نمایشگاه «نسخ و ادوات تعزیه شبیه حسین» افتتاح شد/ ارایه ۲۷۰۰ نسخه تعزیه‌خوانی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۱۰

نمایشگاه «نسخ و ادوات تعزیه شبیه حسین» افتتاح شد/ ارایه ۲۷۰۰ نسخه تعزیه‌خوانی

مجموعه‌دار نسخ و ادوات تعزیه معتقد است که حفظ و نگهداری نُسَخ، ملزومات و اداوت تعزیه هم به ماندگاری این هنر کمک بسیاری می‌کند و هم حفظ شعائر حسینی را قوت می‌دهد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، نمایشگاه و موزه تخصصی نسخ قدیمی و ادوات تعزیه از دوره صفویه تا انقلاب اسلامی با عنوان «نسخ و ادوات تعزیه شبیه حسین (ع)» در کنار برپایی دومین سوگواره تعزیه‌خوانی «شبیه حسین(ع)» صبح امروز ۱۶ شهریورماه در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری افتتاح شد.

مهدی دریایی کارگردان و پژوهشگر تعزیه است که سال‌های سال میراث پدری را از سراسر کشور جمع آوری کرده و در قالب یک موزه سیار در حال حاضر در گالری ابولفضل عالی حوزه هنری به معرض نمایش عموم قرار داده است. دریایی درباره این نمایشگاه و اهمیت نسخ قدیمی و ادوات تعزیه گفت: تعزیه در لغت به معنای سوگواری و بر پا داشتن مراسم عزاداری است و در اصطلاح به نوعی نمایش آیینی و مذهبی بر اساس واقعه کربلا و شهادت امامان و وقایع دیگر مذهبی و قصه‌ها و داستان‌های تاریخی و اساطیری و عامیه اطلاق می‌شود.

دریایی افزود: بی‌تردید می‌توان گفت تعزیه نمایش مذهبی و ملی ایرانیان در سطح جهان شناخته شده است و شیعیان ایران با عشق به ائمه اطهار (ع) و رویکردی، هرساله در ایام محرم و صفر به این آیین تاریخی و مذهبی می‌پردازند.

او تاکید کرد: در کنار بازیگری و موسیقی، تعزیه زمانی قادر است مفهوم خود را القا کند که شبیه‌خوانان با پوشیدن لباس و مجهز شدن به ابزار کار و زار در صحنه حضور یابد لذا بخش مهمی از عناصر تشکیل دهنده نمایش آیینی و مذهبی تعزیه را ابزار، اساس و لباس در معرفی شخصیت‌های اجرا کننده در مجلس تعزیه در بر می‌گیرد و به نوعی استفاده از ابزار و لوازم مورد نیاز در مجالس تعزیه‌خوانی کمک شایانی به برقراری ارتباط حسی شخصیت‌های اجرا کننده تعزیه با مخاطبان می‌کند.

دریایی اظهار کرد: عشق و ارادت سازندگان لوازم تعزیه‌خوانی به امام حسین (ع) در پدید آوردن ابزار مورد نیاز اجرا تعزیه را می‌توان به خوبی با مشاهده اشیای ساخته شده احساس کرد و از طرفی گردآوری ابزار و اساس مورد استفاده در مجالس تعزیه‌خوانی در دوره‌های مختلف گذشته می‌تواند مدرکی مستند برای ارایه تاریخچه این هنرآیینی و سنتی قلمداد شود که مجموعه حاضر یکی از گنجینه‌های نادر کشور در این باره است.

مجموعه آثار تخصصی ما شامل چهار بخش است

این کارگردان و پژوهشگر تعزیه در توضیح مجموعه آثار خود که بخشی از آن‌ها در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است، عنوان کرد: مجموعه آثار تخصصی ما در بردارنده ۳۰۶۰ قطعه اشیا از ابزار و لوازمات مورد استفاده در مجالس تعزیه‌خوانی است که قدمتی کهن از دوره‌های مختلف صفویه، زندیه، قاجار، پهلوی و انقلاب اسلامی را شامل می‌شود و از چهار بخش تخصصی «البسه»، «ابزار و تجهیزات»، «ماسک‌ها و عروسک‌ها» و «نسخ تعزیه» تشکیل شده است.

دریایی در ادامه به هر یک از بخش‌های این مجموعه پرداخت و بیان کرد: بخش «البسه» این نمایشگاه شامل لباس‌های مورد استفاده در اجرای مراسم تعزیه‌خوانی است که البسه موجود شامل لباس اولیاخوانان، اشقیاخوانان و نوازندگان موسیقی است. بخش «ابزار و تجهیزات» موزه نیز شامل ابزار و تجهیزات حرب از جمله شمشیر، زره، سپر، خنجر، کلاه‌خود، گرز و… مورد استفاده در تعزیه است.

او تصریح کرد: بخش «ماسک‌ها و عروسک‌ها»ی موزه هم شامل ماسک‌ها، لباس حیوانات و سرهای شهدا مورد استفاده در تعزیه است که استفاده از این وسایل نشان از تنوع و تحول تعزیه از منظر نمایشی دوره‌های مختلف زمان دارد و به نوعی ارایه‌ دهنده تاریخ شروع و استفاده ماسک‌ها و عروسک‌ها در نمایش‌های عروسکی ایرانی است.

دریایی درباره بخش «نسخ تعزیه» در این نمایشگاه مطرح کرد: بخش «نسخ تعزیه» این نمایشگاه نیز متشکل از ۲۷۰۰ مجلس تعزیه‌خوانی ایران است که از نظر علمی در امر پژوهش و تحقیق در بین کارشناسان و پژوهشگران تعزیه حایز اهمیت بالایی است چراکه یکی از مستندات اصلی قدمت تاریخی هنر تعزیه‌خوانی در ایران همواره از طریق ارایه نسخ بجامانده تاریخ‌دار از دوره‌های مختلف زمان است. این قسمت از نمایشگاه شامل چهار بخش از شیوه نوشتاری نسخ تعزیه‌خوانی است که شامل نسخ کتابی، جیبی، کیفی و جنگ‌ها است. قدمت تاریخی نسخ تعزیه موجود در مجموعه با توجه به تاریخ‌های تحریر شده در پایان فرد نسخه‌های مجالس تعزیه به ۳۰۰ سال گذشته مربوط می‌شود که سندی معتبر در هویت نمایش ایرانی است.

حفظ و نگهداری ملزومات تعزیه به ماندگاری این هنر کمک بسیاری می‌کند

او در پایان با تاکید بر اینکه حفظ و نگهداری ملزومات تعزیه هم به ماندگاری این هنر و هم به حفظ شعائر حسینی کمک بسیاری می‌کند، خاطرنشان کرد: مجموعه حاضر تنها موزه تخصصی عاشورایی در سطح کشور است که هم از نظر علمی و هم از منظر نمایشی دارای پتانسیل بالایی است و در حوزه فرهنگی- هنری می‌تواند در بخش جذب مخاطب و بازدید‌کننده موفقیتی حاصل کند.

نمایشگاه «نُسَخ و ادوات تعزیه شبیه حسین (ع)» روز سه‌شنبه ۱۶ شهریورماه در گالری ابولفضل عالی به نشانی خیابان سمیه نرسیده به خیابان حافظ حوزه هنری انقلاب اسلامی ساعت ۱۱ افتتاح می‌شود. این نمایشگاه تا ۲۳ شهریورماه همه روزه از ساعت ۹ تا ۲۱ میزبان مخاطبان خود خواهد بود.

دومین سوگواره تعزیه‌خوانی «شبیه حسین (ع)» از ۱۵ تا ۲۱ شهریورماه با دبیری محسن میرزاعلی هر شب بعد از نماز مغرب و عشا در حیاط حوزه هنری به نشانی خیابان سمیه نرسیده به خیابان حافظ با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ضمن پخش از فضای مجازی، میزبان علاقه‌مندان است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است