استفاده از زمان‌های مرده در «پادکست قصه‌گویی» | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۵

استفاده از زمان‌های مرده در «پادکست قصه‌گویی»

«پادکست قصه‌گویی» بخش جدیدی در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که در دوره بیست‌وسوم این رویداد برگزار خواهد شد.

به گزارش صبا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا آقایی مسئول کمیته پادکست بیست و سومین دوره  جشنواره قصه‌گویی با معرفی بخش تازه این جشنواره، بیان کرد: با توجه به این‌که در حال حاضر زمان زیادی را در فضای مجازی سپری می‌کنیم و گذشت زمان در این روزها ارزشمندتر شده است، گوش دادن به پادکست‌ها کمک می‌کند تا از وقت‌های به اصطلاح مرده استفاده بهتری داشته باشیم.

علیرضا آقایی ادامه داد: پادکست قصه‌گویی یک فایل صوتی قصه‌گویی است که براساس شرایط و ضوابطی که در شیوه‌نامه به‌طور کامل توضیح داده شده است برگزار می‌شود. این بخش محدودیت سنی ندارد و بخش آزاد محسوب می‌شود؛ بنابراین مربیان کانون، افرادی که بیرون از کانون هستند، فعالان حوزه پادکست و تمام علاقه‌مندان امکان شرکت در این بخش را دارند و می‌توانند فایل‌های صوتی خود را از طریق بارگذاری در سایت جشنواره برای ما ارسال کنند.

مسئول کمیته پادکست جشنواره قصه‌گویی درباره ایده شکل‌گیری و اضافه شدن این بخش به جشنواره گفت: اگر به جشنواره پانزدهم و شانزدهم قصه‌گویی برگردیم، قصه‌های صوتی در آن دوره‌ها پایه‌ریزی شد. دو دوره بخش قصه‌های صوتی را داشتیم و شیوه‌نامه‌اش را نوشتیم که قصه‌های فراوانی هم به دست ما رسید. اما تفاوت قصه‌های صوتی و پادکست در این است که پادکست قابلیت بارگذاری در فضای مجازی را دارد و خیلی از اپلیکیشن‌ها و سایت‌های مختلف می‌توانند این پادکست‌ها را منتشر و مخاطبان آن را دانلود کنند.

آقایی در پاسخ به اینکه بخش پادکست می‌تواند به ترویج قصه‌گویی کمک کند، بیان کرد: قصه‌گویی زمانی باقی خواهد ماند و می‌تواند جایگاه خود را حفظ کند که با تغییرات زمان و فناوری خودش را وفق دهد. ما الان قصه‌گویی روی صحنه، قصه‌گویی کلاسیک و قصه‌گویی ۹۰ ثانیه‌ای داریم که اقدام بسیار ارزنده‌ای بود و به‌صورت ویدیو فایل‌ در بستر فضای مجازی ارسال شد؛ اما جای پادکست قصه‌گویی خالی بود.

وی افزود: جالب است بدانید اصلا سایتی که مختص پادکست قصه‌گویی باشد و به‌اصطلاح یک مدیریت قوی و پیوسته آن را اداره و به‌روز کند نداریم. البته جسته و گریخته دوستانی کارهایی کرده‌اند، اما اگر کانون به سمتی برود که یک پایگاه صوتی برای قصه‌های شنیداری و پادکست داشته باشد، شاید یک زمانی به جایی رسیدیم و اپلیکیشنی هم برایش طراحی شد و علاقه‌مندان از طریق گوشی موبایل و تبلت توانستند این پادکست‌ها را بشنوند.

مسئول کمیته پادکست جشنواره قصه‌گویی با اشاره به گسترش فضای مجازی و استفاده از این فضا برای کارهای مختلف اظهار کرد: با تغییراتی که الان در مقتضیات زمان اتفاق افتاده است ما هم باید تغییر کنیم. نسل نوجوان در فضای مجازی سیر می‌کنند و شاید بیشتر از ما بر این محیط احاطه داشته باشند، بنابراین سعی می‌کنند نیاز خود را از این فضا بگیرند. کمتر نوجوانی را پیدا می‌کنید که هدفون یا یک هندزفری همراهش نباشد. اگر بتوانیم برای پادکست قصه‌گویی، محتوا را براساس آنچه نوجوان و کودک امروز می‌خواهند درست تشخیص دهیم و انتخاب کنیم، به‌نظرم این دغدغه‌مندی که این نسل به قصه‌گویی گرایش پیدا کنند برای ما برطرف خواهد شد.

وی ادامه داد: با وضعیت شیوع بیماری کرونا، ارتباط بچه‌ها با فضای مجازی بیشتر شده است. فکر می‌کنم اگر بتوانیم قصه‌ها و محتوای‌شان را درست انتخاب کنیم، با توجه به این‌که سخت‌افزار و کانالش وجود دارد، ارتباط خوبی به‌ویژه با نوجوان‌ها برقرار خواهد شد.

آقایی خاطرنشان کرد: پادکست، بخش تازه‌ای برای جشنواره است و هر بخشی که تازه وارد می‌شود نیاز به چکش کاری دارد، کمی تجربه باید به آن افزود تا به مرور پخته شود. ما تلاش کردیم با مشورت اساتید در این زمینه و این بخش، شیوه‌نامه را تنظیم کنیم تا نواقص کمتر شود.

او در پایان اظهار امیدواری کرد کسانی که در زمینه قصه‌گویی فعالیت می‌کنند بتوانند در زمینه پادکست هم‌ کارهایشان را ارسال کنند و جشنواره بیست‌وسوم یک جشنواره عالی با پایانی بسیار خوشی باشد.

بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به دلیل شیوع بیماری کرونا به صورت مجازی برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره می‌توانند برای مطالعه فراخوان و ثبت‌نام در آن به پایگاه جشنواره به نشانی www.kanoonfest.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰