فاطمه معتمدآریا: با «قلندر خونه» عاشق موسیقی جنوب شدم/ این موسیقی شبیه ندارد | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۴۱

فاطمه معتمدآریا: با «قلندر خونه» عاشق موسیقی جنوب شدم/ این موسیقی شبیه ندارد

فاطمه معتمدآریا که تهیه کننده یک مستند را برعهده گرفته و فیلمش با نام «سبالو» روی پرده است درباره دلیل همکاری با این پروژه گفت.

به گزارش صبا، مستند «سبالو» به کارگردانی محسن نساوند این روزها بر پرده سینماهای هنروتجربه است. تهیه‌کنندگی این مستند را فاطمه معتمدآریا از بازیگران شناخته‌شده سینمای ایران برعهده دارد. معتمدآریا طی سال‌های اخیر با ایفای نقش‌های متعدد در آثار کارگردان‌های جوان با آن‌ها همراهی و از آن‌ها حمایت کرده‌ و حالا به عنوان تهیه‌کننده در کنار یک مستندساز جوان قرار گرفته‌است. ایلیا محمدی‌نیا در آخرین شماره ماهنامه هنروتجربه، گفت‌وگویی با معتمدآریا درباره «سبالو» داشته‌است که می‌خوانید.

*مستند «سبالو» درباره بخشی از موسیقی غنی بوشهر است. تا پیش از این فیلم، چه اندازه با موسیقی این منطقه آشنا بودید؟
-علاقه من به موسیقی بوشهر با نمایش «قلندر خونه» کار آقای ایرج ‌صغیری در تئاتر شهر شروع شد؛ نمایشی سراسر از طنین، سنج و دمام، باقدرت و مسحورکننده. آوای آن برای همیشه در گوشم ماندگار شد. تاثیر نمایش به مدد موسیقی غنی بومی بوشهر از دوران نوجوانی مرا مشتاق شناخت فرهنگ بومی به وسعت ایران کرد.

*چه چیزی در موسیقی بوشهر بیشتر از هر چیزی جذبتان کرد؟
-موسیقی بومی را در هر کجای جهان که بشنوید، یگانگی و بی‌همتایی آن، بر شما تاثیرگذار است؛ موسیقی‌ای که شبیه ندارد. علاوه بر این، اجرای موسیقی در بوشهر آیینی نمایشی دارد که برای من جذابیتش افزون می‌شود.

* چگونه با پروژه فیلم «سبالو» آشنا شدید؟
-از طریق آقای نساوند کارگردان فیلم در جریان ساخت آن بودم ‌و در سفری به بوشهر جلسه‌ای داشتیم که پیشنهاد همراهی من برای ادامه فیلم را مطرح کردند.

*چه عاملی باعث شد پیشنهاد تهیهکنندگی فیلم «سبالو» را بپذیرید؟
-عاملی غیر از همراهی با یک دوست خوب نبود. محسن نساوند زحمت زیادی تا امروز برای آشنایی مردم ‌بوشهر با سینمای فرهنگی کشیده است. گاهی تلاش و زحماتش برای سینما در بوشهر مرا یاد کارهای زاون قوکاسیان در اصفهان می‌اندازد. خب، کمک به او در واقع کمک به سینمای بومی بود که از سال‌های نوجوانی در ذهنم ستایشش می‌کردم.

*به نظرتان حضور بازیگران شناختهشدهای چون شما چه اندازه میتواند در بیشتر دیده شدن اینگونه آثار کمک کند؟
-من تاثیر اصل هر پدیده‌ای را، نه شاخ و برگ اضافه شده آن را قبول دارم. همکاری من با پروژه «سبالو» فقط به دلیل دوستی با آقای نساوند و علاقه به کارشان بود.

*اگر به شما برای سایر فیلمهای مستند پیشنهاد تهیهکنندگی شود، خواهید پذیرفت؟
-مسلما نه… چون فرصت کافی ندارم و بیشتر علاقه‌مند و مشغول به حرفه خودم، بازیگری، هستم.

*تا چه اندازه با گروه هنروتجربه آشنا هستید؟
-با هنروتجربه از شروع فعالیتش آشنا هستم. سکان محکمی برای نمایش ایده‌های نو است. گاهی در این تلاطم و تزلزل اوضاع فرهنگی، دوغ و دوشاب یکی شده، مناسبات نمایشی هم ‌به هم ریخته و فشار افزون بر هنروتجربه آمده است. ولی هنوز پابر‌جاست. در پنج، شش سال اخیر تعداد فیلم‌های نمایش داده‌شده من در هنروتجربه نسبت به نمایش عمومی بیشتر بوده است.

*به نظرتان آیا گروه هنر و تجربه جای مناسبی برای اکران مستندی همچون «سبالو» است؟
-به نظرم هنروتجربه مناسب‌ترین جا برای نمایش «سبالو» است؛ فیلمی جوان، تجربی و خاص.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است