاهد بازگشت اعتماد مخاطب به تلویزیون باشیم.»
انتهای پیام/