کم‌لطفی شورای نظارت کرمان ما را به تهران کشاند/ پرونده «اوفلیاسیون» بسته می‌شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۵۵
محمدکاظم دامغانی در گفتگو با صبا:

کم‌لطفی شورای نظارت کرمان ما را به تهران کشاند/ پرونده «اوفلیاسیون» بسته می‌شود

کارگردان نمایش «اوفلیاسیون» از آغاز اجرای این نمایش از فردا 17 مردادماه در عمارت رو‌به‌رو خبر داد.

محمدکاظم دامغانی نویسنده و کارگردان نمایش «اوفلیاسیون» که از فردا ۱۷ مرداد تا ۲۲ مردادماه روی صحنه عمارت رو‌ربه‌رو می‌رود در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا درباره ایده و شکل‌گیری این نمایش گفت: ایده اصلی نمایشنامه «اوفلیاسیون» از نمایشنامه «هملت» اثر ویلیام شکسپیر و «هملت ماشین» اثر هاینر مولر نوشته شده و سعی کرده‌ایم در این نمایشنامه بازخوانی خودمانی‌ای از نمایشنامه «هملت» داشته باشیم. تلاش‌مان از ابتدا این بوده است که درگیری‌های مکتبی را دور بیندازیم و به ساخت اثری بیندیشیم که نتوان آن را در قالبی خاص و مشخص جا داد.

او درباره دغدغه‌های شخصی گروه بیان کرد: حدودا چهار یا پنج ماه با گروه‌مان صحبت و نمایشنامه «هملت» را بررسی می‌کردیم. کم کم دغدغه‌های شخصی بچه‌ها که هرکدام از لحاظ زیستی نماینده‌ای از قشر خودشان هستند و دغدغه‌های خاص خودشان را دارند، مطرح می‌شد. ما این دغدغه‌ها را بررسی و درنهایت آن‌هایی را انتخاب کردیم که همه درگیرش باشند به همین ترتیب ما اجتماع کوچکی را داریم که همه به یک دغدغه‌ مشترک می‌رسند.

دامغانی ادامه داد: پس از پیدا کردن دغدغه و ایده‌های متنی‌مان، اتود زدن را آغاز کردیم که این اتودها بیشتر جنبه رهاسازی از مولفه‌های قبلی ما در حوزه‌های آموزشی و مکتبی را داشتند. در تمرین‌های‌مان سعی کردیم از مولفه‌هایی که پیش از این در ذهن‌مان بود، رها شویم و پای‌مان را از حد خط قرمزها فراتر بگذاریم و پس از آن به متن رسیدیم. قسمت بزرگی از این نمایشنامه شخصیت‌ها هستند که پنج نفر آن را از میان نقش‌های اصلی «هملت» انتخاب کردیم.

این نویسنده درباره تجربه نویی که با گروه نمایش به آن رسیده‌اند، خاطرنشان کرد: درنهایت با یک سری نگاه‌های دیگر مثل نظریه فروید مبنی بر لایه‌های چندگانه خواب تلفیق‌هایی انجام دادیم، همچنین سعی کردیم نیم نگاهی به بیانیه‌های آنتونی آنتونن آرتو در حوزه تئاتر «طاعون یا شقاوت» داشته باشیم. با مطالعه، گفتگو و بررسی اینگونه بیانیه‌ها سعی کردیم مسیرمان را کمی مشخص کنیم و درنهایت از دید خودمان به ایده نویی رسیدیم و آن را ساختیم. ما سعی کردیم اتفاق نویی را، چه در زیست تئاتری‌مان چه بیرون و داخل از خانه، برای گروه‌مان تجربه کنیم.

وی با اشاره به اینکه ایده اصلی داستان‌ را از خرافه‌ای در کشور اسپانیا برداشت کرده اند، توضیح داد: در زمان‌های گذشته مردم سنتی اسپانیا بر این باور بودند که اگر تاریخ سیزدهم در روز سه‌شنبه بیفتد، روز نحسی‌ست و داستان نمایش ما هم در روز سه‌شنبه و سیزدهم اتفاق می‌افتد، قانون آن هم این است که اگر در آن روز خونی ریخته نشود، همه آدم‌ها کور می‌شوند در ادامه اتفاقاتی می‌افتد که به درگیری‌های کاراکترهای آن می‌انجامد.

کارگردان نمایش «کمبودگی» درباره شروع تمرین‌های این نمایش اظهار کرد: ما از آذرماه ۱۳۹۷ تمرین‌های نمایش را آغاز کردیم و عملا ۲ سال درگیر آن بودیم. تنها اسفند ۹۸ که شیوع ویروس کرونا در کشور اعلام شده بود، کارمان را به مدت سه ماه تعطیل کردیم و بعد از آن دوباره به صورت مداوم ادامه دادیم.

اجرای این نمایش برای بستن پرونده آن بود

این نویسنده درباره مدت زمان روی صحنه رفتن نمایش «اوفلیاسیون» که پنج روز است، عنوان کرد: یکی از علت‌های مدت زمان کم اجرای نمایش، محدودیت‌هایی‌ست که عمارت روبه‌رو مقابل ما قرار داد و ما پذیرفتیم. یکی دیگر از دلایل این است که ما از شهر کرمان به تهران آمدیم و بحث هزینه‌های آن هم مطرح است به همین دلیل از مدت کم نمایش خوشحال هم هستیم. از طرف دیگر اجرای این نمایش در تهران برای بستن پرونده آن بود و شاید هیچوقت این نمایش را جای دیگری روی صحنه نبریم.

دامغانی خاطرنشان کرد: روز اولی که تمرین‌ها را آغاز کردیم با دوستان صحبت کردیم که ممکن است این نمایش هیچوقت روی صحنه نورد و تنها برای تجربه خودمان باشد، در کنار این نگاه سعی کردیم تجربه‌هایی مثل شرکت در جشنواره‌های داخلی و خارجی را امتحان کنیم.

او درباره نمایش‌هایی که پیش از شیوع ویروس کرونا اجرا کردند، بیان کرد: قبل از شیوع ویروس کرونا حدود ۱۰ تا ۱۲ اجرای خصوصی در کرمان و یک سالن غیرمتعارف داشتیم که به صورت یک زیرزمین با صندلی‌های پلاستیکی و نورهای سقفی و معمولی بود. اجرای‌مان هم پشت سر هم نبود بلکه هرگاه احساس می‌کردیم لازم است، روی صحنه می‌رفتیم.

بازیگر نمایش «صدای یخ زده» درباره چالش‌های دوران کرونا اظهار کرد: در دوره کرونا اتفاق‌های عجیبی برای ما افتاد؛ کار ما در جشنواره تئاتر دانشگاهی دامغان پذیرفته شد و تلاشی هم برای شرکت در جشنواره‌ای در کشور ترکیه و آلمان انجام دادیم که همگی به دلیل شرایط ویروس کرونا تعطیل یا به تعویق افتاد یا به طور کلی برگزار نشد. فکر می‌کنم به اجرا در آوردن یک نمایش در هر زمانی سختی‌های خود را دارد. در تئاتر شهر کرمان همیشه از نظر مالی دچار مشکلاتی هستیم و فکر می‌کنم این مساله به همه شهرها مربوط می‌شود. از طرف دیگر مشکلات موجود به محدودیت‌هایی برمی‌گردد که به اعمال سلیقه ها مربوط می‌شوند.

دامغانی درباره علت اجرای نمایش در تهران تصریح کرد: این مساله مهم است که وقتی اساس هنر و نمایش وقتی از مستقیم‌گویی فرار می‌کند و به لایه‌های زیرین می‌پردازد، چه کسی نمایش را بازبینی می‌کند، وقتی گروه بازبین با مقیاس‌ها، مطالعات و سواد شخصی خودش، نمایش را بررسی می‌کند چیزهایی که دوست ندارد را از آن بیرون می‌آورد یا حتی خیرهای نمایش را به صورت شر می‌بیند. این مساله برای من در شهر کرمان اتفاق افتاد و شاید یکی از دلایلی که تصمیم گرفتم به تهران بیایم و اینجا اجرا کنم، کم‌لطفی شورای نظارت در شهر کرمان بود.

او در پایان تاکید کرد: متاسفانه یکی دیگر از نمایش‌های من در کرمان بعد از سه بار بازبینی، با دلایل خودشان رد شد. اتفاقاتی افتاد که هنوز منتظر پاسخگویی شورای نظارت و ارشاد کرمان هستم تا جوابی روشن و شفاف بگیرم.

عوامل نمایش «اوفلیاسیون» عبارتند از نویسنده: محمد کاظم دامغانی، کارگردان: محمد کاظم دامغانی، ملیکا میرزایی، دستیار کارگردان: عارفه ایرانمنش، بازیگران: غلامرضا حسینشاهی، سعید مصطفوی، ارمغان رمضانی، فاطمه رفیع زاده، سروش فضل آبادی، طراح پوستر و بروشور: سروش فضل‌آبادی، گرافیست و عکاس: کمیل کمالی، مشاور رسانه: صدرا صباحی، تبلیغات مجازی: ایران تئاتر، با حمایت: حسین عظیمی، نیلوفر ابوحیدری، میلاد حسینی نسب، ساناز شیخ شعاعی.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۵/۱۷۵/۹۵۵/۵۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۸/۸۷۸/۰۶۶/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۷۸۰/۵۰۳/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۶۰۴/۷۷۵/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۶۳۳/۸۸۲/۵۰۰
  • استاد
    ۱/۰۰۱/۲۱۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۴۰۳/۳۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۶۷/۸۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۹۵/۰۷۰/۰۰۰