«بوی خوش زندگی» شکست‌خورده‌ترین فیلمم است/ ساخت اتفاقی «سفر جادویی» | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۴۱
ابوالحسن داوودی:

«بوی خوش زندگی» شکست‌خورده‌ترین فیلمم است/ ساخت اتفاقی «سفر جادویی»

موزه سینمای ایران در سلسله نشست‌های گفتگوهای تاریخ شفاهی خود این بار گفتگویی با ابوالحسن داوودی فیلمنامه‌نویس، کارگردان و تهیه‌کننده سینمای ایران داشته است.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی موزه سینما، موزه سینمای ایران در سلسله نشست‌های گفتگوهای تاریخ شفاهی خود این بار گفتگوی مفصلی با ابوالحسن داوودی فیلمنامه‌نویس، کارگردان و تهیه‌کننده سینمای ایران داشته که بخش‌هایی از آن را امروز دوشنبه ۲۱ تیرماه هم‌زمان با زادروز این هنرمند منتشر کرده است و در زیر می‌خوانید.

ابوالحسن داوودی با بیان اینکه ۲۱ تیرماه ۱۳۳۴ در نیشابور متولد شده است، گفت: خانواده‌ام خیلی اهل هنر نبودند اما با هنر هم مخالفتی نداشتند. از شروع دبیرستان به فیلم دیدن علاقمند شدم، اما هیچوقت تصور نمی‌کردم فیلمساز شوم و یا سینما را به عنوان حرفه‌ام انتخاب کنم.

او با بیان اینکه اولین فیلمنامه‌اش را سال ۵۹ نوشته است، بیان کرد: اولین فیلمنامه‌ام کار مشترکی با فرید مصطفوی بود؛ یک کار پلیسی با فضای اجتماعی نیمه ترسناک که مربوط به اواخر دهه ۵۰ و اوایل دهه ۶۰ بود که ساخته نشد.

این کارگردان درباره فیلم «تقاطع» توضیح داد: فیلمنامه این فیلم را فرید مصطفوی یک بار نوشته بود و زمانی که قرار شد من آن را بسازم به صورت کامل بازنویسی کردیم. شخصیتی که بیژن امکانیان بازی می‌کرد دقیقا تصورات و آرمان‌های نسل ما بود که در زمان انقلاب شکل گرفت.

داوودی ادامه داد: «سفر عشق» اولین فیلمم بود که فیلمنامه‌اش را هم خودم نوشته بودم و قرار بود در تلویزیون تهیه شود، اما ساخت فیلم همزمان با دوران جنگ شده بود. ما یک بار مقدمات ساخت آن را فراهم کرده بودیم تا ساختش را شروع کنیم اما همزمان شد با موشک باران تهران و طبیعی بود که در آن شرایط نمی‌توانستیم کار کنیم، به همین دلیل آن را متوقف کردیم و با اسماعیل شنگله و شهرزاد مهدوی تهیه‌کنندگان فیلم به مشهد رفتیم.

این نویسنده درباره ساخت «سفر جادویی» عنوان کرد: ساخت این فیلم کاملا اتفاقی بود، زیرا به من پیشنهاد نشده بود، بلکه به همسرم بیتا منصوری که کارگردانی خوانده بود پیشنهاد شده بود، اما او پسرم را باردار بود و به همین دلیل ساخت فیلم را من برعهده گرفتم و این کار مسیرم را تغییر داد، زیرا در ابتدا زیاد به سینمای کودک و کمدی علاقه نداشتم و فضای ذهنی من سینمای اجتماعی بود. در آن زمان در سینمای ایران مد شده بود و خانم‌های کارگردان فعال بودند، پوران درخشنده دو فیلم ساخته بود که فیلم‌های موفقی هم بود. همچنین رخشان بنی اعتماد و فریال بهزاد نیز در مقام کارگردانی و تهیه کنندگی فیلم می‌ساختند و فعالیت زیادی داشتند.

او با بیان اینکه «بوی خوش زندگی» شکست خورده‌ترین و تلخ‌ترین فیلمش است، تصریح کرد: در این فیلم اشتباهات زیادی وجود داشت اما از نظر ساختاری به جرات می‌توانم بگویم که اگر سخت‌ترین فیلم من نباشد یکی از دو، سه فیلم سخت من از نظر تولید بود که از ابتدای کار دچار مشکلات عدیده‌ای شد.

فیلم «مرد بارانی» مربوط به دورانی است که برایم خاطره انگیز بود

این تهیه‌کننده ادامه داد: فیلم «مرد بارانی» مربوط به دورانی است که برایم خاطره انگیز بود. فیلمنامه اولیه را بیژن میرباقری داشت و من موضوع آن را دوست داشتم و به همان روش که با فرید مصطفوی داشتیم با میرباقری هم فیلمنامه را بازنویسی کردیم البته بیشتر فیلمنامه را خود میرباقری نوشت اما با هم همراه بودیم و درنهایت به سلیقه و جهان بینی که مورد علاقه من بود، رسیدیم.

داوودی خاطرنشان کرد: فیلم «نان عشق موتور هزار» محصول دوران ویژه‌ای است که من در آن زمان گرفتار فعالیت‌های صنفی بودم و مسئولیت خانه سینما را برعهده داشتم. دلیل ماندگاری فیلم این است که زاویه و جهت نگاه ندارد و طرفداری از موضع مهمی که در آن قرار گرفته است، ندارد و درباره برخورد دو جریان فکری در جامعه است که به واسطه آن قصه تعریف می‌شود و شبیه ساختارعامیانه‌ای است که ما در سینمای قبل از انقلاب هم داریم. من سعی کردم در این فیلم نشانه‌ها را قوت بدهم، به عنوان مثال فیلم از صحنه آبگوشت خوردن گنج قارون شروع می‌شود تا شخصیتی که می‌خواهد از سروش صحت بسازد را مشخص کند.

او درباره فیلم «هزارپا» گفت: خوشبختانه زمانی که می‌خواستم فیلم «هزارپا» را بسازم آنقدر تجربه داشتم که قبل از شروع به نوشتن فیلمنامه یا ساخت، ابتدا اعلام کنم که چرا می‌خواهم فیلم را بسازم و موضعم نسبت به فیلم چه چیزی است. زمانی که می‌خواستم این فیلم را بسازم فضای ناامیدی در سطح جامعه بوجود آمده بود و هیچ چیزی نمی‌توانست حال مردم را خوب کند، در این شرایط تصمیم گرفته بودم فیلمی بسازم که فقط حال مردم را خوب کند.

داوودی با بیان اینکه ساخت «رخ دیوانه» ۱۰ سال طول کشید، اظهار کرد: این فیلم حاصل تجربه‌ای بود که از گذر زمان و صبر کردن به دست آمد. «رخ دیوانه» طولانی‌ترین پروسه زمانی را به لحاظ کار برای من داشت.

او یادآور شد: چیزی که در فیلم «زادبوم» برایم جذاب بود و دلم می‌خواست آن را مطرح کنم، این بود که فیلم داستان بزرگ‌ترین ثروت ما است که با اندیشه ناقصی که خودمان به کار می‌بریم از دست می‌رود و آن هم سلول‌های خاکستری است که از کشور مهاجرت می‌کنند.

داوودی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به فعالیت‌های صنفی خود نیز بیان کرد: باید توجه داشته باشیم هروقت خانه سینما در بحران قرار گرفته بالاترین توان و اتحاد را پیدا کرده است و هر زمان که بسته شده شرایطی پیدا کرده که هیچ کسی نتوانسته است نزدیک آن شود و مجبور شدند آن را دوباره باز کنند. من، احمدرضا درویش و زنده یاد سیف الله داد همه فکرمان ترمیم ساختار خانه سینما بود. تا زمانی که این ترمیم شکل نگیرد عملا خانه سینما که بزرگ‌ترین چتری است که می‌تواند روی سر سینما باشد و از توان آن استفاده کنند، کارایی خود را نخواهد داشت.

او در پایان با اشاره به همسرش بیتا منصوری عنوان کرد: با شهامت کامل در سن ۶۵ سالگی می‌گویم که شانس بزرگ زندگی‌ام همسرم بوده است و بخش بسیار بزرگ فضایی که امروز دارم را مرهون او هستم و گاهی به او غبطه می‌خورم.

موزه سینمای ایران به عنوان مجموعه‌ای فرهنگی و تاریخی که راوی سیر تاریخ و تحولات سینمای ایران است خود را موظف می‌داند نظرات و دیدگاه‌های سینماگران و بازیگران باتجربه و پیشکسوت را جمع آوری کرده تا نسل‌های آینده با نگاه و مسیر زندگی حرفه‌ای و نحوه خلق و شکل‌گیری آثار هنرمندان و صاحب نظران هنر سینما آشنا شوند.

انتهای پیام/

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰