نشست سومین رویداد «رویازی» برگزار شد/ هدفمان توزیع عدالت در سراسر کشور است | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۵۰

نشست سومین رویداد «رویازی» برگزار شد/ هدفمان توزیع عدالت در سراسر کشور است

نشست سومین رویداد «رویازی» با حضور مدیران، اهالی رسانه و خانواده مرحوم ابوالحسنی در تالار صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.
به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی، نشست خبری سومین رویداد «رویازی» (پیچ بزرگ‌ تهران) پیش از ظهر امروز دوشنبه ۸ شهریورماه با حضور امیررضا مافی رییس مرکز انیمیشن حوزه هنری، احسان کاوه رییس شورای سیاستگذاری در رویداد رویازی، داوود ضامنی مدیر کل دفتر ارزیابی و پایش حوزه هنری، خانواده مرحوم محمد ابوالحسنی تهیه کننده انیمیشن «رویازی» و خبرنگاران در تالار صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.
در ابتدای این نشست خبری امیررضا مافی رییس مرکز انیمیشن حوزه هنری گفت: دومین دوره رویداد «رویازی» به همت احسان کاوه که هم‌ اکنون رییس شورای سیاستگذاری سومین رویداد هستند، برگزار شد. این رویداد سال گذشته به دلیل همه گیری کرونا متوقف شد، اما در حالی که همچنان شیوع کرونا به پایان نرسیده، اندیشیدیم که نمی شود این رویداد را متوقف کرد.
او افزود: اینکه چرا اساسا رویداد پیچینگ برگزار شد، محصول مطالعات و سیر آفاقی است که احسان کاوه و تیمش از تجربیات جهانی آموختند و این ادبیات را ترجمه کردند و در این راه آوردند. بعدتر نیز با مشارکت صاحب نظران و گفت‌وگو با اندیشه ورزان حوزه انیمیشن به این نتیجه رسیدند که یک‌ رویداد پیچینگ را درباره شفافیت و عدالت در حوزه انیمیشن برگزار‌ کنند.
مافی با بیان اینکه رویداد پیچینگ پیش از این برگزار نشده بود یا آنچه برگزار شده بود کامل نبود‌، عنوان کرد: دو دوره رویداد «رویازی» تاکنون برگزار شده و نقاط ضعف و قوتی داشته که آن‌ها را احصا کردیم، اما مهمترین هدفمان در رویداد «رویازی» این است که عدالت را سراسر کشور توزیع کنیم.
رییس مرکز انیمیشن حوزه هنری تاکید کرد: من معتقدم اگر در حوزه سینمای رئال یا سریال سازی، تهران کانون است اما در حوزه انیمیشن این اتفاق در تهران رخ نمی دهد بلکه در همه ایران قطب های مختلف انیمیشن امکان پدید آمدن دارند. در یکی از روستاهای اراک، در زاهدان، بوشهر و مشهد  استودیوی انیمیشن وجود دارد و برای ما که در پی برگزاری رویازی هستیم، بسیار مهم است رویاهای تمام سرزمین ایران را بارور کنیم. مهمترین هدف رویازی توزیع عدالت و سرمایه و شفافیت است.
وی ادامه داد: این جلسه مزین است به یاد و خاطره مرحوم ابوالحسنی، یکی از برجسته ترین و مهمترین شخصیت های انیمیشن در ایران؛ کسی که اقتصاد انیمیشن و محتوا را به خوبی فهمید و می دانست که چگونه باید از حوزه انیمیشن در مسیر فرهنگ‌سازی کار کرد.
مافی با اشاره به اینکه مرحوم ابوالحسنی تاثیرات شگرفی در حوزه انیمیشن داشته است، بیان کرد: از کسانی که در حوزه آکادمیک پژوهش می کنند، خواهش می کنم که به شخصیت هایی مثل ابوالحسنی بپردازند. فقدان او داغ بزرگی است اما باید به مشیت الهی تن بدهیم.
دومین فردی که در این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت، حسین شیخ الاسلامی از همکاران و دوستان مرحوم شیخ الاسلامی بود. شیخ الاسلامی گفت: از دو جهت این‌ جلسه برایم حیرت انگیز است، یک نبود آقای ابوالحسنی است، چرا که عادت نداشتم یک نشستی با این اهمیت برگزار شود ولی او حضور نداشته باشند.
وی ادامه داد: نکته دوم اینکه شاید در این‌ جمع من چندان صالح نباشم برای سخن گفتن از او. به خاطر دارم سال ها قبل احسان کاوه با مرحوم ابوالحسنی مشورت هایی را برای شکل گیری «رویازی» داشت.
شیخ الاسلامی با اشاره به اینکه مرحوم ابوالحسنی خیلی اهل عمل کردن بود، بیان کرد: این تهیه کننده را می شود با دو مشخصه اصلی تعریف کرد؛ یکی خود رویایی زیستن که به شدت در مرحوم ابوالحسنی وجود داشت و باعث مرز شکنی در انیمیشن شد.
وی تصریح کرد: ۲۷ اسفندماه آخرین جلسه ای بود که برای آخرین بار او را دیدم؛ به من اصرار می کرد در رویای من نمان و تو باید رویای خودت را داشته باشی. او منطق و آزادی انیمیشن را خوب فهمیده بود و مرزی برای اندیشیدن به اهداف جدید نداشت. این موضوع برای کسانی که برای «رویازی» ایده می‌دهد بسیار مهم و کارساز است. یک چنین رویدادی نیازمند آزادی و اصالت رویاست همچنین امیدواریم شیوه واقع گرا بودن در عین رویا زیستن را داشته باشیم‌ همان چیزی که درون ابوالحسنی وجود داشت.
شیخ الاسلامی یکی دیگر از ویژگی های شخصیتی ابوالحسنی را مخاطب نهایی و کار برای مردم عنوان کرد و گفت: آن مرحوم تاکید داشت که کار برای مخاطب جذاب باشد و بعد از آن به وجوه مالی توجه داشت. اگر کاری برای مردم ساخته نمی‌شد او اصلا ورود نمی کرد. خدمت به مردم و خندیدن مردم و خوش گذرانی بچه ها ملاک او بود. متاسفانه در حال حاضر همه می دانیم بازار انیمیشن ایران بازار دفرمه ای شده است.
وی افزود: کسی که در تلویزیون بیش از دو سه بار حاضر نشده بود، جمعیت زیادی برای خاکسپاری او آمده بود. ‌او به یاد همه فعالان انیمیشن بود و رایگان تدریس می کرد، ندیدم کسی را که به او مراجعه کند و او وقت نگذارد. امیدوارم ما هم به یاد او باشیم و در دعاهای خود او را مد نظر قرار دهیم.
پس از صحبت های شیخ الاسلامی مستندی به یاد مرحوم محمد ابوالحسنی در این نشست خبری پخش شد.
داوود ضامنی مدیر کل دفتر ارزیابی و پایش حوزه هنری از دیگر مدیرانی بود که در این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت. ضامنی با اشاره به اینکه از کسانی که نگذاشتند سومین رویداد «رویازی» کم فروغ شود، تشکر می کند، اظهار کرد: در ابتدای سخنانم مراتب ارادت خود را خدمت خانواده مرحوم ابوالحسنی عرض می کنم. چه افتخار بزرگی است که فرزندی تربیت کردید که دوستان زیادی دارد و در حوزه فرهنگ و هنر به این میزان تاثیرگذار بوده است. او سفری کرده از این جهان به جهان دیگر و او زنده است و روح او همواره در حال سیر و سلوک است.
مدیر کل دفتر ارزیابی و پایش حوزه هنری به همکاری با مرحوم ابوالحسنی اشاره کرد و افزود: ما در سه سال گذشته در حوزه هنری افتخار همکاری با مرحوم ابوالحسنی را داشتیم که خبر و رونمایی این پروژه مشترک را در رویداد اصلی آن اعلام خواهیم کرد. در واقع آخرین پروژه ای که مرحوم ابوالحسنی با حوزه هنری داشتند در این رویداد رونمایی خواهد شد و بحث اکران این پروژه در موعد مقرر انجام خواهد شد.
ضامنی درباره ویژگی های ابوالحسنی بیان کرد: آن مرحوم دو ویژگی برجسته داشت که برای مدیران جوان صنعت انیمیشن درس آموز است. یک اینکه او فردی کارآفرین بود و کسی بود که ارزش خلاقیت را میفهمید، کسی بود که اهل ریسک بود اما نه کورکورانه، بلکه ریسک را مدیریت می کرد. ما در صنعت انیمیشن شاید به ندرت بتوانیم کسی را پیدا کنیم که تا این اندازه به توسعه گروه های مختلف کمک کند.
وی ادامه داد: ویژگی دوم او این بود که هنر کوچینگ را بلد بود. او میتوانست افرادی که برای یک پروژه مناسب تشخیص داده می شوند را کنار هم به خوبی بچیند. معتقدم درباره تاثیر مرحوم در صنعت انیمیشن ساعت ها گفتگو کرد.
هادی اسماعیلی معاون توزیع سازمان سینمایی حوزه هنری در ادامه این نشست عنوان کرد:  بنده قبل از اینکه در حوزه توزیع سازمان سینمایی جایگاهی داشته‌ باشم، از خانواده انیمیشین هستم. در اکوسیستم انیمیشن ژنرال کم داشتیم اما مرحوم ابوالحسنی یکی از ژنرال های این حوزه بود. او بار اکوسیستم انیمیشن را برداشته بود و واقعا اکوسیستم را متحول می کرد. اگر بخواهیم از ۳-۴ نفر نام ببریم که تحول ایجاد کردند، قطعا یکی از این افراد ابوالحسنی بود. از این رو یک ژنرال بودند که او ادبیات کارآفرینی و مدیریت را به فضای انیمیشن الصاق کرده بودند.
وی افزود: کار کردن با مرحوم ابوالحسنی جزو آرزوهای خیلی ها در حوزه انیمیشن بود. ایستادن در کنار او کارها را پیش می برد چه برسد به هم فکری با آن مرحوم.
در ادامه برگزاری مراسم همچنین از پرتره چهره مرحوم محمد ابوالحسنی با حضور خانواده ایشان رونمایی شد.
 مهدی فرخی صاحب اثر این پرتره بوده است.
احسان کاوه رییس شورای سیاستگذاری رویداد «رویازی» ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا و تشکر از حضور خانواده مرحوم محمد ابوالحسنی در این نشست، گفت: بسیار از نبود مرحوم ابوالحسنی در این جمع  بسیار حسرت میخوریم.
وی افزود: فضای دانشگاهی کشور سال هاست به عنوان یک محصول خلاقه هنری به انیمیشن نگاه می کند که بسیار هم درست است، اما تا اراده های آهنین و پولادین و انگیزه های نه صرفا مالی نباشد، چرخ انیمیشن نخواهد چرخید.
رییس شورای سیاستگذاری رویداد «رویازی» بیان کرد: حسین شیخ الاسلامی اشاره ای داشتند که فضای بازار یا مخاطب انیمیشن مخدوش است و من فکر می کنم نگاه چپی در فضای فرهنگی و هنری ما وجود دارد که متاسفانه درآمدزایی و روی پای خود ایستادن را تا حدودی نکوهش می کند. حتی جلساتی برگزار شد و در آن برخی از افراد مانند محمد ابوالحسنی که قصدشان نه صرفا درآمدزایی بلکه ارتباط با مخاطب بود و روی پای خود ایستادن گروه های تولید کننده و کارآفرینی را سرمشق خودشان قرار می دادند،  متاسفانه به خوبی یاد نمی شد و من به یاد دارم چنین جمع هایی را.
وی ادامه داد: فضای تولید و خلق تهیه کننده یکی از مواردی بود که مورد توجه مرحوم ابوالحسنی بود. امیدوارم دانشگاه های کشور به این مهم توجه داشته باشند و مبحث تهیه کنندگی را به عنوان یک سرفصل و بحث آکادمیک باز کرده و از تجربیات این بزرگوار استفاده کنند.
کاوه مهمترین هدف برگزاری پیچینگ در حوزه صنایع خلاق را ایجاد عدالت در نحوه سفارش گیری در حوزه سرمایه عنوان کرد و گفت: صنایع خلاق با بقیه صنایع مختلف است؛ به این معنا که صنایع خلاق از جمله نقاشی، سریال تلویزیونی و یا انیمیشن یک بار تولید می شوند و بعد از آنکه تولید شد، خودشان را اثبات می کنند. لذا سرمایه گذار با این سوال مواجه است که من روی چه چیزی باید سرمایه گذاری کنم؟ اینجاست که پیچینگ معما پیدا می کند و آن کسی که صاحب ایده است باید در چهارچوب مشخص طرح خود را ارایه دهند و مستعمان آن یعنی سرمایه گذاران در آن چهارچوب مشخص درک نسبتا کاملی از ایده به دست بیاورند.
وی در ادامه توضیح داد: البته این موضوع در کشورهای جهان سابقه طولانی دارد، اما در کشور ما به دلیل اینکه عمده سرمایه ها در اختیار مجموعه هایی ست که از منابع عمومی استفاده می‌کنند، دغدغه این موضوع کمرنگ بوده است.
رییس شورای سیاستگذاری رویداد «رویازی» ادامه داد: خوشبختانه دوستان من در حوزه هنری رویداد «رویازی» را به این امید ایجاد کردند که فرایند فراخوان دادن، سفارش گرفتن و ابراز ایده یک فرایند منطقی در چهارچوب زمانی خاص باشد، خواهش می کنم کسانی که درباره پیچینگ سوال دارند جست و جو کنند. نه چیز جدیدی است نه چیزی است که خلق شده، پیچینگ در حال حاضر بومی شده و کارگاه های آموزشی در این باره برگزار شده است.
کاوه در پایان بیان کرد: تمام‌ تلاش ما این است که شرایطی ایجاد کنیم هر کسی در هر جای ایران و بدون نگرانی کارش را ارایه دهد. در این دوره از رویازی، عمده ثبت نام‌کنندگان از شهرستان ها بودند. این عزیزان واقعا دنبال این بودند که راهی به دفاتر ما پیدا کنند و طرحشان را ارایه دهند. با این سکو که ایجاد شده این مهم اتفاق خواهد افتاد. امیدوارم رویداد سوم به خوبی برگزار شود.
انتهای پیام/

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۶۹/۶۹۳/۰۲۰/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۳/۶۲۰/۱۵۶/۵۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۷/۸۶۸/۱۴۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۵/۸۴۱/۳۳۹/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۹۹۳/۸۸۰/۰۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۷۶/۰۳۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۲/۰۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۷۹/۹۶۰/۰۰۰