رمضان ۱۴۰۰ تلویزیون چه برنامه‌هایی دارد/ بازگشت به سریال‌های برزخی | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۵۶
در نشست خبری تشریح شد؛

رمضان ۱۴۰۰ تلویزیون چه برنامه‌هایی دارد/ بازگشت به سریال‌های برزخی

نشست خبری دبیر دبیر شورای معارف و مدیر شبکه قرآن و معارف سیما به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، نشست مجازی دبیر شورای معارف و مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، درباره تبیین برنامه‌های ماه رمضان شبکه‌های سیما، یکشنبه ۲۲ فروردین‌ماه ساعت ۱۱ برگزار شد.

در ابتدای این نشست پس از قرائت آیاتی از قرآن کریم جواد شیخ اکبری دبیر شورای معارف و مدیر شبکه قرآن و معارف سیما درباره ملاحظات و رابردهای سیما گفت: مهم‌ترین ملاحظه که راهبردهای ما را تحت تاثیر قرار داد موج چهارم کرونا بود که خیلی از برنامه‌ریزی‌های انجام شده را تحت تاصیر قرار داد. قرار بود مردم با حضور در فضای عمومی از برنامه‌ها استفاده کنند که با محدودیت‌های کرونایی روبرو شدند.

وی ادامه داد: دومین ملاحظه فضای سخت اقتصادی و معیشتی است، که مردم با آن روبرو هستند و ماه رمضان ماه مناسبی برای آن هستند که مردم در آن مشارکت‌های عمومی و پویش‌های اجتماعی شرکت کنند. ملاحظه آخر ما مناسبت مهم انتخابات است که پیش رو داریم و به این ملاحظات در تدوین راهبردهای سیما توجه کردیم.

شیخ اکبری درباره شدت شیوع ویروس کرونا عنوان کرد: بحث کرونا خیلی جدی بود. از قبل با کسانی که در حوزه تبلیغات میدانی فعالیت داشتند، هماهنگ کرده بودیم تا مردم در فضای عمومی از برنامه‌ها استفاده کنند حال با موج کرونا این خلا را باید رسانه ملی جبران کند. همچنین اینکه مردم شرایط اقتصادی مناسبی ندارند، باعث شد پویش‌های اجتماعی شکل بگیرد.

دبیر شورای معارف و مدیر شبکه قرآن و معارف سیما درباره راهبرهای محتوایی سیما توضیح داد: مهم‌ترین راهبرد محتوایی سیما در ماه رمضان در حرکت صبر و استقامت مردم است که مورد تایید رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز است. سیما هم سعی دارد در برنامه‌های خود این مفاهیم را تبیین کند. بحث امیدبخشی بحث جدی دیگری بود که مد نظر قرار دادیم. ضرورت آرام‌بخشی و انس با قرآن، بحث ایجاد نشاط قلبی در ماه رمضان و ایجاد فضای معنوی در این ماه به صورت جدی مورد بررسی قرار گرفت.

او ادامه داد: ذیل بحث نشاط معنوی، مواسات و همدلی پویشی با سازمان تبلیغات اسلامی با عنوان «مردم ماه» انجام شد که مردم را به انجام کار خیر تشویق می‌کند. پویش «مردم ماه» پویش مهم مردم در ماه رمضان خواهد بود که مردم در این ماه بتوانند همدیگر را به کار خیر تشویق کنند و افرادی که در این حوزه فعال هستند را به جامعه معرفی کنیم.

اضافه شدن سه بخش قرآنی در زمان‌های مختلف

شیخ اکبری در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره سه حوزه‌ قرآنی و معنوی سیما در ماه مبارک رمضان عنوان کرد: سه حوزه خیلی مهم در سیما داریم، ترتیل و جزء خوانی، دعا و مناجات خوانی و سخنرانی. این برنامه‌ها طوری برنامه ریزی شده که مردم بتوانند با سلیقه و گرایش خود ازشان استفاده کنند.

وی درباره بخش ترتیل‌خوانی خاطرنشان کرد: ترتیل خوانی از بعد از اذان صبح آغاز می‌شود که هم از حرم امام رضا و هم از جمکران پخش می‌شود و تا افطار روی آنتن شبکه‌های مختلف می‌رود. هر ساعتی از روز که مخاطبان بخواهند، می‌توانند از این بخش در شبکه دلخواه استفاده کنند.

دبیر شورای معارف و مدیر شبکه قرآن و معارف سیما درباره ترتیل‌ و جزءخوانی در نیمه‌ شب بیان کرد: ۲ ترتیل در نیمه شب طراحی کردیم. یکی در شبکه آموزش از ۱۰ شب تا یک بامداد و دیگری شبکه قرآن از یک تا ۲ بامداد.

شیخ اکبری درباره بخش دعا و مناجات‌خوانی تصریح کرد: حوزه دعا و مناجات خوانی امسال، ویژه‌تر از سال گذشته برنامه‌ریزی شده که از ساعت ۱۱ و نیم شب با شبکه یک آغاز می‌شود، بعد از آن شبکه ۲ برنامه مناجات خوانی دارد و شبکه سه با میثم مطیعی ساعت یک بامداد انجام می‌شود. شبکه پنج با حدادیان و شبکه قرآن از ساعت ۱۰ شب از کربلا این برنامه را شروع می‌کند و ساعت ۲ بامداد نیز از امام زاده صالح روی آنتن می‌رود.

او درباره بخش سخنرانی‌ها مطرح کرد: شبکه‌های مختلف سیما و ساعت‌های متفاوت سخنرانی‌های مذهبی را پوشش می‌دهند. شبکه یک برنامه «درس‌هایی از قرآن»، شبکه ۲ سخنرانی مذهبی حسین انصاریان و شبکه سه برنامه سخنرانی رفیقی و شبکه پنج نیز این برنامه را پوشش می‌دهند.

برنامه‌های رمضانی سیما

دبیر شورای معارف و مدیر شبکه قرآن و معارف سیما در بخش پایانی صحبت‌هایش درباره برنامه‌های شبکه یک سیما بیان کرد: برنامه سحر شبکه یک سیما با عنوان «ماه خدا» با اجرای سلطانی طراحی شده است. ویژه اذان نیز برنامه «آفتاب شرقی» به صورت زنده روی آنتن می‌رود و برنامه «دعوت» ویژه افطار پخش می‌شود. همچنین این شبکه میان برنامه‌هایی دارند.

وی درباره برنامه‌های شبکه دو و سه بیان کرد: برنامه سحر شبکه دو سیما از کربلای معلی به صورت زنده اجرا می‌شود. برنامه «دست در دست» با پویش «مردم ماه» اجرا می‌شود و ویژه برنامه افطار با عنوان «آدم‌های خوب شهر» روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود. شبکه سه نیز ویژه برنامه سحرگاهی برنامه «ماه من» را در نظر دارد و برنامه «سمت خدا» نیز به صورت زنده ادامه پیدا می‌کند.

شیخ اکبری درباره برنامه‌های شبکه عنوان بیان کرد: شبکه چهارم ویژه برنامه سحر را با نام «سحوری» در نظر دارد و برنامه افطار آن سری دوم مجموعه «زندگی پس از زندگی» است که به زندگی معاد و برزخ می‌پردازد. برنامه «سوره» به صورت تخصصی موضوعات قرآنی را پیگیری می‌کند و کارهای کوتاهی نیز در شبکه اختصاص یافته است.

وی درباره برنامه دیگر شبکه‌ها خاطرنشان کرد: «خلوتگه عارفان» ویژه سخر، برنامه «تا نیایش» و «جشن رمضان» در شبکه پنج روی آنتن می‌رود و ویژه برنامه افطار شبکه نیز با نام «عقیق» اختصاص یافته است. شبکه آموزش هم سری برنامه‌های منطعف با ماه رمضان را ویژه برنامه افطار و ویژه برنامه مشاهده قرآنی طراحی کرده است. ویژه برنامه «رفیق» در شبکه امید برای نوجوانان طراحی شده است که در آن با با نخبگان علمی که موضوع معنویت در زندگی آن‌ها دیده شده است، گفتگو می‌کند.

پخش ویژه برنامه سحری برای اولین بار در شبکه پویا

دبیر شورای معارف و مدیر شبکه قرآن و معارف سیما افزود: شبکه افق برنامه سحرگاهی ویژه با موضوع مهدویت و ویژگی‌های جامعه‌ای که منتظر حضرت مهدی هستند را در نظر گرفته است. همچنین ویژه برنامه «چشمه» با موضوع مسجد محوری روی آنتن این شبکه می‌رود. شبکه مستند، «مستند نور» را همچون گذشته در نظر گرفته و همچنین مستند «یک چکه ماه» را روی آنتن می‌برد. شبکه پویا نیز برنامه سحری را برای کودک و نوجوان در نظر گرفته است.

شیخ اکبری درباره ویژه برنامه‌های شبکه قرآن تاکید کرد: شبکه قرآن در ماه رمضان برنامه‌های ویژه‌تری دارد. باتوجه به فضایی که شرایط کرونا ایجاد کرده بود، سخنرانی‌ها را ویژه‌تر دیدیم. برنامه «مهمان خدا» ویژه برنامه سحر است که از شبکه قرآن تقدیم مخاطبان می‌شود. برنامه «ضیافت» نیز به بررسی زندگی علما در زمان افطار می‌پردازد. در حوزه تلاوت برنامه‌ای به نام با «فاخر» داریم که تلاوت‌های بزرگان را بررسی می‌کند.

وی در پایان در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره پخش سریال‌ و نمایش‌هایی با مضامین قرآنی مطرح کرد: حوزه نمایشی کمی متفاوت‌تر است، مهم‌ترین محوریتی که در این حوزه ابلاغ شد، سریال «احضار» است که به موضوعات معنوی و ماورایی و موضوع برزخ می‌پردازد. موضوع سریال شبکه سه نیز متناسب با حال و هوای ماه مبارک درنظر گرفته شده است.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰