«شین» قصه یک ظلم است/ برای نقش نوشین با لیلا حاتمی صحبت کرده بودیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۳۸
در نشست خبری فیلم «شین» مطرح شد:

«شین» قصه یک ظلم است/ برای نقش نوشین با لیلا حاتمی صحبت کرده بودیم

نشست خبری فیلم سینمایی «شین» به تهیه‌کنندگی شهاب حسینی و کارگردانی میثم کزازی در اندیشکده مستقل فرهنگ و هنر برگزار شد.

به گزارش صبا، اندیشکده مستقل فرهنگ و هنر که مدت کوتاهی است با مدیریت شهاب حسینی فعالیت خود را با هدف حمایت از فیلم‌های کوتاه و مستقل آغاز کرده است جمعه ۸ مرداد ماه در بخش نمایش فیلم‌های مستقل خود، فیلم «شین» را به نمایش گذاشت و پس از نمایش فیلم جلسه نقد و بررسی با حضور میثم کزازی، محمود پاک‌نیت، علیرضا برازنده، ناهید مسلمی، افسانه ناصری برگزار شد.

در ابتدای این نشست میثم کزازی کارگردان جوان «شین» درباره برداشت قصه اصلی فیلم از یک داستان واقعی گفت: من اصلا قصد نداشتم که یک فیلم ترسناک بسازم و فکر می‌کنم این روزها آنقدر فیلم‌ها اتمسفرهای شبیه هم دارند که این فیلم در حقش ظلم می‌شود اگر بگوییم فیلم ترسناک. «شین» در حقیقت یک درام خانوادگی است که از چاشنی دلهره برای آن استفاده کردیم. ما هیچ حرکت دوربین یا جلوه‌های ویژه عجیبی در این فیلم نداریم چون خود قصه آن‌قدر کلاسیک بود که بهتر بود دوربین ثابت باشد و قصه جلوی آن روایت شود.

او در ادامه بیان کرد: این فیلم برای ۲ سال و نیم پیش است. ما آن زمان در این ژانر غیر از «شب بیست‌ونهم» که سال‌ها پیش ساخته شده است، فیلم قابل توجه دیگری نداشتیم اما در همین ۲ سال «پوست» و «زالاوا» در سینما ساخته شده و همچنین پرویز پرستویی هم سریالی برای شبکه نمایش خانگی تهیه کرده است.

کزازی درباره تم اصلی قصه فیلم «شین» توضیح داد: زمانی که قصه اصلی را شنیدم و تصمیم گرفتم براساس آن این فیلم را بسازم، به ذهنم رسید این یک ظلم است و اثر ظلم در تاریخ می‌ماند و بهتر است تا فرصت داریم در فکر جبران باشیم. ای‌کاش همه آن‌هایی که کاری از دستشان برمی‌آید کاری کنند زیرا در روزهای خوبی به سر نمی‌بریم کاش تا فرصت هست جبران کنیم.

کارگردان فیلم سینمایی «شین» درباره استفاده‌اش از کلیشه‌های فیلم‌های ترسناک بیان کرد: کلیشه‌ها بد نیستند و ما هم از آن‌ها قدری استفاده کردیم. کاراکتر اصلی ما هم مثل همه کاراکترهای فیلم‌های دلهره شجاع‌تر از دیگران است و به جاهایی سرک می‌کشد، برق می‌رود، عروسکی در فیلم وجود دارد و… اتفاقا کلیشه‌ها الکی که کلیشه نشدند.

او ضمن ابراز خوشحالی از ترکیب بازیگرانی که در «شین» ایفای نقش کردند، گفت: انتخاب بازیگران با شهاب حسینی بود. ما یک کهکشانی از ستاره‌های ارزشمند در این فیلم داریم. برای نقش نوشین با لیلا حاتمی صحبت کرده بودیم و او قصه را دوست داشت، اما در نهایت به این نتیجه رسیدیم که نوشین را کسی بازی کند که از قبل او را نشناسیم و چهره جدیدی باشد.

میثم کزازی سپس درباره احتمال اکران فیلمش اظهار کرد: من هم مثل خیلی از هم‌نسلانم دوست داشتم وقتی فیلمی شروع کردم و ساختم، روی پرده دیده شود ولی بعید می‌دانم زندگی بعد از کرونا شبیه به قبل از آن باشد و بتوانم فیلم را اکران کنم. اکران آنلاین هم که تکلیفش مشخص است بعد از یک ساعت فیلم سر از شبکه‌های ماهواره‌ای درمی‌آورد و سرمایه سرمایه‌گذار می‌سوزد.

او ادامه داد: ۲ سال و نیم پیش فیلم آماده شد و بهترین زمان اکران یعنی نوروز به آن اختصاص داده شد اما به دلیل شیوع کرونا اکران آن متوقف شد. در آن زمان به این فکر کردم که ما یک اثر هنری می‌سازیم تا از ما به یادگار بماند و بتواند پیامی را منتقل کند و همین امر برای من کافی بود.

در ادامه این نشست پرسش و پاسخ که با اجرای احمد ساعتچیان انجام می‌شد، محمود پاک‌نیت یکی از بازیگران فیلم «شین» روی صحنه آمد و درباره تاثیری که تماشای فیلم بر او گذاشته بود، گفت: من این فیلم را در جشنواره نتوانستم ببینم و امروز خودم هنگام تماشا محو فیلم شدم و بسیار برایم تاثیرگذار بود. در حقیقت یک نهالی کاشته شده و الان میوه داده است شیرینی، حلاوت، رنگ و بوی این میوه برایم جذاب بود.

پاک‌نیت درباره تماشای نقش‌هایی که در سینما ایفا کرده است، گفت: من هم یک نفر هستم مثل بقیه تماشاگران که فیلم را می‌بینم. برای من هم اگر فیلم خوب باشد،جذاب است، اگر هم بد باشد شرم‌آور است و دوست دارم هنگام پخش فیلم از سالن بیرون بروم. از تماشای «شین» هم به عنوان یک بیننده لذت بردم فقط احساس کردم ریتم فیلم کند است.

افسانه ناصری یکی دیگر از بازیگران فیلم سینمایی «شین» با بیان این نکته که برای بازی در این فیلم در ذهنم نقشه داشته است، اظهار کرد: وقتی فیلمنامه را می‌خواندم فکر می‌کردم با هر سکانس آن چه اتفاقی در سینما می‌افتد اما وقتی این فیلم اکران نشد بسیار برایم اذیت‌‎کنند بود.

او که پس از ۲ سال‌ونیم برای اولین بار به تماشای فیلم نشسته بود درباره آن گفت: من فیلمنامه را دوست داشتم اما الان که فیلم را دیدم متوجه شدم که کارگردانی بهتر از فیلمنامه بود و درحقیقت جایگاه کارگردان در فیلم دیده می‎شود.

ناصری در پایان در توصیه‌ای به افرادی که می‌خواهند به عرصه بازیگری ورود کنند، خاطرنشان کرد: قبل از هر چیز برای بازیگری باید یک جوهره و مایه‌ به‌طور ژنتیکی در آدم وجود داشته باشد. در حقیقت فرد باید یک آنی داشته باشد و بعد تلاش‌هایش او را به نتیجه می‌رساند. این تلاش‌ها شامل فیلم دیدن، کتاب و نقد فیلم خواندن هم می‌شود. تمام این‌ها در کنار هم تاثیر می‌گذارد اما متاسفانه می‌بینیم که نسل جدید بسیار کم کتاب می‌خوانند.

انتهای پیام/

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۶۹/۶۹۳/۰۲۰/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۳/۶۲۰/۱۵۶/۵۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۷/۸۶۸/۱۴۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۵/۸۴۱/۳۳۹/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۹۹۳/۸۸۰/۰۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۷۶/۰۳۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۲/۰۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۷۹/۹۶۰/۰۰۰