«سمپاش» قصه شهری که در آن رویش گل و گیاه ممنوع است/ زندگی و مرگ در «آغوش» | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۰۵
فرنوش عابدی در گفتگو با صبا:

«سمپاش» قصه شهری که در آن رویش گل و گیاه ممنوع است/ زندگی و مرگ در «آغوش»

فرنوش عابدی درباره انیمیشن «سمپاش» و جدیدترین فعالیت‌های خود توضیحاتی داد.

فرنوش عابدی نویسنده و کارگردان انیمیشن ۹ دقیقه‌ای «سمپاش» محصول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که به تازگی مراحل نهایی تولید آن به پایان رسیده است، در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره پرداختن به مساله محیط‌زیست در این انیمیشن گفت: دوست نداشتم در این انیمیشن مستقیما به موضوع محیط‌زیست اشاره کنم زیرا به زعم من در اکثر مواقع مستقیم‌گویی کمترین تاثیرگذاری را با خود به همراه دارد، به عنوان مثال میازاکی کارگردان انیمیشن اهل ژاپن همیشه دغدغه جنگ را در ذهن داشته زیرا خودش کودک جنگ جهانی بوده است اما به جز آخرین انیمیشن خود که به زعم من ضعیف‌تر از کارهای دیگرش است، هیچ کار جنگی از او دیده نشده و همیشه در کارهای خود از مستقیم‌گویی اجتناب کرده است.

او ادامه داد: هدف من در «سمپاش» این بود که در کنار یک قصه جذاب و بدیع، نگاهی هم به مساله محیط‌زیست به عنوان ویران‌شهری که تبدیل به یک مخروبه شده است و رویش هر گل و گیاهی در آن ممنوع و خطرناک است، داشته باشم.

این کارگردان تاکید کرد: معمولا با دو روش حرکت جز به کل و یا کل به جز می‌توان به یک فیلمنامه خوب رسید که درباره «سمپاش» من این مسیر را از جز به کل طی کردم یعنی در ابتدا تصویر یک سرباز ترسناک ماسک‌دار و دشمنی‌اش با گیاهان در ذهنم شکل گرفت و سپس این تصویر را به یک فیلمنامه بسط دادم.

عابدی درباره تکنیک انیمیشن «سمپاش» توضیح داد: این انیمیشن در حقیقت سه بعدی است اما حس و حال و تاثیر استاپ‌موشن را با خود به همراه دارد، به بیان دیگر ما در این پروژه از تکنیک سه بعدی خروجی استاپ موشن گرفتیم. من همیشه تاثیر تکنیک استاپ موشن را در انیمیشن دوست داشتم اما به شخصه بیشتر سه بعدی کار کرده بودم سپس با آزمون و خطا و چند تجربه ناموفق سرانجام در انیمیشن «ملکوت» که در سال ۱۳۹۸ به نمایش درآمد، موفق به عملی کردن این شیوه شدم و خروجی از کار سه بعدی گرفتم که تماشاگر را راضی به استاپ موشن بودن کار می‌کرد. در انیمیشن «سمپاش» تلاشم بر این بوده است که این تکنیک را به تکامل برسانم.

این انیماتور افزود: انیمیشن «ملکوت» به دلیل مایه‌های ترسناکی که با خود به همراه دارد طبیعتا مخاطبان محدودتری را به خود جذب می‌کند اما «سمپاش» داستان ساده و جهان‌شمول‌تری نسبت به «ملکوت» دارد به همین دلیل پیش‌بینی من این است که انیمیشن موفق‌تری خواهد شد.

در پروسه پش تولید انیمیشنی با اسم موقتی «آغوش» هستم

کارگردان انیمیشن «پیشخدمت» در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره جدیدترین فعالیت‌های خود خاطرنشان کرد: در حال حاضر پیش‌تولید یک انیمیشن حدودا ۶ دقیقه‌ای با اسم موقتی «آغوش» را آغاز کرده‌ام که محوریت آن درباره پذیرش مرگ و زندگی است و در تهیه کنندگی، کارگردانی و نویسندگی کاری‌ مشترک با آرمین شهرتی است و باز با همان سبک و سیاق استاپ موشنی اما پیشرفته‌تر ساخته خواهد شد.

او افزود: همزمان در حال نگارش یک فیلم سینمایی انیمیشن هم هستم و امیدوارم که بتوانم سرمایه لازم را برای ساخت آن فراهم کنم همچنین باید پروسه پخش «سمپاش» را بر عهده بگیرم که به اندازه پروسه ساخت فیلم زحمت دارد تا فیلم به خوبی دیده شود. هیچ وقت نتوانستم به این راضی شوم که شخص دیگری کار پخش آثارم را بر عهده بگیرد زیرا این بخش از کار نیاز به صبر و دلسوزی قابل توجهی دارد.

کارگردان انیمیشن «درخت کهنسال» در پایان با بیان اینکه ساخت انیمیشن کوتاه به واسطه حضور در جشنواره‌ها منطق اقتصادی دارد، درباره این مساله در انیمیشن بلند گفت: انیمیشن بلند در ایران توجیه و گردش اقتصادی ندارد، تهیه سرمایه برای فیلم بلند بسیار دشوار است همچنین زمان‌بر بودن پروسه ساخت کار بلند این مساله را مشکل‌تر هم کرده است. متاسفانه با وجود نیروی متخصص و خروجی‌های باکیفیت در این عرصه، مساله اکران و فروش انیمیشن بلند بسیار محدود و ناچیز است و برگشت مالی چندانی برای تهیه‌کننده و کارگردان با خود به همراه ندارد، اینگونه است که انیمیشنی سینمایی و بسیار باکیفیت تنها چیزی حدود ۳۰۰ میلیون برای کارگردان و تهیه‌کننده‌ خود فروش می‌کند که این مساله بسیار مایوس کننده است. در نهایت به زعم من باید تغییر استراتژی داد و برای عرصه فیلم بلند انیمیشنی بازار فروش پیدا کرد زیرا در حال حاضر مانند جنازه‌ایست که به سختی سر پا ایستاده است.

دنا خواج‌زاده

انتهای پیام/

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰