هفته فرهنگی اصفهان اردیبهشت برپا می‌شود/ برپایی دو نمایشگاهِ «دیروز، امروز» در ۱۴۰۰ | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۱
مهدی تمیزی در گفتگو با صبا:

هفته فرهنگی اصفهان اردیبهشت برپا می‌شود/ برپایی دو نمایشگاهِ «دیروز، امروز» در ۱۴۰۰

مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان به تشریح فعالیت‌های این موزه در سال 99 پرداخت و درباره برنامه‌های سال جدید توضیح داد.

مهدی تمیزی مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان در گفتگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا به تشریح فعالیت‌های این موزه در سال ۹۹ پرداخت و گفت: در آغاز سال گذشته تمام ایران و همه کشورهای جهان درگیر شیوع ویروس کرونا شدند و می‌توان گفت که چیزی به نام برنامه‌ریزی برای موزه‌ها و نمایشگاه‌ها باقی نماند. بسیاری از رویدادهایی که برنامه‌ریزی شده بود، از دست رفت و در حقیقت دیگر نمی‌شد آینده برپایی یک نمایشگاه را پیش‌بینی کرد. موزه هنرهای معاصر اصفهان هم از این ماجراها بی‌نصیب نبود و تقریبا تمام نمایشگاه‌های ما به هم خورد، به‌ویژه سه نمایشگاه خارجی که برای سال ۹۹ برنامه‌ریزی کرده بودیم، منتفی شدند و چند نمایشگاهی هم که در سال گذشته قرار بود برگزار شود به دلیل تعطیلی دو ماهه اول سال برپا نشدند.

وی با بیان اینکه موزه هنرهای معاصر اصفهان برای اینکه فاصله‌اش با مخاطبانش زیاد نشود اقداماتی هم در فضای مجازی با آغاز سال ۹۹ در پیش گرفت، بیان کرد: به طور مثال سیزده قسمت موشن‌گرافیک با موضوع «فلسفه هنر» آماده شد که از یک تا سیزده فروردین ۹۹ برای مخاطبان حوزه هنرهای تجسمی پخش شد و این موشن گرافیک ها به فلسفه هنر و زیبایی‌شناسی پرداختند.

تمیزی درباره نمایشگاه‌های سال گذشته موزه هنرهای معاصر اصفهان توضیح داد: کم‌کم این اجازه را دریافت کردیم که نمایشگاه‌ها را با تاکید بر حفظ پروتکل‌‌های بهداشتی برنامه‌ریزی کنیم که اولین نمایشگاه سال ۹۹ در ماه چهارم بود به نام نمایشگاه گروهی «خط روشن» که به هنر لایت آرت یا هنر نور پرداخت. این‌ نخستین‌ نمایشگاه هنر نور در شهر اصفهان بود. بعد از آن در ماه پنجم «نمایشگاه سالانه کانون عکس اصفهان» را داشتیم که یک نمایشگاه گروهی از اعضای کانون عکس اصفهان است. در ماه هفتم ‌نمایشگاه عکسی از مجید کورنگ بهشتی با عنوان «جنگ» فتومونتاژهایی از آثار این عکاس برگزار شد و در ماه هشتم نیز نمایشگاهی از گالری آپادانا داشتیم.

وی افزود: موزه هنرهای معاصر اصفهان در راستای تکریم افرادی که در زمینه پیشبرد اهداف هنری در اصفهان تلاش کردند، نمایشگاه «مروری بر فعالیت‌های آثار هنری گالری کلاسیک اصفهان» را در آذر ماه ۱۳۹۷ برپا کرد. در آذر سال ۹۹ به پاس سال‌ها فعالیت هنری ژیلا منانی مدیر گالری آپادانا نمایشگاه مروری بر آثار هنری آپادانای اصفهان برپا شد. گالری کلاسیک اصفهان و گالری آپادانا دو تا از قدیمی‌ترین گالری‌های خصوصی اصفهان هستند که ما مجموعه آثار مدیران این گالری‌ها را که در طول این سال‌ها جمع‌آوری کرده بودند به نمایش درآوردیم. در اسفند ماه و فروردین ۱۴۰۰ نمایشگاه «مروری بر آثار نوشین نفیسی» را داریم که نوشین نفیسی یکی از هنرمندان اصفهان است که آثار طبیعت‌گرایانه‌ای دارد و حوزه‌های ویدیوآرت، نقاشی و چیدمان فعالیت می‌کند.

رونمایی از چند کتاب

مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان درباره کتاب‌های که سال گذشته توسط این موزه رونمایی شد، عنوام کرد: در اواخر سال ۹۹ رونمایی از کتاب «نقاشان معاصر اصفهان» در جلد اول را داشتیم و یک رونمایی دیگر از کتاب «تماشای اصفهان» که متشکل از عکس‌های مرتضی بخردی معمار و کلکسیونر است. عکس‌های این کتاب برگرفته از عکس‌های او در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ در اصفهان است.

تمیزی با اشاره به اینکه در ماه اردیبهشت هفته فرهنگی اصفهان در این شهر برگزار می‌شود که سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا این هفته فرهنگی برپا نشد، اظهار کرد: ما در اردیبهشت ۱۴۰۰ نمایشگاهی خواهیم داشت به نام «مروری بر آثار معماران امروز اصفهان». دو کتاب هم‌ رونمایی خواهیم کرد به عنوان «ما، مادر» که نقاشی‌های کودکان ۴ تا ۶ سال از صورت مادرشان است. دومین کتاب «مردی با دوربین عکاسی» است که گفتگویی با رضا نوربختیان نخستین عکاسی است که به اروپا رفته و عکاسی صنعتی را به صورت آکادمیک فرا گرفته است.

تمیزی در پایان درباره فعالیت‌ها و رویکردهای موزه هنرهای معاصر اصفهان در سال ۱۴۰۰ خاطرنشان کرد: دو نمایشگاه دیگر از سلسله نمایشگاه‌های «دیروز، امروز» برنامه‌ریزی شده است. اولین دوره این نمایشگاه‌ها در سال ۹۸ برپا شد. این سلسله نمایشگاه‌ها به این صورت برنامه‌ریزی شده است که هر هنرمند چهار اثر از خود را به موزه تحویل داده و بعد به نمایش در می‌آیند، اما باید دو اثر متعلق به دوران اولیه فعالیت هنری او باشد و دو اثر متعلق به دوران امروز کاری هنرمند. یکی از نمایشگاه‌ها مربوط به هنرمندان‌ مجسمه‌ساز و دیگری به هنرمندان‌ کاریکاتوریست تعلق دارد.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است