یارکشی از هنرمندان در بزنگاه‌های سیاسی درست نیست/ موسیقی بخشی از زندگی امروز ماست/ جشنواره‌ای را تعطیل نمی‌کنیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۴۶
جدیدترین اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

یارکشی از هنرمندان در بزنگاه‌های سیاسی درست نیست/ موسیقی بخشی از زندگی امروز ماست/ جشنواره‌ای را تعطیل نمی‌کنیم

وزیر فرهنگ و ارشاد دولت سیزدهم با حضور در برنامه «شهر فرنگ» درباره برنامه‌های فرهنگی و هنری خود توضیح داد.

به گزارش خبرگزاری صبا، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد دولت سیزدهم امشب ۱۱ شهریور ماه با حضور در برنامه «شهر فرنگ» شبکه خبر به بررسی چشم‌انداز فرهنگ و هنر کشور در دوره جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت.

وی در ابتدای صحبت هایش گفت: من تقریبا ۲۳ سال است که در حوزه هنر و فرهنگ کشور سابقه دارم و طبیعتا با این حوزه بیگانه نیستم و نگاهی انقباضی ندارم. به این حوزه مانند دیگر حوزه ها مشکلات زیادی وارد شده است. من وقتی به اصفهان رفتم، به هنرستان رفتم تا نگاهم را به آموزش های هنری نشان دهم. اصفهان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است، شهر گنبدهای فیروزه ای و شهر فرهنگ و هنر است. ما خیلی کار داریم در عرصه فرهنگ و هنر ولی باید ابتدا آلام فعلی را درمان کنیم.

وی اظهار کرد: تکمیل واکسیناسیون خوب جلو می رود و در حوزه هنر محدودیت سنی را باز کردیم و الان همه اهالی فرهنگ و هنر بدون محدودیت سنی واکسن می زنند. بسته های حمایتی هم داریم که دیروز قبل از جلسه هیات دولت به آقای رئیسی گفته ام و گفتند از قول من خبر بدهید که دولت و شخص من حامی آنها هستیم. این بسته شامل کمک بلاعوض و تسهیلات است. هنر کارت ها شارژ می شود، با موسسات دیگر هم مشغول صحبت هستیم. جمعه هفته پیش که جلسه شورای معاونین گذاشتم حوزه معاونت توسعه را موظف کردم این کار را انجام دهند و آنها سه شنبه به من تحویل دادند.

جلب اعتماد هنرمندان

اسماعیلی بیان کرد: هنر حاکمیت باید این باشد که اعتماد همه مردم را جلب کند. در حوزه فرهنگ و هنر اهمیتش بیشتر است زیرا اعضای آن روحیه لطیف دارند. ما موظف هستیم با خدمت بی منت فضای اعتماد عمومی بین حکومت و دولت و آنها را ارتقا بخشیم. ما چند نکته داریم: عدالت در هنر به معنای کار تسهیلات و حوزه حمایتی فقط تهران نیست. در نطق مجلس از هنرهای فراموش شده همه اقوام و مناطق یاد کردم. مبارزه در تبعیض و ویژه خواری یعنی اجازه ندهیم تفسیر محدود پیدا کند و به افراد و جاهای اندک برسد.دسترسی عادلانه به رشد هنری را برای همه فراهم کنیم. باز باشد فضا و دولت کارها را تسهیل کند.

وی افزود: برنامه من این است در هر استان یک هنرستان دخترانه و پسرانه در هفت رشته باشد. من دولت باید فضای رشد هنر را فراهم کنم نه اینکه تصدی گری کنم. بچه های همه شهرها باید اندازه تهران برخوردار باشند. فضای اشتغال را فراهم کنیم. جشنواره های استانی ایجاد کنیم. کارهای موسیقی و نمایشی را تسهیل کنیم. وظیفه دولت تسهیل گری و توجه به پیوست عدالت است. بچه های روستانشین همانقدر از مواهب فرهنگی هنری دولت برخوردار شوند که بچه های تهران برخوردار می شوند.اگر اداره ارشاد من نتواند کاری برای رشد فضایل فرهنگی بکند برای چه حقوق می دهیم؟

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: خیلی از بازیگران ما دایم ابراز نارضایتی می کنند که امکان حضور در صحنه ندارند. یعنی حلقه های محدودی شکل گرفته است. من به همه اهالی هنر و فرهنگ احترام می گذارم ولی این احترام به سخن نیست بلکه باید در عمل باشد.

هیچ دلیلی برای تعطیلی خانه های صنوف نیست

وی درباره صنوف هنری عنوان کرد: من مدیرعامل خانه های تئاتر و سینما و موسیقی را دعوت کردم که مدیر خانه تئاتر در سفر بود و تلفنی صحبت کردیم. با اینها صحبت کنید می گویند که گفتگوهای بسیار خوبی با هم داشته ایم. توضیحاتی درباره آن برنامه دادم که ابهامات برطرف شد. جریان های خبری مختلفی می خواستند روی آن اختلاف سوار شوند ولی تلاش کردم بدون حاشیه از کنار آن بگذرم و در عمل خود را نشان دهم. این صداقت و بدون تعارف و لکنت کار کردن را در دولت سیزدهم خواهید دید.

اسماعیلی افزود: هیچ دلیلی برای تعطیلی خانه های صنوف نیست. در صندوق اعتباری هنری نمایندگان صنوف هستند. در آن برنامه ما گزارش وضع موجود بود که از گزارش های دولت گرفته شده بود. من بارها اینها را گفتم ولی صدای من شنیده نشد و جریان خبری صدای بلندتری بود. بر اساس مستندات ارایه شده ما گزارش وضع موجود را نوشته بودیم. برنامه ما جدا از آن گزارش است. هیچ دلیلی برای تعطیلی خانه های صنوف نیست. در صندوق اعتباری هنری نمایندگان صنوف هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در آن برنامه ما گزارش وضع موجود بود که از گزارش های دولت گرفته شده بود. من بارها اینها را گفتم ولی صدای من شنیده نشد و جریان خبری صدای بلندتری بود. بر اساس مستندات ارایه شده ما گزارش وضع موجود را نوشته بودیم. برنامه ما جدا از آن گزارش است.

وی تاکید کرد: ناامنی بازار محصولات فرهنگی هنری: در حوزه آثار نمایشی با آمدن اپلیکشین های اخیر مساله قاچاق افت کرده است ولی در حوزه نشر هنوز باقی است. یک کتاب خوب چاپ می شود ولی در میدان انقلاب سریع کتاب افست می شود که سرقت از ناشر و تجاوز به حقوق مولفان و مترجمان است. تلاش می کنیم دغدغه های حوزه فرهنگ و هنر را به طرز محسوسی کاهش دهیم.

تغییر ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تحقق چابک سازی

اسماعیلی در ادامه درباره تغییر ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما با دو مساله پارادوکسیکال مواجه هستیم. اصحاب فرهنگ و هنر غیرت سازمانی دارند و دوست ندارند چیزی از این وزارتخانه کم شود. به ما می گویند شما مستاجرید که درست می گویند. چابک سازی به معنای حذف حوزه های قلمرویی نیست. در حوزه معاونت، سازمان سینمایی تشکیل شد که ارتقا یافته است. ولی اختلاف های حوزه نمایشی به دلیل چیست؟ بخش زیادی از اقتصاد بازار نمایش در اینجا رخ می دهد. این اتفاقات ۱۰ سال پیش نبود. تحولاتی ایجاد شده که ساختار باید با آن هماهنگ شد.

وی اظهار کرد: به دلیل بروکراسی پیچیده نباید چالاکی وزارت ارشاد را گرفت پس چابک سازی ساختار متناسب با تغییرات فناوری های نوین است و امیدوارم اتفاقات خوبی رخ دهد.آماده سازی برنامه تحولی جدید به طور ویژه در دستور کار من است که خوشبختامه دولت قبلی کارهای نرم افزاری خوبی انجام داده است و ما تلاش می کنیم ارتقا دهیم. ما هم افزا با گذشته کار می کنیم.مدل اداره استانی ادارات وزارت ارشاد به بن بست رسیده است و باید تحول پیدا کند. حقوق مدیران استانی انقدر پایین است که کسی مدیریت را قبول نمی کند. در حوزه سامانه ها الان وزارت ارشاد یکی از بهترین مجموعه ها است و ما هم آن را بسط می دهیم.

سرنوشت جشنواره های فرهنگی هنری

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم در ادامه درباره سرنوشت جشنواره های فرهنگی هنری گفت: ماهیت و فلسفه جشنواره این نیست که بگوییم به کار نمی آید بلکه مسابقه ای برای ایجاد فضای رشد در فضای فرهنگی هنری است. ممکن است ادغام کنیم یا موضوعات را تغییر بدهیم ولی تعطیل نمی کنیم.برخی ممکن است بگویند ریخت و پاش هایی اتفاق می افتد ولی ما جشنواره ها را تعطیل نمی کنیم بلکه مراقبت می کنیم و ارتقا می دهیم. ممکن است جشنواره های جدید ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: باید به سمت ملی شدن صنعت چاپ و نشر برویم. بیش از ۹۰ درصد اقلام اصلی صنعت نشر وارداتی است از فیلم و زینک گرفته تا جوهر و کاغذ و دستگاه ها. ما جلوی تورم آن را می توانیم بگیریم ولی اگر ملی سازی اتفاق بیفتد به ثبات خواهیم رسید و از نوسانات شدید جلوگیری می شود. رویه ها و آیین نامه های داخلی را من رسیدگی می کنم تا مشکلات این حوزه حل شود و در حوزه مجلس هم با کمک نمایندگان که خیلی هم همراه هستند به قوانینی می رسیم که کارها را جلو ببرد.

اسماعیلی افزود: من سال ها در حوزه مطبوعات کار کرده ام و قرارگاه رسانه ای راه انداختم و به همین دلیل می گویم آرایش رسانه ای در ایران منفعلانه است. هشتگ هایی که بالا می آید می بینیم که ضعف بنیه رسانه ای داریم. شبکه مقابل شبکه منسجم تری است و ما دچار ضعف هستیم. رهبر انقلاب در جلسه تنفید رییس جمهوری اشاره کردند که باید از موضع پدافندی به آفندی برویم که هم نیروی انسانی نیاز دارد هم باید فناوری را بشناسیم و به جوانان اجازه رشد دهیم. خبرنگاران ما جزو مشاغلی هستند که تعریف استانداردی ندارند. این بخش خبرنگاران و عکاسان بسیار فعالی دارند ولی متاسفانه جزو ناامن ترین مشاغل هستند. وقتی حقوق افراد را می پرسم که می گویند ماهی یک میلیون می گیرم که واقعا متاسف می شوم.

فرهنگ و هنر در کشور ما سیاست زده شده است

وی در ادامه با بیان اینکه فرهنگ و هنر در کشور ما سیاست زده شده است تصریح کرد: وقتی مسایل سیاسی پیش می آید می بینیم که لبه اش به فرهنگ و هنر می گیرد. من مساله ای ندارم ولی خودم سعی کرده ام فضای فرهنگ و هنر به سیاست آلوده نشود. قشون کشی و یارکشی از هنرمندان رفتار خوبی نیست که البته در انتخابات های اخیر تکراری نشد و امیدوارم باز هم مدیریت شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تغییر مدیران وزارتخانه بیان کرد: من با مدیران فعلی چند جلسه گفتگو کرده ام. آنها چهره های فرهنگی هنری و بعضا همکار و رفیق من هستند. برخی از آنها می گویند خسته و فرسوده شده اند و داوطلبانه گفته اند می خواهند بروند ولی من خواسته ام با من همکاری کنند و حتی اگر رفتند ارتباط خود را در مقام مشاور حفظ کنند. تغییرات چیزی طبیعی است و ما برنامه های جدید آماده ایم اگر مدیران قبلی بتوانند همراهی کنند، خوب است. برخی از افراد مسئولیت هایشان از جایی که ماموریت گرفته اند تمام شده و باید برگردند. من باز هم اصرار دارم که از مشاوره های آنها استفاده کنیم. ممکن است برخی افراد تغییر نکنند و به هر حال در دسترس بررسی است. جریان بسیار گفتگومحوری داریم.

وی اظهار کرد: من موسیقی گوش می دهم. موسیقی بخشی از سبک زندگی همه ما شده است. در ماشین گوش می دهم. بخشی از آنها نوستالژیک است و حتی با سختی دنبال آن می روم. چندی پیش یاد ملودی از آقای قره باغی افتادم و لینکش را پیدا کردم و گوش کردم و برای دوستانم هم فرستادم. خودم و خانواده ام موسیقی بخشی از زندگی ام است. من خیلی فیلم می بینم و حتی اعتیاد دارم. تلویزیون هم زیاد می بینم. حضور خانوادگی در سینما داریم. با بچه ها به سینما می رویم. این اواخر «خورشید» آقای مجیدی را دیدم. انیمیشن می بینم و با دوستان مرکز صبا در تلویزیون ارتباط داشتم. پسر ۸ ساله ای دارم حتی با او هم انیمیشن می بینم.

اسماعیلی در ادامه صحبت‌هایش گفت: کتاب خودم را هفته پیش دادم به انتشارات دانشگاه تهران که چند سال روی آن کار کرده ام و می خواستم قبل از شروع مسئولیتم برود برای چاپ. عمویم یکی از شعرای بزرگ منطقه مان است و مجسمه او را هم در یکی از میادین شهرمان گذاشته اند.

وی در پایان اظهار کرد: من با استاد نصیریان تماس گرفتم و خیلی بابت پیامشان تشکر کردم. مثل یک شاگرد از فرمایشات ایشان بهره بردم و گفتم امیدوارم در صورت فروکش کردن کرونا دیداری فراهم شود. ایشان بزرگ یک جریان فرهنگی در ایران است. مرحوم و بزرگانی چون داوود رشیدی، جمشید مشایخی و انتظامی از نسل بزرگان بودند و استاد نصیریان نیز از همان نسل است که حضورشان برای ما غنیمت است.

این گزارش در طول برنامه به روز شد.

انتهای پیام/

یک نظر

  • اگر شما وزیر هستید درخواست داریم که نظارت ساترا لغو بشه یا اگر قرار باشه نظارت نمایش خانگی به عهده بگیره ممنوعیت و سانسور و... کمتر بشه ما اینجوری نمیتونیم بفهمیم از فیلم ها و زحمت سازنده ها تلف میشه و علاوه بر ان میخوایم دسترسی نتفلیکس و دیزنی پلاس بدن بهمون و رقیب باشه عیبی نداره چون مشکلی نداریم و میخوایم ایرانی و خارجی ببینیم . اگر میگوید موسیقی خوب است چرا اون موقع به شکل فاسد نگاه کردید چرا در برنامه ها زن های نوازنده سانسور کردید . و در اخر اینه که هنرمندان درجه یک کار بکنند و مهاجرتی ها بازگردند و محدودیت نباشه و هنرمندان هایی که هنر بلد نیستند ممنوع بشن 

جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    234/372/429/900
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    84/241/125/200
  • پول و پارتی
    77/603/581/000
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    18/521/850/500
  • یادگار جنوب
    12/278/599/550
  • مفت بر
    11/937/030/000
  • ملاقات با جادوگر
    10/788/025/000
  • قلب رقه
    7/254/437/000
  • ساعت 6صبح
    6/686/226/250
  • شهرگربه‌ها۲
    6/037/105/000
  • در آغوش درخت
    4/993/931/500
  • شه‌سوار
    4/227/266/000
  • روزی روزگاری آبادان
    2/763/635/000
  • آغوش باز
    1/031/507/500
  • کارزار
    204/600/000
  • سودابه
    131/322/500
  • لختگی
    38/820/000