سه اولویت برای واکسیناسیون اهالی تئاتر داریم/ پیگیری حریم تئاترشهر | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۲

سه اولویت برای واکسیناسیون اهالی تئاتر داریم/ پیگیری حریم تئاترشهر

نشست رسانه‌ای تشریح عملکرد اداره‌کل هنرهای نمایشی با حضور قادر آشنا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا، نشست رسانه‌ای تشریح عملکرد اداره‌کل هنرهای نمایشی باحضور قادر آشنا مدیر کل این اداره و جمعی از اصحاب رسانه روز شنبه ۱۶ مرداد ماه در معاونت امور هنری برگزار شد.

قادر آشنا در ابتدا ضمن خیرمقدم خدمت حاضران و تبریک روز خبرنگار گفت: ۱۶ فروردین ۹۹ فعالیتم را به عنوان مدیر کل هنرهای نمایشی در دوره جدید شروع کردم؛ دوره ای که به لحاظ اداری بدترین دوره برای شروع بود چراکه از نظر مالی آغاز سال جدید بود، از طرف دیگر با کرونا روبرو شدیم که موجود ناشناخته ای بود و نمی‌دانستیم با آن چگونه برخورد کنیم بنابراین امکان برنامه‌ریزی را از ما گرفت.

او تاکید کرد: این دوران سخت‌ترین دورانی بود که در تجربه مدیریتی ام داشتم چراکه به دلیل مشکلات بیرونی امکان برنامه ریزی برای ما وجود نداشت.

این مدیر تئاتری که پیش از این نیز تجربه مدیریت سطح کلان تئاتری داشته است، ادامه داد: بودجه کم تئاتر، مشکلات هنرمندان، توقع زیاد آن‌ها، وضعیت معیشت و حیات آن‌ها در مواجهه با کرونا از سختی‌های ما بود. واقعا اگر اصرار آقای صالحی وزیر ارشاد نبود به این جایگاه که ۱۰ سال گذشته آن را برعهده داشتم برنمی‌گشتم.

آشنا با اعلام اینکه با یک تعهد مالی سنگین نسبت به بودجه تئاتر روبرو بوده است، عنوان کرد: همچنین بدهی سنگینی وجود داشت که با شرایط کرونا هم همراه شد. در کنار این ما با مشکل مالی در کلیت بودجه کشور هم روبرو بودیم و چون بدهی مالیاتی داشتیم بر این مشکلات افزوده می شد.

به گفته وی، از سال ۸۸ تا ۹۸ نزدیک به ۲۸ میلیارد تومان بدهی مالیاتی در حوزه تئاتر وجود داشت.

تلاش کردیم پاسخگو باشیم

مدیر کل هنرهای نمایشی در ادامه نشست گفت: ۲۳ فروردین سال ۹۹ اعلام کردم که قرار است یک سال در خدمت هنرمندان باشم و در ادامه ۱۱ برنامه را پیشنهاد دادم که یکی از آنها پاسخگویی ما با اصحاب رسانه بود. تلاشمان این بود که در دسترس و پاسخگو باشیم و هرگاه سوالی بود تلاش کردیم پاسخ دهیم. در این فاصله ۷۴۶ هنرمند را به صورت حضوری دیدم، ۲۸۷ نفر را هم به صورت تلفنی پاسخگو بودم، با صنوف مختلف و با کانون‌ها و اداره‌کل ها هم تلاش کردیم ارتباط برقرار کنیم. در بخش ارتباط با نهادها دوست داشتم بیشتر از این فعال باشیم و هم‌پوشانی داشته باشیم اما آنچه مدنظرم بود به طور کامل اتفاق نیفتاد و آن چیزی که من می خواستم نشد.

او با تاکید بر اینکه بنا بود کرونا و تاثیر آن بر تئاتر را جدی بگیرند، توضیح داد: ۹ اردیبهشت اولین اطلاعیه را اعلام کردیم که بنا داریم در بحث بیمه تکمیلی و تامین اجتماعی با صندوق اعتباری هنر ارتباط برقرار کنیم. همچنین در اطلاعیه شماره ۲ اعلام کردیم که از ۲۷۴ گروه حمایت می کنیم و پیش بینی ما این بود که ۷۶ میلیار تومان آسیب کرونایی به تئاتر وارد شده است. ما با وزارت ارشاد برای بازگشایی سالن‌ها صحبت کردیم، شیوه نامه ها را نوشتیم، درنهایت به جشنواره ها رسیدیم که خوشبختانه در فضای اول آن کسی کرونا نگرفت.

آشنا درباره حمایت دولت برای خرید ظرفیت خالی سالن های نمایش به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی گفت: بنا شد ۵۰ درصد ظرفیت خالی سالن ها را ما جبران کنیم به این شرط که آن حمایت را روی فروش بگذاریم که امسال این رقم را ۲ برابر کردیم.

تئاتر را به گروه شغلی ۲ انتقال دادیم

مدیرکل هنرهای نمایشی درباره انتقال گروه‌بندی کرونایی تئاتر خاطرنشان کرد: از آذرماه ۹۹ تلاش کردیم رده بندی گروه کرونایی تئاتر را از سه به ۲ انتقال دهیم. خواهش کردیم که ما را در جشنواره تئاتر فجر رصد کنند که متوجه شدند پروتکل‌ها را رعایت می‌کنیم درنهایت مشاهده شد که این پروتکل‌ها رعایت می‌شود.

او درباره حمایت از گروه‌های تئاتری در دوران کرونا تصریح کرد: حمایت‌های مستقیم و غیر مستقیم مالی از گروه‌ها انجام گرفت که حمایت‌های مستقیم بدین صورت بود؛ گروه‌هایی که می‌خواستند اجرا کنند اما به دلیل کرونا متوقف شد ولی دوباره ادامه دادند، گروه‌هایی که اجرای‌شان متوقف شد ولی در ادامه به هر دلیلی ادامه ندادند، گروه‌هایی که مجوز گرفتند اما به هر دلیلی اجرا نرفتند.

آشنا با اشاره به اینکه اداره‌کل هنرهای نمایشی از سال ۸۷ تا ۹۳، ۱۳ میلیارد تومان جریمه مالیاتی پرداخت نشده داشته است، اظهار کرد: ۳ میلیارد تومان از این خسارت را پرداخت کردیم، ۹۰ درصد آن مشمول بخشودگی شد و درنظر داریم ۱۰ درصد آن را هم به بخشودگی برسانیم.

این مدیر تئاتری درباره افتتاح سامانه ایران‌تئاتر خاطرنشان کرد: با کرونا روبه‌رو شدیم و اعلام کردیم که باید از امکانات فضای مجازی استفاده کنیم به همین دلیل باید از سازمان سینمایی برای فعالیت در فضای مجازی مجوز می‌گرفتیم. در کنار آن به این فکر افتادیم که پلتفرم جدیدی را ایجاد کنیم که تلویزیون تئاتر ایران نتیجه آن شد. اولین استفاده از پلتفرم در جشنواره تئاتر فجر بود که بسیار کار سختی بود چراکه بعد از ضبط اجراها باید از سوی ساترا مجوز پخش میگرفتم و بعد روی پلتفرم می‌‌رفت.

او ادامه داد: تلویزیون تئاتر ایران را با کم‌ترین هزینه ارتقا دادیم که با ۲۰۰ میلیون تومان انجام گرفت. در جشنواره‌ها دیگر چیزی به نام سی دی نداریم بلکه هر شرکت‌کننده یک یوزر دارد و با استفاده از آن فایل خود را در تلویزیون تئاتر بارگذاری می‌کند و داور از آن طریق داوری می‌کند.

تلاشمان بر این است که کم‌تر از کاغذ استفاده کنیم

آشنا درباره دیگر فعالیت‌های اداره‌کل هترهای نمایشی در فضلی مجازی تصریح کرد: سامانه صدور مجوز را ایجاد کردیم؛ تلاش‌مان بر این است که کم‌تر از کاغذ و قلم برای اینگونه مسائل استفاده کنیم که نیاز به همراهی دارد. مستندسازی اجراهای نمایشی ایران را داشتیم که تا الان ۳ هزار و ۱۸۸ اجرا را بارگذاری کردیم که ۲ هزار و ۱۶۸ اجرا از تهران و ۱۲۰ اجرا از شهرستان‌هاست.

مدیرکل هنرهای نمایشی درباره تغییر رویه جشنواره ها در دوران مدیریتش تاکید کرد: نتوانستم در بحث جشنواره‌ها تغییر رویه را ایجاد کنم، ما سه، چهارتا جشنواره داریم که به نظر من برای یک اداره کل زیاد است همه آن‌ها باید به صورت یک جشنواره باشد که چند بخش دارد. اگر روزی کاری از دستم بر بیاید ساماندهی جشنواره‌هاست. از جمله این تغییرات این است که دبیر را برای چهار سال حکم بزنیم چراکه تغییر هرساله دبیر برای ما هزینه دارد.

این مدیر تئاتری در ادامه درباره اهمیت به نمایشنامه‌نویسی تصریح کرد: نمایشنامه‌نویسی از اولویت‌هایی بود که به آن باور دارم بدین ترتیب نهضت نمایشنامه‌نویسی را راه اندازی کردیم. در سال ۹۹ در حوزه فرهنگ و جغرافیای ایران زمین نمایشنامه‌نویسی را ایجاد کردیم؛ هرکسی که طرح آورد از آن حمایت کردیم، در مسیر با آن‌ها گفتگو می‌کردیم و به هر طریقی که پرداخت به آن متوقف می‌شد به آن‌ها خسارت پرداخت می‌کردیم که در نهایت به ۱۲ نمایشنامه رسیدیم‌. درنهایت صرفا به  تولید بسنده نکردیم بلکه آن‌ها به سمت اجرا رفتند.

او درباره حمایت از استان‌ها و انجمن‌ها بیان کرد: اعلام کردیم که با استان‌ها و انجمن کمک می‌کنیم، بودجه استان‌ها متمرکز بر همان‌جاست و سازمان موظف است آن را تامین کند، بودجه‌ای که در اختیار اداره کل هنرهای نمایشی است به صورت کمک حمایتی است. سال ۹۸ مبلغ ۱۳۰ میلیون تومان به استان‌ها پرداخت کردیم، سال ۹۹، ۶ میلیار و ۶۰۰ میلیون تومان تصویب کردیم که ۳ میلیار و ۲۰۰ میلیون تومان آن پرداخت شد، در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۸ میلیار تومان را به استان‌ها اختصاص داده‌ایم. بودجه تئاتر بسیار کم است و هنرمندان بسیار در رنج هستند، ما به این راضی نیستیم و تلاش می‌کنیم آن را افزایش دهیم.

شفاف‌سازی مانع فساد می‌شود

آشنا در پایان این بخش از صحبت‌هایش درباره شفاف‌سازی عنوان کرد: قول داده بودم که شفاف سازی می‌کنم، معتقدم در ساختار اداری شفاف سازی مانع فساد می‌شود و اگر صورت نگیرد این اتفاق قطعا خواهد افتاد. شفاف سازی و پاسخگو بودن می‌تواند به یک ساختار اداری سلامت کمک کند پس ۱۱ سرفصل را شفاف‌سازی کردیم و اگر فرصتی باشد می‌توان بهتر از این هم انجام داد.

مدیرکل اداره هنرهای نمایشی در بخش دیگری از صحبت‌هایش و در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره واکسیناسیون اهالی تئاتر گفت: برای واکسیناسیون اهالی تئاتر با وزارت بهداشت گفتگویی داشتیم و سه اولویت را اعلام کردیم؛ اول کارکنان سالن ها
دوم گروه هایی که در حال اجرا هستند، سوم گروه هایی که مجوز گرفتند و می خواهند اجرا کنند. امیدواریم که این امر به زودی محقق شود. به دنبال این هستیم که اگر عملی شد ساز و کار آن در چند بخش انجام شود. ما تجربه خوبی با وزارت ارشاد در جشنواره تئاتر فجر داریم و امیدواریم که تکرار شود.

او در پاسخ به خبرنگار دیگری درباره حریم تئاتر شهر بیان کرد: همچنان پیگیر حریم تئاترشهر هستیم و روندی را در این باره پیش ببریم. تا الان قرار شده است که میراث فرهنگی ۲ بار حریم را مشخص کند. تصور من این است که این مساله را به دولت بعد واگذار می‌کنیم. بر این باورم که تئاترشهر به شدت به حریم نیاز دارد و تنها در چگونگی آن بحث است. پیگیر این هستیم که این مکان را از خرابی موجود نجات پیدا کند.

این مدیر تئاتری در پایان و در پاسخ به آخرین سوال خبرنگاران درباره بخشودگی مالیاتی تصریح کرد: به نظر ما اداره امور مالیاتی غیر کارشناسانه از ماموریت هنرهای نمایشی درخواست مالیات دارد؛ اول اینکه این پولی که ما می‌گیریم درآمد نیست که بخواهیم مالیات یا ارزش افزوده آن را پرداخت کنیم. در تلاش هستیم که این مشکل را تا پایان مدیریت‌مان به سرانجام برسانیم و اگر این اتفاق نیفتاد ملزم به پرداخت این جریمه هستیم.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۵/۱۷۵/۹۵۵/۵۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۸/۸۷۸/۰۶۶/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۷۸۰/۵۰۳/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۶۰۴/۷۷۵/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۶۳۳/۸۸۲/۵۰۰
  • استاد
    ۱/۰۰۱/۲۱۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۴۰۳/۳۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۶۷/۸۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۹۵/۰۷۰/۰۰۰