از لزوم توجه به روابط‌عمومی تئاتر تا ایجاد رشته ارتباطات تئاتر | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۴
در مراسم تقدیر از پیشکسوتان و فعالان روابط‌عمومی تئاتر مطرح شد:

از لزوم توجه به روابط‌عمومی تئاتر تا ایجاد رشته ارتباطات تئاتر

مراسم تجلیل و تقدیر از پیشکسوتان و فعالان حوزه روابط‌عموم ی تئاتر و همچنین رونمایی از 5 عنوان کتاب‌‌ در حوزه ارتباطات، روابط‌عمومی و رسانه در دومین روز از هفته روابط‌عمومی که در سال1400 با عنوان «روابط‌عمومی ؛ فرهنگ، هنر و توسعه ارتباطات اجتماعی » نامگذاری شده است و امسال به روابط عمومی تئاتر اختصاص یافته است ، با همکاری ستاد برگزاری هفته ی روابط عمومی و کانون روابط عمومی خانه تئاتر برگزار شد.

به گزارش صبا به نقل از کانون روابط عمومی خانه تئاتر، همزمان با ۲۸ اردیبهشت ماه، در دومین روز از هفته روابط‌عمومی که در سال ۱۴۰۰ با عنوان «روابط‌عمومی؛ فرهنگ، هنر و توسعه ارتباطات اجتماعی» نامگذاری شده است، مراسم تجلیل و تقدیر از پیشکسوتان و فعالان حوزه روابط‌عمومی تئاتر و همچنین رونما یی از ۵عنوان کتاب حوزه ارتباطات، روابط‌عمومی و رسانه در محل سالن استاد جوانمرد عمارت خانه تئاتر برگزار شد.

در این مراسم که توسط شورای سیاست‌گذاری هفته روابط‌عمومی و همراهی کانون روابط‌عمومی خانه تئاتر برگزار شد، هنرمندان تئاتر ی و پیشکسوتان و فعالان حوزه روابط‌عمومی تئاتر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌های کرونایی حضور داشتند.

بعد از اجرای پیمان شیخی مجری صدا وسیما و از بنیانگذاران کانون روابط عمومی خانه تئاتر که به عنوان مجری در مراسم حضور داشت سید غلامرضا کاظمی‌دینان رئیس شورای سیاست‌گذاری هفته روابط‌عمومی در سخنانی ضمن تبریک هفته روابط‌عمومی بیان کرد: با برنامه‌ریزی و همکاری بین ستاد برگزاری هفته روابط‌عمومی و کانون روابط‌عمومی خانه تئاتر تصمیم گرفتیم تا با نامگذاری دومین روز از هفته روابط‌عمومی با نام «روابط‌عمومی؛ فرهنگ، هنر و توسعه ارتباطات اجتماعی» ضمن ارج نهادن به فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه روابط‌عمومی در هنر علی‌الخصوص تئاتر، نسبت به تکریم و تجلیل از پیشکسوتان و فعالان روابط‌عمومی تئاتر اقدام نماییم.

سپس بهروز غریب‌پور نویسنده، کارگردان تئاتر و استاد نمایش عروسکی ایران در پیامی ویدئویی که برای این مراسم ارسال کرده بود، در سخنانی به جایگاه روابط‌عمومی تئاتر و ویژگی‌های یک روابط‌عمومی موفق اشاره کرد و گفت: نصرت رحمانی شاعر شناخته شده و بزرگی بود. او زمانی گفته بود اگر من به جایگاهی رسیدم از احمد شاملو خواهش می‌کنم مدیریت روابط‌عمومی من را برعهده بگیرد. این کنایه جایگاه روابط‌عمومی را نشان می‌دهد. همانطور که می‌دانید شاملو این توانایی را داشت تا مجلات را از ورشکستگی نجات دهد و یا آن‌ها ارتقا دهد. او سخنران و شاعر خوبی بود و صدای بی‌نظیر و حافظه خوبی داشت. بنابر این همه آنچه که یک روابط‌عمومی باید حرفه‌اش داشته باشد دارا بود. بنابر این اگر کسی بخواهد در این زمینه فعالیت کند من قطعا احمد شاملو را برایش مثال می‌زنم.

در ادامه به مناسبت ۲۸اردیبهشت ماه روز بزرگداشت حکیم عمرخیام، بخشی از اپرای عروسکی خیام به کارگردانی بهروز غریب‌پور پخش شد.

سپس امیرعباس تقی‌پور، عضو شورای سیاست‌گذاری هفته روابط‌عمومی با تاکید بر اینکه فعالیت حرفه‌ای خود را از تئاتر آغاز کرده است از استاد اکبر کریمی مبارکه یاد کرد.

او سپس با بیان اینکه روابط‌عمومی تئاتر در آغاز یک راه قرار دارد، افزود: ما باید مقدمات و زیرساخت‌هایی ایجاد کنیم که روابط عمومی به عنوان یک واحد یا کمپانی و شرکت تئاتری در ساختار‌ها تعریف ش ود. البته در ساختار وزارت‌خانه و اداره‌کل هنرهای نمایشی واحد روابط عمومی تعریف شده و وجود دارد اما چه میزان پاسخ گوی نیازهای گروه‌های تئاتری است و حتی گروه‌های تئاتری چقدر بودجه دارند تا واحد روابط عمومی داشته باشند.

تقی‌پور با اشاره به شر ح وظایفی که در اساسنامه کانون روابط عمومی و تبلیغات تئاتر ذکر شده است، بیان کرد: وظایفی که در این اساسنامه آمده است از توان یک نفر خارج است تا بتواند کار روابط عمومی علمی تئاتر انجام دهد. بنابراین باید ساختار، شرح وظایف و بودجه مشخصی برای گروه‌های تئاتری در نظر بگیریم و با یک اجماع نظر و مشورت برای حل این شرایط راه حل‌های عملی پیدا کنیم.

مدیر مسئول ماهنامه مدیریت ارتباطات در پایان گفت: امیدوارم حداکثر تا شش ماه آینده به یک کتابچه ‌ای برسیم و بگوییم انتظارمان از روابط عمومی تئاتر چیست، چه حداقل‌هایی باید در نظر بگیریم، چه تغییراتی در ساختار تشکیلات موسسات تولید کننده تئاتر و تهیه کننده ‌ها در نظر بگیریم و با جمع‌بندی نقطه نظرات در سال آینده جشنی برای روابط‌عمومی تئاتر برگزار کنیم.

شهرام گیل‌آبادی مدیرعامل خانه تئاتر در ادامه این مراسم، با حضور در جایگاه بیان کرد: با توجه به شرایط پیش آمده و محدویت‌های کرونایی، امروزه قرار گرفتن در اجتماعات و ارتباط با دیگران را بیش از پیش قدر می‌ دانیم و امیدواریم شرایط به نحوی پیش برود که بتوانیم دوباره با آرامش درکنار هم قرار بگیریم. این یک حرکت ارتباطی است که مراقب دیگران و خودمان باشیم و همان طور که زمین گرد است باید مطمئن باشیم که هرکاری با دیگران انجام دهیم دوباره به خودمان برمی گردد.

وی ادامه داد: چیزی که ماهیت ارتباط را تشکیل می‌ دهد گفت وگو و گفت است و این اکسیر گمشده زمانه ما است و به همین دلیل است که فضاهای مجازی گسترش پیدا می‌ کند. در این میان باید مهارت شنیدن را هم در خود تقویت کنیم که اگر وجود نداشته باشد یک مانع ارتباطی بزرگ خواهد بود.
گیل‌آبادی با تاکید بر اینکه «عالی ‌ترین و خالص ‌ترین گفت وگو تئاتر است» افزود: تئاتری با خودش گفت وگو می‌ کند، علیه خودش شورش می‌ کند و با صحنه ارتباط می‌گیرد. ارتباطات با مدل است که حیات دارد و زنده است. ما می‌ توانیم یک ارتباطات هوشمند داشته باشیم و این ارتباطات ما را تک و منحصربه فرد می‌ کند و به همین دلیل می‌ توان مدل ‌های ارتباطی گوناگون پیدا کرد. کارگردان تئاتر باید تمام شئون ارتباطی را به کار بگیرد تا هم ارتباط تماشاگر با صحنه را حفظ کند و هم بتواند اثرش را به درستی ارائه دهد. خیلی‌ها جوهره هنرشان بسیار بی‌ نقص است اما در مدل ارتباطی و توسعه ارتباطات دچار مشکل ‌اند.

مدیرعامل خانه تئاتر گفت: کانون روابط عمومی و تبلیغات تئاتر باید فضا و موقعیتی را با کمک همه ایجاد کند تا تضارب آرا و گفت وگو شکل بگیرد و مهارت ‌های لازم برای ارتباط وسیع، همدلی و مشارکت ایجاد شود. ایمان داشته باشیم که نتیجه گفت وگو برد – برد است. در عین حال باید موانع را هم در نظر بگیریم و برای رفع آن‌ها تلاش کنیم. ارتباط انسان را بلند نظر می‌ کند. امیدورام این صنف بتواند ارتباطات راهبردی درون خودش را به درستی تعریف کند و کارگردانان به عنوان جدی ‌ترین موضوعی که باید دنبال کنند از صفر تا صد در کنارشان یک روابط عمومی را بپذیرند.

وی در پایان به لزوم ایجاد یک رشته میان رشته‌ای تحت عنوان ارتباطات تئاتر اشاره کرد و گفت وجود این رشته باعث توسعه فکری همه افراد می‌شود.
در ادامه مراسم محمد رحمانیان نما یش‌نامه‌نویس، کارگردان و مدرس تئاتر با یادی از کریم اکبری مبارکه و بیژن افشار به فیلمی که امیرعباس تقی‌پور در دهه ۶۰ نقش‌آفرینی کرده بود اشاره کرد و گفت: من یکی از نویسندگان این مجموعه بودم و به خاطر دارم که شما نقش اول آن اثر بودید. امیدوارم همانطور که در تئاتر موفق بودید در زمینه روابط عمومی هم از تئاتر استفاده کنید و موفق باشید.

او سپس افزود: روابط عمومی بخشی از بدنه نهاد، سازمان و هرچیزی است که درباره آن صحبت یا تبلیغ می‌ شود و به گونه ‌ای سخنگوی آن نهاد، سازمان و… است.

وی با اشاره به نقصان‌های موجود در واحدها روابط‌عمومی بیان کرد: بخشی از مشکلاتی که ما در کشور داریم به روابط‌عمومی‌ها برمی گردد. روابط عمومی در نهادها باید بتواند از فعالیت‌ها دفاع کند اما این در صورتی است که از وضعیت موجود آگاه باشد. ما مرکز هنرهای نمایشی داریم و وقتی خودشان چیزی نمی‌ دانند و اطلاعی ندارند طبیعی است که برخوردها ی بدی با مخاطبانشان داشته باشند.

این کارگردان اضافه کرد: خانواده تئاتر یک روابط عمومی بزرگ است و وقتی کسی روابط‌عمومی یک اجرا یا شخص خاصی است درواقع او روابط‌عمومی مجموعه تئاتر است. برخی اوقات متاسفانه روابط عمومی سهم کسانی شده که چون کاری برای آن‌ها درنظر نداشتیم این وظیفه به آن‌ها محول شده است. تقلیل دادن به تلفن زدن و بلیت فروشی از روابط‌عمومی تئاتر انتظار نا به جایی است و نباید چنین اتفاقی بیفتد.

او در ادامه با اشاره به فعالیت‌های محمد بهرامی در حوزه روابط عمومی تئاتر بیان کرد: من همیشه از حضور بهترین روابط عمومی‌ها استفاده کردم و در هر شرایطی بهترین راهنمایی ‌ها و کمک ‌ها را دریافت کرده‌ام.

در ادامه این مراسم قطب‌الدین صادقی در پیامی تصویری به اهمیت جایگاه روابط‌عمومی در ارتقا تئاتر اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین ویژگی‌های فرهنگ و زندگی اجتماعی در دوران معاصر روابط عمومی است که از آن به عنوان هنر هشتم یاد می‌ شود. ارتقا سطح فرهنگ و انتشار اطلاعات در سطح گسترده از مهمترین وظایف افرادی است که در سازمان‌ها فعالیت می‌ کنند.

آیتم موسیقی سنتی به سرپرستی علی المعی عضو هیات مدیره انجمن موسیقی خانه تئاتر از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

در بخش دیگر این مراسم ستاد برگزاری هفته روابط‌عمومی و کانون روابط‌عمومی خانه تئاتر با اهدا لوح تقدیر و هدایایی به محمد بهرامی، وحید لک، زهرا شایان‌فر، مصطفی محمودی به‌عنوان پیشکسوتان و بنیانگذاران کانون روابط عمومی تئاتر در حوزه روابط‌عمومی تئاتر و علیرضا سعیدی، الهه باقری، فریبا جدیدی، آوا فیاض به‌عنوان فعالان شاخص این حوزه و با حضور غلامرضا کاظمی دینان، مریم کاظمی، امیر عباس تقی‌پور و محمد رحمانیان تقدیر کرد.

در پایان مراسم نیز از ۵ عنوان کتاب با نام‌های «جست وجو ی حقیقت در انبوه اخبار دروغ» ترجمه خد یجه حیدری، «جنگ ذهنیت ‌ها برا ی تغییر عینیت‌ها» تالیف مازیار ناظمی، «تقارن هم سو و دور هم گرا» نوشته شهرام گیل آبادی، «آموزش مهارت برقرار ی ارتباط» ترجمه مرتضی بهنام و «رهبری ارکستر واژه ‎ها» نوشته علی اسدی منتشر شده توسط انتشارات سیمای شرق در حوزه ارتباطات، روابط‌عمومی و رسانه با حضور نویسندگان این آثار رونمایی شد.

در ادامه مراسم مونا رحمانی استاد ارتباطات و استراتژیست از لزوم شکل گیری کالج‌های تخصصی روابط عمومی گفت و تاکید کرد: آنچه که باید گفت گفته شد و آنچه که باید شنیده می‌شد شنیده شد، چند سالی هست به یک نکته‌ای بسیار ایمان دارم و هر جایی که این اجازه را پیدا کردم که کلامی داشته باشم بیان کرده‌ام که چقدر خوب است که ما تقدیر بکنیم و چقدر جذاب هست که پیشکسوت‌ها کنار ما هستند و چقدر خوب است که این بزرگداشت‌ها هست و چه قدر بهتر میشود که به نتیجه برسد. اجازه بدهید از دریچه‌ی دیگری حرف بزنم جامعه‌ی روابط عمومی احتیاج دارد به آکادمی روابط عمومی، جامعه روابط عمومی احتیاج دارد به تربیت کردن مدیران جوان روابط عمومی، مفاهیمی مثل پلتفرم‌های اجتماعی، مفاهیمی مثل مسئولیت اجتماعی مثل چگونه اثر گذاشتن بر مخاطب مثل برندینگ و پرسونال برندینگ و همان طور که آقای غریب‌پور اشاره کردند، اینکه هر فردی مدیریت ارتباطات خودش را بلد باشد و شبکه‌ی ارتباطاتی خودش را بتواند بسازد، کجای این کشور آموزش داده میشود؟! آیا در دانشگاه‌های ما؟ پس چطور می‌توانیم از دیکته‌ی ننوشته شده انتظار غلط نداشتن داشته باشیم؟! ما حتما باید کالج تخصصی داشته باشیم و اگر عزیزان علاقه‌مند هستند که در حوزه روابط عمومی و ارتباطات تئاتر شرکت بکنند، فعالیت داشته باشند و حرفه‌ی تخصصی‌شان باشد، بتوانند آنجا دوره‌هایی را بگذرانند، این خواسته‌ی بسیاری از عزیزانی هست که در شبکه‌ی ارتباطی بنده حضور دارند.

در پایان زینب لک رئیس هیات مدیره کانون روابط عمومی خانه تئاتر از حضور اساتید و متخصصین در مراسم ابراز خرسندی کرد و گفت: انقدر امروز از دیدار هم در این مراسم خوشحال شدیم که فراموش کردیم یک سال پیش به دلیل مواجهه به بحرانی ناشناخته در فاصله و اضطراب بودیم و البته از اینکه خطر را به جان پذیرا بودید و در این مراسم حضور داشتید از طرف هیات رئیسه کانون روابط عمومی خانه تئاتر بسیار سپاسگزارم. لک در ادامه افزود که هر آنچه باید از طرف کانون روابط عمومی خانه تئاتر بیان می‌شد در چیدمان و برنامه ریزی این مراسم بیان شد و اساتید حوزه تئاتر و ارتباطات تمامی نکات را به درستی و دقت ابراز کردند و در آینده‌ای نزدیک برآیند و تاثیرات این مراسم را در عمل اجرایی خواهیم کرد.

انتهای پیام/

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰