لزوم حمایت از گروه‌های روی صحنه/ برای اعلام تعطیلی تئاتر هیچ ابلاغیه رسمی ندیدیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۴
گفتگوی مدیرعامل خانه هنرمندان ایران با صبا؛

لزوم حمایت از گروه‌های روی صحنه/ برای اعلام تعطیلی تئاتر هیچ ابلاغیه رسمی ندیدیم

مجید رجبی معمار ضمن گلایه از روند اطلاع‌رسانی غیررسمی تعطیلی تئاتر‌ها به دنبال موج پنجم کرونا، اداره کل هنرهای نمایشی و وزارت فرهنگ و ارشاد را موظف به چاره‌اندیشی برای اوضاع تئاتر دانست.  

مجید رجبی‌معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و رییس تماشاخانه ایرانشهر در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا درباره نحوه اطلاع‌رسانی مسئولان برای تعطیلی سالن‌های تئاتر عنوان کرد: سالن‌ها کاملا بی‌تدبیرانه و ناگهانی تعطیل شدند و دست‌اندرکاران حتی یک ابلاغیه به سالن‌داران تئاتر ارسال نکرده‌اند. حتی در سایت رسمی اداره‌کل هنرهای نمایشی هم ابلاغیه‌ای مبتنی بر تعطیلی سالن‌ها و اینکه آیا تمهید و تدبیری در نظر دارند یا خیر وجود ندارد و صرفا تلفنی به بعضی‌ از سالن‌داران اعلام کرده‌اند که تئاتر تعطیل است و چون تئاتر شهر که زیرمجموعه اداره‌کل است، اطلاعیه داد که فعالیتش تعطیل است، گمان‌شان این است که دیگر باید خود هنرمندان بدانند چون وقتی اعلام شد، آقای آشنا کاملا طبیعی گفت «خب همه می‌دانند که وضعیت قرمز شد، یعنی تئاتر تعطیل است و نیاز به اطلاع‌رسانی نیست.»

این چه روش کار اداری و ستادی‌ست؟

او ادامه داد: بله می‌دانیم که وضعیت قرمز است ولی هر وضعیتی اصول خودش را دارد. وزارت فرهنگ و ارشاد باید این وضعیت را به صورت یک ابلاغیه مشخص در سایت رسمی خود اطلاع‌رسانی می‌کرد و تکلیف همه بخش‌های زیر مجموعه‌اش از جمله حوزه تئاتر، سینما، تجسمی و موسیقی را به طور شفاف مشخص می‌کرد. ظاهرا دوستان تجربه کافی در این زمینه ندارند و فقط خواسته‌اند خودشان را راحت کنند و به طور غیررسمی اعلام کردند که تئاتر تعطیل است. جالب‌تر اینکه با سایت‌های فروش مثل تیوال گروهی تشکیل داده‌اند و به آن‌ها هم در گروه اعلام کرده‌اند که بلیت نفروشید!

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران با اشاره به لزوم حمایت از گروه‌هایی که روی صحنه بودند، تصریح کرد: این چه روش کار اداری و‌ ستادی‌ست؟ اطلاع‌رسانی درستی که نکردند به کنار، ولی حتما باید برای گروه‌های نمایشی و به ویژه گروه‌هایی که روی صحنه بودند و یا نوبت اجرا داشتند، تدبیری اندیشیده می‌شد. ما در تماشاخانه ایرانشهر چهار اثر روی صحنه داشتیم و در تماشاخانه انتظامی دو کار در حال اجرا بودند. این آثار و همه نمایش‌هایی که در سالن‌های دیگر روی صحنه بودند، هزینه زیادی کرده‌اند و پس از مشقت تمرین طی این یک سال و‌ نیم، الان آثارشان را آماده اجرا کرده‌اند، اما ناگهان سالن تعطیل شد. به نظرم باید یک تدبیر و‌‌ وعده‌ای برای حمایت از فعالان کل جامعه تئاتر و اگر هم امکان نداشت حداقل از این گروه‌هایی که روی صحنه بودند و نوبت اجرا داشتند، صورت بگیرد که در واقع وظیفه اصلی دست‌اندرکاران هنر و تئاتر همین‌ است.

اداره‌کل هنرهای نمایشی هیچ حمایتی از گروه‌ها نکرده‌ است

رجبی‌معمار تشکیل یک جلسه فوری را نسبت به تماس تلفنی برای اطلاع‌رسانی وضعیت پیش آمده، مناسب دانست و اظهار کرد: باز و‌ بسته شدن گاه و بی‌گاه سالن‌ها نشان می‌دهد که یک برنامه‌ریزی پخته و یک‌دست نداریم. باید یک ابلاغیه رسمی ارسال می‌شد. ما که همیشه آماده‌ایم و‌ اغلب دوستانی که در بخش عملیاتی فرهنگ و هنر فعالیت می‌کنند، به اقتضای کارشان حتی جمعه‌ها سر کارند و اگر فقط یک جلسه فوری و دوستانه با اهالی تئاتر، کارگردانان، فعالان خانه تئاتر و سالن‌داران دولتی و غیردولتی تشکیل می‌دادند که بتوانیم با مشارکت هم تدبیری برای این مسائل در نظر بگیریم و خود متولیان تئاتر هم در توجیه قضیه ما را همراهی می‌کردند، به نظرم در نهایت به تدبیری بسیار پخته می‌رسیدیم وگرنه اینجا که کسی عناد ندارد تا در وضعیت خطرناک بیماری کرونا سالن‌ها را با همان شرایط قبل به زور باز کند و آسیبی به کسی برساند.

او به بی‌تدبیری برای حمایت از اهالی تئاتر در دوران کرونا اشاره و اذعان کرد: سالن‌داران با هزینه‌های سنگین سعی کرده‌اند که شرایط ایمن و مطابق با پروتکل‌های بهداشتی از جمله تهیه الکل، تب‌سنج و وجود تهویه با وجود مساله قطعی برق را در مکانشان رعایت کنند. این درحالی‌ست که ظرفیت سالن‌ها نصف است و درآمدشان کاهش پیدا کرده است. من از سالن‌های دیگر خبر ندارم ولی این را می‌دانم که با وجود تلاش اهالی تئاتر برای روشن نگه داشتن چراغ تئاتر، اداره‌کل هنرهای نمایشی هیچ تدبیری برای کمک به اینکه سالن‌ها با نصف ظرفیت اجرا می‌روند، اتخاذ نکرده‌ است. نامه‌هایی به گروه‌ها داده‌ایم و گروه‌ها تلاش می‌کنند کمکی بگیرند اما من شخصا نشنیده‌ام گروهی توانسته باشد کمکی بگیرد، سالن‌ها هم که جای خود دارد.

رییس تماشاخانه ایرانشهر درباره اطلاع‌رسانی غیررسمی مدیران برای تعطیلی تئاتر عنوان کرد: اینکه یک اطلاع‌رسانی غیررسمی صورت بگیرد و مدیرکل هنرهای نمایشی در مصاحبه‌ای با یک خبرگزاری خبر تعطیلی تئاتر را تایید کند و اینکه مدیرکل هنرهای تجسمی هم خبر تعطیلی گالری‌ها را در مصاحبه با خبرگزاری صبا اعلام کند مبنای درستی نیست. آقای مظفری که خودش حقوقدان است و قوانین را می‌داند، آیا اینکه در یک مصاحبه خبر از تعطیلی گالری‌ها داد، تمام شد و مسئولیت قانونی و وجدانی‌اش را ایفا کرد؟ من نمی‌گویم‌ که مقابل تصمیمات ستاد کرونا مقاومت کنیم، حرفم این است که هم گالری‌داران و هم تئاتر برای خودشان تشکلی دارند و بهتر است به جای یک تماس تلفنی برای اطلاع رسانی، جلسه‌ای تشکیل بدهند تا با ارزیابی وضعیت موجود، برای حل مشکل تعطیلی‌ها تدبیری بیندیشند و اگر جا دارد به جای تعطیلی، با فراهم کردن شرایطی مثل کاهش ظرفیت سالن‌ها یا افزایش بهداشت محیط، امکان فعالیت تئاتر در شرایط قرمز کرونا را فراهم کنند.

جشنواره تئاتر دانشگاهی بدون تماشاگر هیجانی ندارد

رجبی‌معمار راجع‌به جشنواره تئاتر دانشگاهی که با قرمز شدن شرایط کرونایی شهر تهران بدون تماشاگر برگزار می‌شود، توضیح داد: از سوی دیگر جشنواره تئاتر دانشگاهی چند باری‌ست که به تعویق می‌افتد و به هر حال دست‌اندرکاران باید در چنین شرایطی احساس مسئولیت کنند. احساس مسئولیت فقط به معنای ریاست و دستور دادن نیست، بلکه یعنی مشورت با اهالی تئاتر و تدبیر کردن که بهترین حالتش هم کمک گرفتن از خود صاحب‌نظران متخصص تئاتر است. جشنواره تئاتر دانشگاهی رویداد مهم و جریان‌ساز و متفاوتی‌ست. تیپ دانشجویی ذاتا همیشه جریان متفاوت و اعتراضی در موضوعات مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی از خود نشان می‌دهد و این رویداد هنری هم همیشه در ارتباطی رو در رو و سینه به سینه با حضور تماشاگران برگزار می‌شود و وجود تماشاگران فضای با اشتیاق و متفاوتی را ایجاد می‌کند.

او افزود: با این حال اگر چاره‌ای وجود نداشته باشد و اجراها که حاصل زحمت و هزینه گروه‌های پذیرفته‌‌شده‌ است، مدام به تاخیر افتاده باشد، مشکلاتی را برای برگزار کنندگان جشنواره و بیشتر از آن شرکت‌کنندگان از تهران و شهرستان‌ها مختلف در این رویداد حضور دارند، رقم می‌زند. گروه‌ها و عوامل جشنواره برای این دوره هزینه و برنامه‌ریزی کرده‌اند و با توجه به موج پنجم کرونا که معلوم نیست چقدر طول بکشد، نمی‌توانند مجددا این هزینه را صرف کنند و برنامه‌های جشنواره از سر گرفته شود. جشنواره تئاتر دانشگاهی رخداد جدیدی نیست که بتوان نسبت به روند برگزاری‌اش بی‌تفاوت بود و اداره‌کل هنرهای نمایشی‌ هم که‌ در قبال همه جشنواره و رویدادهای نمایشی کشور مسئولیت دارد، باید توجه خاصی به این رویداد داشته باشد.

این مدیر هنری در پایان خاطرنشان کرد: برای این مهم هم باید یک جلسه تشکیل دهند و مسئولان مربوط به جشنواره در اداره‌کل هنرهای نمایشی، وزارت فرهنگ و ارشاد، سالن‌دارانی که قرار بود میزبان رویداد باشند و دبیر و مسئولان جشنواره ضمن این نشست دور هم جمع شوند تا با مشورتی که می‌کنند، تمهیدی در نظر بگیرند که شاید با اقداماتی مثل ظرفیت کمتر، هم گروه‌ها از شور و‌ شوق وجود تماشاگران محروم نشوند و هم علاقمندان تئاتر دانشگاهی امکان تماشای کار‌ها را داشته باشند. حتی در فضای مجازی هم می‌توان امکانی را ایجاد کرد که به طور آماتوری هم که شده، خانواده و دوستان شرکت‌کنندگان آن‌ها را در این مسیر همراهی کنند.

پریسا منیر

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000