۶۶ میلیارد تومان تسهیلات به یک پلتفرم‌ داده شد/ حمایتی که از سال ۹۸ شفاف‌سازی نشده است | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۲
رییس سازمان سینمایی حوزه هنری اعلام کرد؛

۶۶ میلیارد تومان تسهیلات به یک پلتفرم‌ داده شد/ حمایتی که از سال ۹۸ شفاف‌سازی نشده است

حمیدرضا جعفریان رییس سازمان سینمایی حوزه هنری با حضور در برنامه «شهرفرنگ» شبکه خبر درباره برنامه‌های حوزه هنری برای حمایت از اکران و رونق گیشه و چشم انداز این سازمان در بخش تولید محتوا گفت.
به گزارش صبا، حمیدرضا جعفریان رییس سازمان سینمایی حوزه هنری روز جمعه ۲۱ خردادماه با حضور در برنامه «شهر فرنگ» شبکه خبر پیرامون بازگشت رونق به سینماها در دوره بازگشایی مجدد سینماها توضیحاتی را ارایه داد.
جعفریان در ابتدا درباره وضعیت دخل و خرج و بازگشایی سالن‌های حوزه هنری در شرایط فعلی عنوان کرد: در یک سال و نیم اخیر، فضای سینما فضای رکود را تجربه و تحمل کرد، منتها حوزه هنری از گذشته با تعداد صندلی‌ها و سالن هایی که داشته، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین سینماداران کشور بوده که با یک نگاه ماموریتی در این عرصه حضور خوبی داشته است.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۴۵ پرده سالن در اختیار حوزه هنری است که به تازگی چندین سالن هم به آن اضافه شد و در حال افتتاح هستند. انشاالله تا انتهای امسال در فاز یک توسعه که دوستان ما در موسسه بهمن سبز برنامه آن را داشتند، به حدود ۱۸۳ سالن هم خواهد رسید.
این مدیر سینمایی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر سالن‌های حوزه هنری، امکان نمایش فیلم دارند یا خیر بیان کرد: بله، هم اکنون سالن‌ها با همان برنامه همیشگی در تمام کشور فعالیت دارند و طبق ضوابط ستاد مقابله با کرونا، چون سینماها به گروه مشاغل ۲ منتقل شدند، تقریبا شهرها شرایط پایداری را سپری می‌کنند و سینماهای شهرهای مختلف حوزه هنری باز هستند.
رییس سازمان سینمایی حوزه هنری درباره نبود اعتماد تهیه‌کننده‌ها برای پخش فیلم‌هایشان در سالن‌های سینما با توجه به کم رونق شدن سالن‌ها، گفت: ما در بخش توزیع آسیب‌شناسی‌هایی کردیم که علت این رکود و نبود رونق سینما سه ریشه دارد که یکی از بحث‌های آن، نگرانی و ترس مخاطبان و مردم از فضای بسته است که با تزریق واکسن کرونا به زودی این نگرانی برطرف خواهد شد.
او ادامه داد: دلیل بعدی بحث تبلیغات و ترویج است که عمدتا بار اصلی را در فضای سینمایی کشور، سازمان صداوسیما به عهده داشت که در یک سال و نیم اخیر خیلی کم رنگ‌تر شده است و مانع سوم و اصلی حال حاضر کم رونقی سینما، نگرانی یا ترس صاحبان اثر از دیده نشدن فیلم‌های‌شان است که اگر ما صاحبان فیلم ها را حمایت کنیم که آثارشان را برای اکران بیاورند، این‌مانع برطرف می‌شود که در نهایت با همکاری صداوسیما، بتوانیم به رونق سینما کمک کنیم.
ارایه بسته تشویقی و حمایتی حوزه هنری به صاحبان آثار
جعفریان همچنین به ارایه بسته تشویقی و حمایتی حوزه هنری به صاحبان آثار اشاره کرد و مطرح کرد: با ارایه این بسته قصد داریم صاحبان آثار را مجاب کنیم که با یک منطق اقتصادی، حاضر شوند فیلم‌های‌شان را اکران کنند. این طرح مبتنی بر سرمایه در گردش است که اگر مشارکت سازمان سینمایی ارشاد هم باشد، حوزه هنری با حسن نیت قصد دارد که این اتفاق را رقم بزند.
وی درباره جزییات این بسته‌های حمایتی عنوان کرد: ما روی عدالت، رقابت و تامین سرمایه در گردش اولیه تمرکز داریم و نسبت به مجموع ظرفیت‌هایی که وجود دارد، یک بسته پیشنهادی به هر فیلم ارایه می‌کنیم و مبتنی بر آن قرارداد اقتصادی بسته خواهد شد. تاکنون پنج فیلم برای اکران و بهره‌مندی از این بسته‌های حمایتی انتخاب شده‌اند که بزودی آماده اکران خواهد شد.
رییس سازمان سینمایی حوزه هنری در پاسخ به این پرسش که با توجه به رویکرد عدالتی و رقابتی آیا در دوره جدید، شاهد نمایش نشدن برخی فیلم‌ها توسط حوزه هنری هستیم یا خیر بیان کرد: دغدغه همه ما در سازمان سینمایی حوزه هنری رونق سینماست و اتفاقا در نقطه مقابل به دنبال تامین محتوا برای سینما هستیم. به نظر بنده طرح این مباحث در این شرایط یک رهزن است و اساسا مساله ما نیست. من فکر می‌کنم بخش عمده‌ای از اتفاقاتی که در گذشته پیرامون موضوع تحریم افتاده، حواشی رسانه‌ای بوده است که برای بعضی‌ها جذاب بوده تا فیلم‌های‌شان بیشتر دیده شود اما ما در دوره جدید حوزه هنری خود را همگام و هم راستا با سازمان سینمایی وزارت ارشاد در این زمینه می‌دانیم و معتقدیم هرگونه اصلاح یا نظری درباره محتوا می‌بایست در مرحله صدور پروانه نمایش فیلم‌ها تجمیع شود تا دیگر استاندارد دوگانه رخ ندهد.
وی درباره تداوم طرح‌های تشویقی امثال نیم‌بها شدن بلیت سینماها، طرح سینما ماشین یا پخش شدن مسابقات ورزشی در سینماها نیز بیان کرد: بعضی از این طرح‌ها که ارایه شد، با موفقیت روبرو نشد و برخی نیز کمک کننده بود. در عین حال حوزه هنری تصمیم به ارایه طرح جدیدی گرفت تا مساله ترغیب صاحبان فیلم به نمایش اثر خود را بصورت کلان حل کند. در بحث آینده پژوهی سینما نیز معتقدیم سینما در دوران تازه اتفاقا نیاز به خلق تجربه‌های تازه دارد و نمی‌توان تصور کرد مثل سابق مخاطب صرفا برای تماشای فیلم به سینما بیاید. در عین حال که اجازه اجرای بسیاری از این طرح‌ها برعهده شورای صنفی نمایش و وزارت ارشاد است و نیاز به تعامل است.
او به استقبال سازمان سینمایی حوزه هنری به اکران فیلم‌های خارجی در چهارچوب ضوابط اشاره کرد و گفت: اینکه این فیلم‌های خارجی در شرایط عادی چه بلایی بر سر تولیدات داخلی می‌آورند، تحلیل دیگری دارد اما ما در شرایط فعلی، شاهد این هستیم که صاحبان فیلم‌ها، آثار خود را برای اکران نمی‌آوردند و بسیاری از سینماها تعطیل شده‌اند. در این شرایط اکران خارجی تحت ضوابط قانونی پیشنهاد بدی نخواهد بود.
با ریشه کن شدن ویروس کرونا مخاطبان سینما به سینما بازخواهند گشت
جعفریان درباره تسویه سازمان سینمایی حوزه هنری با فیلمسازان و سرمایه گذارانی که سال ۹۸ فیلم‌های خود را به نمایش گذاشته بودند، خاطرنشان کرد: با تمام فیلمسازان تسویه به شده است و قبل از سال جدید، با تلاش و همکاری موسسه بهمن سبز، این امر میسر شد.
وی درباره رونق پلتفرم‌های نمایش خانگی در ایام کرونا و جایگزین شدن آن‌ها به جای سینما برای مخاطبان تاکید کرد: ما در ایام کرونا شاهد این رونق بودیم. اما این رونق دلیلی بر اینکه مخاطب دیگر به سینما نرود، نیست. مخاطب به دلایلی که در بالا به آن اشاره کردم به سینما نمی‌آید که انشاالله با ریشه کن شدن ویروس کرونا، مخاطبان سینما به سینما بازخواهند گشت.
جعفریان با اشاره به آنکه معادلات در سینما صنعتی نیست گفت: در زیست بوم سینما نه بازیگران نقش خود را به درستی برعهده گرفته‌اند، نه شفافیت وجود دارد و نه روابط مشخص است. برای مثال در سینما نهادهای زیر مجموعه ارشاد نظیر فارابی یا تصویر شهر مبالغ حمایت خود از فیلم‌ها یا تجهیز سینماها را در سال‌های اخیر اعلام کردند. منتها در فضای نمایش خانگی این اتفاق وجود ندارد.
وی ادامه داد: به طور مثال در سال‌های اخیر صندوق نوآوری حمایت‌هایی را در قالب وام و تسهیلات از سامانه‌های مختلف در حوزه اقتصاد دیجیتال آغاز کرده است. یکی از دریافت کننده‌های این وام یکی از سامانه‌های ویدیوی نمایش خانگی است که حدود ۶۶ میلیارد تومان از نیمه سال ۹۸ تا آخر سال ۹۹ تسهیلات گرفته اما تاکنون جایی اعلام و شفاف نشده است.
جعفریان گفت: اگر ما به دنبال اصلاح ساختار و احیای این صنعت هستیم باید از اینجا شروع کنیم. در این شرایط طبعا حوزه هنری به عنوان یک نهاد تسهیل‌گر وارد میدان می‌شود و با ارائه طرح اخیر ایجاد رونق سینما قصد میانجیگری دارد.
این مدیر سینمایی در پایان درباره برنامه‌های پیش روی سازمان سینمایی حوزه هنری در بخش تولید نیز عنوان کرد: ما در بخش تولید نیز برنامه‌های گوناگونی اعم از سریال‌سازی، تولید سریال نمایش خانگی، تولیدات سینمایی که بخش ارایه الگو در آن پررنگ خواهد بود و بخش زیست بوم انیمیشن فعالیت خواهیم داشت که نسبت به سرفصل‌های سیاستگذاری شده به تولید آثار در این بخش‌ها خواهیم پرداخت.
انتهای پیام/

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۶۹/۶۹۳/۰۲۰/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۳/۶۲۰/۱۵۶/۵۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۷/۸۶۸/۱۴۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۵/۸۴۱/۳۳۹/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۹۹۳/۸۸۰/۰۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۷۶/۰۳۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۲/۰۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۷۹/۹۶۰/۰۰۰